Gå til innhold

Formula 1 2013!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er racingførere som vil kjøre så fort de bare kan, hele tiden. Og så må de kjøre "sakte" for å spare dekk. Jeg synes det hele er merkelig...

De må (tidvis) kjøre "sakte" for å holde seg på banen også, og de har ikke med seg nok bensin til å kjøre for full guffe fra start til mål heller.

F1 er en kompleks sport.

Og så har du drag racing ...

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Dette er racingførere som vil kjøre så fort de bare kan, hele tiden. Og så må de kjøre "sakte" for å spare dekk. Jeg synes det hele er merkelig...

På samme måte som de måtte spare dekk før i tiden, bensin, deler. F1 har alltid vært om å gjøre å kjøre så fort som utstyret har tålt. Det er bare det at med så mye "standarddeler" som det er nå, så blir man ikke vant med å se at man faktisk må tilpasse farten for slikt.

F1 fra seint seint 90-tall/tidlig 00 og frem til Pirelli sine slitasjedekk, er egentlig en unormal periode i F1 historien.

Lenke til kommentar

Jeg fikk forresten sett filmen Grand Prix (fra 1966) nå i helgen, med bl.a. scener fra Spa - der de kjørte en mye lenger sløyfe enn i dag -, fra Zandvoort og Clermont-Ferrand - der det ikke kjøres lenger -, samt fra Monza - der de den gangen kjørte på ovalbanen.

Det vil si, når de passerte start-mållinjen kjørte de inn på ovalen den ene gangen og ut mot Curva Grande den neste gangen, og så videre! Er det mulig? Der kunne det da komme en bil ut fra Parabolica og en annen bil ned fra ovalen, begge inn på start-mållangsiden side om side ..

Jeg har jo sett restene av ovalbanen ligge der, men jeg har alltid innbilt meg at de da kun kjørte rundt og rundt på ovalbanen og ikke vekselvis innom Curva Grande osv.

Og så var jo Stoddart med i filmen, da ...

Lenke til kommentar

Jo, det gjorde de.

Når de kom ut fra parabolica holdt de til høyre og kjørt inn på ovalen, og når de kom fra ovalen holdt de til venstre og kjørte ned mot curva grande. Jæla tøft å se på :)

Desverre er ovalen på Monza begynnt å forfalle veldig, og dagens biler ville ikkje tålt å kjøre der uansett.

Lenke til kommentar

Dette med at V6-ere og 8-trins girkasser skulle spare sporten for masse penger og bli grønnere er vist bare noe forbanna piss. Motorene blir dobbelt så dyre, kassene blir dobbelt så dyre, men billigere i drift. Som om det er drivstoffet som koster mest? Det kjøper de vell til nettopris hos Shell tenker jeg. Og hvem bryr seg om de spytter ut 1 CO2-er eller 100? Nå fryser vist planeten til igjen så få inn igjen V10-erne! :D

Lenke til kommentar

Dette med at V6-ere og 8-trins girkasser skulle spare sporten for masse penger og bli grønnere er vist bare noe forbanna piss. Motorene blir dobbelt så dyre, kassene blir dobbelt så dyre, men billigere i drift. Som om det er drivstoffet som koster mest? Det kjøper de vell til nettopris hos Shell tenker jeg. Og hvem bryr seg om de spytter ut 1 CO2-er eller 100? Nå fryser vist planeten til igjen så få inn igjen V10-erne! :D

Dette har tilogmed teamene gått inn og innrømt, at det var dumt å si ja til endringen (som kom fra FIA), siden det kommer til å koste så mye mer enn å beholde motorene de allerede har. Nå må de utvikle alt nytt, bare for å gi formel 1 en grønnere profil. Hva pokker?

Dette er det ypperste av racing, hvem pokker vil se hybridbiler putre rundt en bane? Ikke jeg iallfall. :p

Lenke til kommentar

Honda blir "dritskummelt" om jeg får ordlegge meg på den måten. I tillegg til å være verdens største motorprodusent, lager de ekstremt gode motorer, i tillegg til å ha erfaring med elektriske motorer.

Ferrari er jo nesten helt nye på dette området, og vil nok bli en utfordring.

Blir da spennende å se hvordan Renault vil gjøre det også, og se om de kan elektrifisere ( :p ) Red Bull til nok en sammenlagtseier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...