Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen skrur seg av/(mister strøm)

Anbefalte innlegg

Hei har fått et problem med min pc etter at jeg har satt inn noen nye deler.

Etter at jeg bytta ut 2x 460gtx til et 670 og gikk fra 4 til 16 gb ram har jeg hatt litt problemer. De første timene gikk fint men så begynte pcen å skru seg av, det virket som om jeg mistet strømmen alt stoppet opp. Det skjer ikke konstant, satt og spilte i 3-4 timer uten problemer. Problemet oppstår enten under botsekvens, Firefox, utforsking av C disken. Nedlasting til C disken.

Dette problemet har nå ødelagt min 500 gb hdd, og er usikker på om SSD disken er ok. Har uansett prøvd med en annen disk og problemet er der fortsatt

Har kjørt 3 memtester alle pass, temperaturen til cpu går ikke over 60 grader når jeg sjekker nvdia system monitor. Har prøvd de gamle ram brikkene, har også prøvd å bare bruke et av de to nye ram setta,dette hjelper heller ikke.

Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, har vel utelukket hd feil, ram, og cpu. Er usikker på om det er motherboard eller strømforsyning.

Systemet består av:

Corsair TX 750W

Intel I5 760

Gigabyte GA-P55A-UD4

GTX 670

Corsair 8GB DDR3 Vengance PC3-12800 x2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før du bestemmer deg for hva som er synderen - se etter sprengte kondensatorer, først på hovedkort og deretter igjennom gløttene/vifta på psu.

Sprengte kondensatorer gjennkjennes ved at toppen ikke er helt flat, men bærer preg av å ha blitt utsatt for trykk innenfra. Det skal til veldig lite utbuling av toppen før kondensatoren kan erklæres defekt.

Om du ikke klarer å finne noen som ser sprengt ut så er neste steg å sjekke spenninga fra strømforsyninga. Det kan du gjøre direkte ved å gå inn i bios-oppsettet. Hvilke menyvalg du må ta kan variere mellom ulike hovedkort, så her kan du ta frem manualen om du ikke finner frem.

Om dette ikke fungerer, så kan du alltids laste ned Speedfan og sjekke spenningene på hovedkortet under belastning.

Sjekk også at chipset-vifta fungerer om du har en slik på hovedkortet. Har vært borti noen hovedkort som får helt noia når chipset-vifta ikke roterer. Dette løser seg vanligvis ved å dra ut kontakten til den defekte vifta mens du venter på ny vifte.

[edit]

Glemte å spørre, har du overklokket? Sjekke frekvensen på cpu?

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Cpuen har blitt overklokket fra 2.8 til 2.93 forandret clock ratio fra 21 til 22 men satt det tilbake. Dette gjorde jeg lenge før problemet oppstod, har nå gått over hovedkortet og ikke sett noen ødelagte transformatorer var heller ikke noen ved powersupply. Volt står alt på auto det vil si 1.22500V på cpu og 1.500V på ram

Akkurat nå klarer jeg ikke å laste ned speedfan. Pcen skrur seg av for fort. Men når jeg satt de gamle ram brikkene inn (som jeg viste fungerte) så kom det mange pipelyder, når jeg brukte den ene ram slotten. Og fikk ikke boote.Dette skjer ikke når jeg bruker de 3 andre.

Finner ikke noen chipset vifte.

Endret av ShadowWalker
Lenke til kommentar

Jeg foreslo at du skulle se på kondensatorene, ikke transformatorne.

Har du vært forsiktig ved montering og demontering av deler på hovedkortet. Har du:

• Sørget for å alltid være jordet mot kabinett - eller hva enn underlag hk måtte ligge på - og jordpunkt på HK også (som minste vern mot utladning av statisk elektrisitet)?
  • Sørget for å ikke trø inn strømkontakter, ram-brikker etc med makt når hovedkortet var skrudd fast i kabinettet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...