rbr Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 forresten en ting jeg må få ut av hodet mitt,men v 6 med turbo neste år . hva skjer i f1 nå til dags. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Vell, det har jo vært V6-ere med turbo i F1 tidligere. Men disse skal vell ha et maks turtall på ca 14,000rpm, altså noe mindre enn dagens 18-19,000rpm. GP2 har vell heftigere motorer med tanke på motorvolum, men antall BHP er vell noe høyere (950-1200BHP?) enn i GP2 Lenke til kommentar
rbr Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 sant det ,men vil gjerne ha tilbake v-10 i f1. vet at v6 med turbo ga skikkelig kick i sennas mclarren.men jeg likte v-10eren og synes at utviklingen går i feil retning.(f.eks 2016 blir det nok 1.0 liter ford fiesta 4 sylinder med turbo i en f1 bil) Lenke til kommentar
bas Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Synes dessverre stallordre ødelegger en del for sporten, men skjønner ikke hva Webber griner over, Vettel viste jo at han var den raskeste føreren og vant fortjent, og var det Webber som hadde blitt beordret til å ligge bak Vettel så hadde han sutret over dette også hvis han var raskere. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Det er klart Webber blir sur når han blir forsikret om at han ikke vil bli forbikjørt av lagkameraten og får beskjed om å "bring it home". Han kunne kjørt mye raskere om han ville. Vettel oppfører seg som en liten drittunge, og det er slike ting som dette som gjør at han aldri vil bli en legende. Lenke til kommentar
rbr Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 enig i at stallordre ødelegger,ser det mange ganger i WRC og i f1. may the fastest driver win. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 25. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2013 Synes dessverre stallordre ødelegger en del for sporten, men skjønner ikke hva Webber griner over, Vettel viste jo at han var den raskeste føreren og vant fortjent, og var det Webber som hadde blitt beordret til å ligge bak Vettel så hadde han sutret over dette også hvis han var raskere. Tror ikkje du har skjønt kva som skjedde. Christian Horner ga både Webber og Vettel beskjed om å tune ned motorene og kjøre inn til mål i den rekkefølgen de var i. Webber gjorde som han fikk beskjed om, mens Vettel lot være å tune ned motoren og klarte på den måten å "stjele" Webbers fortjente seier. Vi hørte jo Horner flere ganger på radion gi Vettel beskjed, som Vettel ignorerte. Vettel var ikkje raskere på Sepang. 1 Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 GP2 har vell heftigere motorer med tanke på motorvolum, men antall BHP er vell noe høyere (950-1200BHP?) enn i GP2 Holy SUperMario - man! 800-840 er vel hva dagens F1 motorer ligger på. V6'erne er vel forventet å være rundt 600, med en KERS som gir noe rundt 200. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Holy SUperMario - man! 800-840 er vel hva dagens F1 motorer ligger på. V6'erne er vel forventet å være rundt 600, med en KERS som gir noe rundt 200. Leste et sted her om dagen dette med antall BHP - men mulig det var i en annen tidsalder og ikke neste år KERS gir vell omlag 80BHP eller noe sånt i dag? På en måte er det litt kult med forrandringen V6-ene bringer til sporten - tightere pakker, lettere biler (sikkert), men mitt syn på turbo-er er at det eksploderer før eller senere Noen som vet om turbo-ene blir regnet som en "power unit" så det blir feks grid drops dersom man må bytte turbo etter qual liksom? Jeg synes team orders er greit, fordi det er en teamsport. At det er to forskjellige leirer innad i teamet er en ting, men når teamsjefen sier i fra at nå holder det, for å sikkre de samlede poengene til teamet (som ikke hadde blitt verken flere eller ferre om de hadde fulgt "Multi 21" fra Horner) som er de poengene teamet lever av. De er fra WCC-tittelen pengene og sponsorene kommer fra - ikke fra WDC-tittelen. (reff. Martin Brundle ) Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 (endret) Megatron (BMW) motoren som ble brukt i forrige turbo periode, ble sagt å ha klart å spytte ut rundt 1300 på qual i Monza i 1986, da Berger sa at han så at turbotrykket var oppe i 5.5 (noe de da regnet til ca 1300hp). Det ryktes om at de prøvde å få ut 1400-1500 på en test, med at motoren gikk i stykker før de kjørte 1 runde. Ser ut som om 3,3 er trykket som ble brukt under dynamotesten her. 3,8 skal visstnok gi 900, så det kan stemme, men at Berger hadde rett i at 1986 bilene var de vanskeligste å kjøre igjennom alle tider er nok rett. Snakk om brå økning i krefter! 400 på 1100rpm! Noe annet enn dagens biler. Når man i tar høyde for dagens sikkerhet, aero etc. er det jo nesten "lett" i dag. Endret 26. mars 2013 av Stoddart 2 Lenke til kommentar
hakongram Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Husker et intervju jeg så med Nigel Mansell hvor han pratet om at turbobilene fra den tiden spant selv i 6 gir og godt over 300 km/t. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Shit, med de dekkdimensjonene det var snakk om så er det ganske sykt. Bilene i dag har nok veldig mye mer downforce, så tviler på at det vil skje nå. Lenke til kommentar
hakongram Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 I "F1 Legends" serien til Sky så prater han om hvor vanskelige de var å håndtere. Var ikke snakk om noen "myk" akselerasjon....enten 0 eller FULL gass pga turboene...hehe Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 26. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2013 Tror nok neste års motorer vil være lettere å håndtere Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Vil det være en turbo eller flere små? For det meste har de nok sikker kun bruk for en turbo fra et visst turtall men, hva med feks baner der det er enkelte ganske lave hastigheter i enkelte svinger. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 26. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2013 (endret) Det er vel ingen som har fått vite tror eg? Men publiserte ikkje Renault bilder av sin motor nylig, noen med peiling kunne vel se noe på de bildene? http://www.f1technical.net/news/18188 Men eg regner egentlig med at om det hadde vore lov med to turboer at det hadde ståå noe om det. Endret 26. mars 2013 av Dragavon Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Fra artikkelen over: Turbocharging by means of a single-stage compressor will be introduced, engine revolutions limited to 15,000 rpm and fuel consumption for an entire race limited to 100kg. This will be teamed to a new ‘Energy Recovery System’ (ERS): kinetic energy (ERS-K) and exhaust heat energy (ERS-H) is recovered by two electric motor-generator units named MGU-H and MGU-K. Det burde vell bety kun 1stk turbo? Men LOL, ERS-H som bruker varmen fra eksosen? Er det damp de skal gå på eller? Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 100kg fludium på ett løp ja, i dag bruker de ca. 160 Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 jeg ble f1 fan når vi hadde forskjellige vinnere i hvert løp i fjor. om de nye motorene skaper et miljø som gjør de at de mindre lagene kan konkurrere mer jevnt med de store lagene er jeg for skifte, men for å være ærlig trur jeg det ikke spiller noen rolle. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 Maksgrense på 100 kg drivstoff? Der tror jeg nesten de mistet en fast TV-titter. Jeg må naturlig nok se hvordan det fungerer i praksis, men jeg er redd for at det betyr drivstoffsparing det meste av løpet, og ikke racing på maks. I dag kjører man ikke 100% fordi man må spare dekk. Hvis man i tillegg må spare drivstoff, så blir det enda kjedeligere å se på. Jeg hadde håpet at de innførte drivstoffylling ved depotstopp igjen, nettopp for å unngå slike situasjoner som den man hadde nå i Malaysia, hvor Hamilton ble bedt om å spare drivstoff nesten halve løpet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå