Gå til innhold

Formula 1 2013!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg føler meg alltid dritt når førere dør i motorsport. Selv om alle racerbilsjåfører vet det er en risiko forbundet med sporten de driver og har valgt å gjøre det, så virker hele sporten så meningsløs når noen mister livet. Det er første året jeg ser hele Le Mans, og jeg må innrømme jeg aldri har hørt om Simonsen, men jeg ble oppriktig knust da meldingen om at krasjet var fatalt og alle mine tanker de resterende 23 timene og 50 minuttene gikk til hans etterlatte, kjæresten og hans lille datter.

 

Når det er sagt, tror jeg nok Simonsen selv vil at vi fansen fortsatt skal kunne nyte pur motorsport og dette har familien også ytret gjennom teamets hjemmeside. Forhåpentligvis vil Simonsens insident bidra til å styrke sikkerheten ytterligere i Le Mans i årene som kommer. RIP

S2g1bwB.png

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Uten at jeg kan så mye om det, mener jeg å ha hørt at føreren sitter i en kapslel. Slik at han ikke blir skadet av at deler treffer kroppen hans.

 

Mulig jeg er helt på jordet :p

Lenke til kommentar

Det er første året jeg ser hele Le Mans, og jeg må innrømme jeg aldri har hørt om Simonsen

 

For oss uten veldig mye liv, og som bruker (alt for mye) tid på motorsport, så var Simonsen en person som dukket opp egentlig overalt. Så lenge det var ett løp med GT biler, eller international drivers i V8 SuperCars, så var Simonsen der. Det kunne være VLN, Britisk GT, Australsk GT, LMS, ELMS, WEC (som han og det danske teamet ledet før Le Mans) ADAC GT, PorscheCup, you name. GT eller sportscars, var det nesten er garanti for at fyren var der.

 

Det at dette var hans 6.strake Le Mans, og han ikke har hatt noen fabrikkskontrakt sier sitt om førerferdighetene. Han har så vidt jeg vet aldri vært kontraktet noe annet ett enkeltteam innenfor hver enkelt serie, med frihet til å gjøre det han vil utenom. En ekte racer med andre ord.

 

Nå vet jeg ikke hvilken hastighet Simonsen hadde da han kræsjet, men på TV så den ikke så veldig høy ut. Hvorfor er tilsynelatende F1-biler mer sikre enn en "ordentlig bil"? En halv meter med carbonfiber forran føreren og 5cm på sidene + radiatorne og det rundt der liksom..

 

Tja, svingen er vel en 3. eller 4.girs sving, så 140-170 km/t?

Problemet (og sjarmen) med Le Mans, er jo at store deler av banen er vanlig landeveg. Og Tetre Rouge (der han krasjet) er svingen som leder ut fra fast bane, til landeveg. Autovernet der han krasjet, ga sikkert etter som det skulle. Men det sto ett tre på baksiden, som ikke flyttet seg. Det var en såpass hard smell at døra på førersiden ble borte, enda det var passasjersiden som traff autovernet, og treet.

I sånne situasjoner, er ikke bilens sikkerhet det største problemer, men bråstoppen. De skadene man får på innsiden av kroppen, som ikke synes.

Nå vet ikke jeg hvordan hodestøttene på setene i Aston Martin er, så det er jo en sjanse for at det var nakkeskader som følge av lite støtte som førte til dette. Men det er også en sjans for at det ble for mye g-krefter for kroppen. Det ble jo rapportert om at han var ved bevissthet, og snakket med banemannskapet, før han mistet bevisstheten, og senere døde. Noe som passer inn med skader på innsiden av kroppen.

 

Ang.sikkerhet så er formel-1 biler ekstremt sikre p.g.a materialet, og alle sikkerhetskrav. Men samtidig så er en NASCAR bil også ekstremt sikkert blitt. Krasjen som Eric McClure hadde i fjor, skal det ikke være mulig å overleve, ikke sånn som den ser ut. Men det ble gjort. Man må ha litt flaks også.

 

Uten at jeg kan så mye om det, mener jeg å ha hørt at føreren sitter i en kapslel. Slik at han ikke blir skadet av at deler treffer kroppen hans.

Mulig jeg er helt på jordet

 

Joda, de sitter i en cockpit, men det hindrer ikke deler i å treffe hodet, eller spisse deler til å trenge inn i cockpiten :)

 

Her er krasjen til nevnte Eric McClure. Han sto over de 4 neste løpene, før han kom tilbake. Noe som for meg er uforståelig. (Krasjen begynner rett etter 40 sek merket)

http://youtu.be/iSWfWdy6frE?t=42s

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar

Forstår ikke hvor farten dems ble av sånn plutselig. Skjønner jo at Felipes formcomeback var kortvarig, men nå var jo til og med Alonso treg. Som McLaren-fan, så er jo dette bare samme gamle. Jeg antar jeg kan glede meg over at de er 1 sekund bak, fremfor 1.5 sekunder som de var i Canada. Oh well, ha et gøyalt race!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...