Gå til innhold

Formula 1 2013!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke standardvare nei. (nytt navn til neste år). ERS-K(MGU-K) vil fungere som dagens KERS, mens ERS-H(MGU-H) vil ta overskuddsvarmen fra turboen/varme fra eksos, og dytte energien rett tilbake til drivverket, for en konstant energi"boost".

 

KERS-navnet er uansett borte, da det er 2 systemer. Har sett det blitt referert til som ERS, som består av ERS-K og ERS-H. FIA derimot, referer til hele pakken som ES, som består av MGU-K og MGU-H.

 

MGU-H kan forøvrig konstant lade ES, men man kan også, hvis all opplading er full, og man ikke trenger lade, brukes til å redusere turbolag. Litt ettersom hvor den er plassert, og hvilke begrensinger de får.

 

PS: Tror jeg ;)

Lenke til kommentar

Det er ikke standardvare nei. (nytt navn til neste år). ERS-K(MGU-K) vil fungere som dagens KERS, mens ERS-H(MGU-H) vil ta overskuddsvarmen fra turboen/varme fra eksos, og dytte energien rett tilbake til drivverket, for en konstant energi"boost".

 

KERS-navnet er uansett borte, da det er 2 systemer. Har sett det blitt referert til som ERS, som består av ERS-K og ERS-H. FIA derimot, referer til hele pakken som ES, som består av MGU-K og MGU-H.

 

MGU-H kan forøvrig konstant lade ES, men man kan også, hvis all opplading er full, og man ikke trenger lade, brukes til å redusere turbolag. Litt ettersom hvor den er plassert, og hvilke begrensinger de får.

 

PS: Tror jeg ;)

 

My brain just cried.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FOR noe kompliserte greier. Det må vell også ta noe voldsomt med plass og vekt alle disse ES-greiene kan jeg tenke meg, slik som KERS gjør i dag.

Vekten blir totalt sett høyere enn i dag, men husk av V6 motorene er mindre enn dagens V8, så selve størrelsen er ikke sikkert at blir så enormt mye større.

 

Samtidig, i dag lades det 400KJ, som kan brukes på en runde. Fra 2014, kan det lades 2MJ fra MGU-K, men man kan bruke 4MJ, så man er egentlig avhengig av å ha en godt fungerende MGU-H.

Batteriene kan ikke veie under 20KG og ikke over 25KG. Så, hvordan ting lagres, og dermed brukes fra energilagringen (ES), er det eneste som ikke homologeres 1.Mars 2014. Alt annet som har med motor+drivverk homologeres på den datoen. Motor, Turbo, Kompressor, MGU-H & MGU-K kan ikke utvikles videre.

 

Leste litt videre, og det ser ut som om Magnet Marelli i hvertfall, setter MGU-H i mellom turbo og kompressor.

 

MMarelli+Motorsport+F1+2014+ERS_Energy+R

Ellers så har det vært snakk om at Mercedes sine motorer har vært i overkant av 100HK sterkere enn de andre motorene. Noe som nå ser ut som om har vært ett ledd i å forsøke å få hardere, mer holdbare dekk for neste sesong.

Lenke til kommentar

KERS-navnet er uansett borte, da det er 2 systemer. Har sett det blitt referert til som ERS, som består av ERS-K og ERS-H.

ERS; skal det uttales ÆSJ!?

"Og her kan han bruke .... æsj!" Det blir nok moro, helt til det ikke er det lenger.

 

Pussig episode fra Monaco GP for noen år siden:

Henning Isdal sier: "Kimi har fordelen av å ha KERS."

Harald Huysman hører: "Kimi har fordelen av å ha cash."

Svaret fra HH ble deretter ...

Jeg tror de hadde kjørt et par runder før Isdal fikk de-forfjamset seg og forklart hva han mente. :)

Lenke til kommentar

ERS; skal det uttales ÆSJ!?

"Og her kan han bruke .... æsj!" Det blir nok moro, helt til det ikke er det lenger.

 

Pussig episode fra Monaco GP for noen år siden:

Henning Isdal sier: "Kimi har fordelen av å ha KERS."

Harald Huysman hører: "Kimi har fordelen av å ha cash."

Svaret fra HH ble deretter ...

Jeg tror de hadde kjørt et par runder før Isdal fikk de-forfjamset seg og forklart hva han mente. :)

Haha. det kan vel løses ved å kalle det ES? :p

Selvom jeg kan nok "se" for meg ett par kommentatorer prøver seg til det kjedsommelige med "Han har kanskje ett 'ess' i ermet nå".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...