Gå til innhold

Kvalifiserer jeg for Spilldesign?


SonicDragon

Anbefalte innlegg

EGENSKAPER:

- Lager skisser, 2D design, design dokumenter, display og meny design osv til spill som jeg virkelig vil lage. Dette gjør jeg som hobby og det er dritgøyt

 

- Har jobbet med Electron Toolset og Fallout 3 toolset (men ikke lansert mods)

 

- Kjenner til animasjonsprogrammet DAZ 3D

 

- Strever hardt for å sørge for at ideene mine er så originale og klisje-frie som mulig, fokuserer ekstremt på screenplay/kamera og atmosfære

 

ULEMPER MED MEG:

Nå er det mange som sier at en Designer ikke behøver å programmere, men det hjelper. Men jeg nevner det uansett:

 

- Jeg kan ikke å programmere, og jeg vil ikke programmere

- Kommer IKKE til å gå på spillskole (Nith), dette er jeg ikke kvalifisert til heller

- Strever sterkt med matte

- Vil helst unngå å jobbe crunch 24/7 HVER dag. Jeg er ikke imot crunch, men hver dag takler jeg ikke.

 

Så, er det meget urealistisk for meg å bli en spilldesigner i et småselskap i det minste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noe mer skole en videregående? Ble ikke nevnt noe om utdanning akkurat.. Du blir ikke akkurat kvalifisert med kunnskaper du har hentet hjemme, papir messig tenker jeg på.

 

Sjansen for å finne seg en bedrift å komme inn i blir vanskelig spør du meg, men om du brenne for hva du gjør.. Hvorfor ikke hoppe i det, skaff deg den utdanningen du trenger for å komme deg i arbeid som designer. Da treffer du i de miste folk som har samme interesse og flere kontakter som øker sjansen for å få jobb. Du er fortsatt ung.

Lenke til kommentar

Har du noe mer skole en videregående? Ble ikke nevnt noe om utdanning akkurat

Akademisk utdannelse tror jeg man burde ha uansett.

 

Har gått interiør og design/håndtverk på VGS, men dette teller ikke fordi hele min skolegang er blitt skreddersydd fordi det viste seg at jeg ikke var interessert. Jeg kunne seff skiftet skole og gått Media, men det turte jeg ikke fordi vennene mine var her, dette valget kommer jeg til å angre på. Jeg er nå utplassert på en bok/blad butikk, dette er for å bare få gjort noe mens jeg blir eldre. Vil heller være utplassert på noe kjedelig en å gå ledig og deppa ;)

 

spillskoler krever generell stud.kompetanse og derfor kan jeg ikke delta, skikkelig kjipt. det finnes ingen sikker vei inn i spillindustrien, men en annen ting som også er sant er: det er synd at jeg ikke kvalifiserer for spillskole. jeg vil takke dere begge for flotte detaljerte svar :) feel free to continue convo

Endret av Epic Score
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har gått interiør og design/håndtverk på VGS, men dette teller ikke fordi hele min skolegang er blitt skreddersydd fordi det viste seg at jeg ikke var interessert. Jeg kunne seff skiftet skole og gått Media, men det turte jeg ikke fordi vennene mine var her, dette valget kommer jeg til å angre på. Jeg er nå utplassert på en bok/blad butikk, dette er for å bare få gjort noe mens jeg blir eldre. Vil heller være utplassert på noe kjedelig en å gå ledig og deppa ;)

 

spillskoler krever generell stud.kompetanse og derfor kan jeg ikke delta, skikkelig kjipt. det finnes ingen sikker vei inn i spillindustrien, men en annen ting som også er sant er: det er synd at jeg ikke kvalifiserer for spillskole. jeg vil takke dere begge for flotte detaljerte svar :) feel free to continue convo

 

Hei.

Jeg vil bare nevne at det er noen alternativer når det gjelder Generell studiekompetanse, dette er tatt fra NITH`s nettsider:

 

Følgende alternativ gir generell studiekompetanse:

Alternativ 1

Utstedt vitnemål fra 3-årig fullført og bestått utdanning fra videregående skole med oppnådd generell studiekompetanse.

Alternativ 2

Fagbrev/svennebrev og bestått deleksamen i følgende fag fra videregående skole.

Følgende felles allmenne fag må være dekket innenfor krav 1 eller tas i tillegg:

Norsk hovedmål,

sidemål og muntlig 393 årstimer 14 uketimer

Engelsk 140 årstimer 5 uketimer

Samfunnsfag 84 årstimer 2 uketimer

Historie 140 årstimer 4 uketimer

Matematikk 224 årstimer 5 uketimer

Naturfag 140 årstimer 5 uketimer

Ved fullført og bestått 3-årig videregående opplæring, studieretning for handels- og kontorfag, anses ovennevnte fagkrav som oppnådd.

 

Alternativ 3 - 23/5 regelen

Ved fylte 23 år i løpet av opptaksåret og 5 års heltids yrkespraksis eller kombinasjon av yrkespraksis og utdanning som utgjør minimum 5 år. Bestått deleksamen i fag fra videregående skole (se Alternativ 2).

 

Alternativ 4- Realkompetanse

Du kan søke opptak selv om du ikke har generell studiekompetanse. Forutsetningen er at du er fylt 25 år eller eldre i opptaksåret og kan dokumentere tilstrekkelig allmennutdanning/realkompetanse for studiet. Det legges vekt på relevant yrkeserfaring, engelsk og matematikk.

 

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er da.

Jeg vil ikke tro at du får jobb som spilldesigner uten relevant høyskoleutdanning.

Hva hindrer deg i å ta genrell studiekompetanse, slik at du kan studere hva du vil?

Hvis du bor i nærheten av Oslo, så er det utdanningsmesse der imorgen (Torsdag 14.02.13) i spektrum fra 10:00 til 15:00. Kanskje du finner den motivasjonen du trenger der! :)

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er da.

Hva hindrer deg i å ta genrell studiekompetanse, slik at du kan studere hva du vil?

 

Hei og tusen takk for tilbakesvar på et emne jeg hadde stemplet som "dødt" :)

 

Jeg er 19 år og snart 20. Jeg bor i Sunnmøre, Møre og Romsdal.

Har gått på vidergående i 4 år, 1 år på TIP og 3 år på Design og Håndtverk.

Nå er jeg utplassert/yrkestrening på noe som ikke har med det jeg studerte. Dette er mest sansynelig fordi jeg har Aspergers, og er derfor KUN interessert i det jeg liker: film og spill. Men der kunne ikke skolen finne noen arbeidsplasser for meg så nå er jeg på en bokbutikk. Og selvsagt, derfor ble også skolegangen min tungt skreddersydd til noe som overhode ikke hadde noe med TIP eller Design å gjøre. Så jeg tviler på at jeg får komme inn på NITH. Men om du vet om noen FOLKEhøgskoler som ikke ligger alt for langt vekkistan, og som har et seminar/fag innen film så kom med det :)

Film og spill har mye til felles, og jeg fokuserer like mye på film screenplay og story som jeg gjør med spilldesign, på hobbyen/fritiden. Om du vet om noen grupper/kurs/klubber for alle, som dreier seg om filmskaping eller spill så send det til meg her også, jeg har prøvd å søkt etter dette men ingen resultat.

 

Frost Software har etter en e-mail samtale med meg, sagt at de er villig til å motta bilder og info om arbeid jeg har gjort på fritiden, så kanskje vi har noe der. Det er tross alt i det små jeg vil begynne og helst forbli (småselskap). Jeg aner ikke om jeg kan bli filmregissør eller spilldesigner, men av og til så må man jo tape. Anyway, om du vil lese litt mer om det jeg gjør på fritiden innen spill, besøk profilen min her og les infoen eller send meg en PM :)

 

takk

Endret av Epic Score
Lenke til kommentar

Noroff tilbyr folkeskolestudier innen både spilldesign og film.

http://www.noroff.no...filter=fagskole

Fullført vgs. er da ikke et krav, og du kan komme inn likevel (forutsatt at du kan betale for deg. Du må høre med Lånekassen om hvordan det er med lånet når du ikke har fullført vgs.)

 

Film-studier her:

http://studievalg.no.../-/-/-/-/-/film

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...