Dauemannen Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) Overskriften sier det meste. Strømmen gikk, og da den kom tilbake etter halvannen time ville ikke Windows starte.Jeg gikk inn i BIOS og sjekket, og SSD-en var ikke der. Jeg prøvde å koble den inn og ut, blåse på kontaktene osv., og prøvde også å installere den i en annen PC, men den virket like død. Er det noe annet jeg burde prøve før jeg gir opp og returnerer SSD-en til butikken? Endret 25. januar 2013 av Dauemannen Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Den disken er vistnok ganske følsom for strømbrudd så spørs om den ikke er long gone. Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 25. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2013 Ok. Takk for svaret. Da får jeg bare opprette en retursak. Den har forresten overlevd strømbrudd før. Og jeg regner med jeg står godt ifht. reklamasjon. En SSD skal da tåle strømbrudd. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) Det går ann å prøve å vekke den til liv igjen, har selv opplevd att min M4 256GB ikke har blitt vist i BIOS. http://forum.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD-Knowledge/Why-did-my-SSD-quot-disappear-quot-from-my-system/ta-p/65215 Endret 25. januar 2013 av FiveInline Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 25. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) Takk for tipset. Skal prøve det. Jeg skjønte ikke helt hva de mente jeg skulle og ikke skulle koble til. Skal jeg kortslutte ATX-kontakten og bare koble til SSD-en, eller holder det å koble ut datakablen (SATA)? EDIT: Og la den idle i BIOS i 20 min? Har ikke en annen OS-disk. Endret 25. januar 2013 av Dauemannen Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) Ikke kortslutt noe som helst. Slik jeg forstår det skal du kun koble til strømmen. La pcen stå på i 20 min -> slå av og koble fra disken -> vent 30 sek -> koble til strøm, slå på og vent 20 min igjen. Endret 25. januar 2013 av BigJackW Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Koble kun til strømmen, la pc'n stå på 20 min. slå av pc i 30 sek, gjenta 1 eller 2 ganger. Så kan du prøve å koble den til igjen. En annen ting som også fungerer, hvis du har en annen pc, bare koble til strømmen og mens du er i windows etter 20-30 min, prøv å koble til sata kontakten uten å slå av pc'n, og la den bare stå slik, plutselig kan den dukke opp igjen. Dette har skjedd meg to ganger, en gang ved en feil bios oppdatering, og ved strømbrudd. Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 25. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2013 Med "kortslutte" mente jeg å koble grønt mot svart på ATX-kontakten for å få strøm i SATA-kontakten uten å skru på PC-en. Men jo mer jeg leser jo mer sannsynlig virker det at de mener jeg kun skal kutte ut datakontakten. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Du skal kun kuttte ut datakontakten, kun sata power kabelen skal stå i. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Du skal IKKE koble til SATA kabelen, kun strømkabelen, og gjør slik som det forklares. Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 25. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) Joda, det fungerte forsåvidt. Etter at jeg gjorde som i guiden FiveInline linket til fant jeg SSD-en igjen. Og alt funket som det skulle ...i to minutter. Så gikk plutselig skjermene i svart. Nå klarer ikke PC-en å finne skjermkortet. Jeg prøvde å starte på nytt et par ganger, og så koblet jeg den ene skjermen til det integrerte skjermkortet i stedet. Da fikk jeg plutselig lys i den andre skjermen. Da jeg gikk ut av BIOS sluttet den å funke, og nå får jeg bare lys i den skjermen som er koblet til IGP-en. For å toppe det hele finner jeg ikke SSD-en i BIOS lenger. Edit: Nå finner den SSD-en igjen, uten at jeg har gjort noe særlig. Men skjermkortet fungerer fortsatt ikke. Edit 2: Nå som jeg har kommet meg inn i Windows, er det en måte jeg kan sjekke om den ser noe til skjermkortet mitt? Vifta går, men det er det eneste jeg vet. Edit 3: Finner ikke skjermkortet i Device Manager, bare IGP-en. Har en teori om at det kan være PSU-en som fikk seg en trøkk (Corsair HX 620), men etter en stund i Prime95 er PC-en dønn stabil. Endret 25. januar 2013 av Dauemannen Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 26. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2013 Jeg fikk tatt ut skjermkortet og satt det inn i en annen PC. Det funket fint der, og da jeg satt det inn i denne igjen funket alt som det skulle igjen. Rimelig mystisk. Jeg var nødt til å løfte på skjermkortet for å få ut kabelen til SSD-en, men det funket lenge etter at jeg hadde satt det på plass igjen før det plutselig sluttet å funke. Det kan være at det ikke satt ordentlig på plass, og ett eller annet fikk det til å løsne etter en stund. Nå fungerer i alle fall alt som det skal, bortsett fra musa, som tok kvelden samme dagen i noe som virker å være helt urelatert. Har en reservemus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå