Gå til innhold

Opplæringkontrakt- Spørsmål

Jon Martin

Anbefalte innlegg

Hei, det har seg sånn at jeg jobber i en butikk via VGS, har jobbet der i 3mnd fra 08-16 mandag til fredag.

Og nå for noen uker siden så ble det snakk om at jeg skulle få opplæringkontrakt/lærlingkontrakt og at jeg da skulle begynne å få lønn.

Men så hadde det seg sånn at jeg spurte sjefen min idag om han hadde hørt noe mere om det, og han sa at han skulle i møte med opplæringskontoret i februar, men han sa også at han ikke hadde mulighet til å gi meg kontrakt om han måtte betale lønnen min.

Så det jeg lurer på er: Hvem er det som må betale lærlinglønna mi?

Jeg begynner å bli ganske lei av å jobbe 37,5 timer i uka uten noe annen lønn en 1000 lappen jeg får i stipend vær mnd, og jeg har noen utgifter jeg trenger penger til, så om det har seg sånn at det er bedriften jeg jobber hos som må betale lønna mi så ser jeg med nødt til å slutte der og lete etter en annen jobb...

Er i en vanskelig situasjon nå, så hadde vært fint med hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er uansett ikke en bedrift du ønsker å bli lærling i. Når du allerede jobber fulle dager uten å få betalt lukter jeg på lang vei at de blir å utnytte lærlinger som billig arbeidskraft så snart kontrakten er i boks. En butikksjef/faglig leder skal i utgangspunktet bruke veldig mye tid på å gi læringen solid opplæring i det aktuelle faget.

Lenke til kommentar

Sant det, men er ett veldig godt miljø der og trives veldig god, men butikkarbeider er egentlig ikke noe for meg, blir alt for ensformig og kjedelig i lengden, jeg er mere den personen som liker å jobbe med noe der man er mye i aktivitet og gjerne noe med litt "fare" og spenning...

Er bare så dumt at det er så få jobber for personer under 18år, men jeg vil jo ha en god referanse og tar i tillegg truckførerbeviset gjennom skolen nå snart.

Lenke til kommentar

Sant det, men er ett veldig godt miljø der og trives veldig god, men butikkarbeider er egentlig ikke noe for meg, blir alt for ensformig og kjedelig i lengden, jeg er mere den personen som liker å jobbe med noe der man er mye i aktivitet og gjerne noe med litt "fare" og spenning...

Er bare så dumt at det er så få jobber for personer under 18år, men jeg vil jo ha en god referanse og tar i tillegg truckførerbeviset gjennom skolen nå snart.

Om du liker å jobbe gratis for å delta i et godt arbeidsmiljø, samt opparbeide deg en god referanse må du bare gjøre det. Det er du som blir utnyttet. Skjønner ikke helt hvorfor du vurderer å bli lærling i en butikk om du ikke trives så godt i faget. Om det er Service og Samferdsel du går er det mange andre lærefag med mer futt i seg du kan søke. Tre av fagene kan man ta gjennom Forsvaret, og sikkerhetsfaget kan man ta som både vaktsoldat og militærpoliti for de som ønsker en læretid med futt i seg.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke intr i å jobbe mere uten betaling, men jeg får jo opplæringskontrakt om det ikke er bedriften som må betale lønna mi, så er det noen som vet om det er bedriften som betaler lønna til lærlingene dem har ansatt?

Etter det jeg har skjønt får de støtte fra opplæringskontoret til dette. Lærlinglønna er uansett svært lav.

Lenke til kommentar

Utdrag fra arbeidsmiljøloven:

§ 14-5. Krav om skriftlig arbeidsavtale

(1) Det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Arbeidsgiver skal utforme et utkast til arbeidsavtale i samsvar med § 14-6. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant både ved utarbeidelse og ved endringer i arbeidsavtalen.

(2) I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte.

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar

Oppdatering: Jeg sluttet på mandagen, og det var kanskje bare bra.

For når jeg var inne og pratet med han så begynte han å prate om at jeg hadde vært mye syk nå i det siste osv. (Har vært syk 2 dager rett etter jul pga influensa, og de andre på jobben var like mye syk som meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...