Gå til innhold

Hva forventes av en IKT-tekniker/Fagarbeider?

Anbefalte innlegg

Det er utlyst stilling her jeg bor som IKT-tekniker/Fagarbeider. Men jeg er usikker på hva arbeidet faktisk går ut på, hva som forventes av meg som arbeidstaker og hvilken kompetanse jeg burde ha.

Jeg har bachelor i Administrativ Databehandling, men dette er noen år siden så mye er dessverre glemt. Har aldri hatt jobb i forbindelse med IT tidligere, arbeidsgiver tilbyr opplæring, men at man har en viss peiling er jo en selvfølge.

Det er en kommunal bedrift som yter service på PCer rundt om i kommunene her jeg bor, skole PCer, legesenter o.l.

Fra stillingsanonsen:

Arbeidsoppgavene vil bestå i variert feilsøking, problemløsing og utskifting av utstyr ute hos brukerne i nært samarbeid med vår helpdesk.

Krav til søker:

- God teknisk kompetanse på utstyr som PC-er, tynnklienter, printere, nettbrett og smarttelefoner. Relevant fagbrev er en fordel, men ingen forutsetning

- Kjennskap til IKT-infrastruktur

- God serviceinnstilling og høflig framtoning

- Førekort klasse B

- Du må være løsningsorientert og arbeide systematisk i en hektisk hverdag med mange "baller i luften"

Noen som har noe input å komme med?

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stillingsannonsen var noe vag, men vil tippe at det er mye oppsett, utlevering og fiksing av PC-er (installasjoner/reinstallasjoner/bytte defekte deler(?)). Hjelpe brukere med problemer (det som ikke blir tatt av helpdesk). Ellers sette opp/fikse printere, klargjøre nettverkspunkter (patching), kanskje også ansvar for oppsett/utlevering av mobiltelefoner. Er ofte Windows operativ system på PC-er og servere.

Dette er typisk kompetanse man får av å ta fagbrev IKT-serviceoperatør (tidligere IKT-driftsoperatør). Hvis det er noen ting du ikke kan nå, så er det sikkert kjapt for deg å lære det. Synes det høres ut som en grei første jobb i IT-bransjen.

Lenke til kommentar

Krever faktisk en del kunnskap :)

For å svare ditt spørsmål om hvordan man kommer seg dit:

Anyway, du kan ta to veier til IKT-verden når man er ung:

* Videregående (realfag) (3 år) -> for så ta IKT-fag på en høgskole bachlor/master

* Videregående (ikt-andre året - programfag) (2 år) -> lærling 2 år.

Etter lærling tia er det en del vanskelig å få høyere utdanning, du har følgende muligheter:

* Forkurs til ingeniør

* Ta opp fag som privatist

* 23/5-regelen

* Y-veien.

Anyway, hvis du ønsker IKT-stilling - så må du inn på høgskole.

Vel, hva kan du om å drifte et miljø av servere? Har du kjennskap til servere og Windows noe dypere en bare en bruker av Windows? Mange steder bruker de Linux også, men da pleier det som regel å være nevnt i annonsen.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Ser du allerede har en bachelor i administrativ databehandling, ctrl + alt, så da tror jeg ikke det har noe for seg å ta ikt-servicefag på vgs + 2 år i lære. Jobbet selv i kommunen som ikt-driftsfag lærling/engasjement som IT konsulent og da skjedde det ved flere anledninger at vi fikk inn nyutdannete vikarer som hadde bachelorgrad, f.eks. i informatikk, men få fag relatert til drift av IT-systemer. De kom seg greit inn i det når de bare fikk litt opplæring. I tillegg så kommer man langt med Google :-)

Edit: Hvis du er veldig motivert for å bli en god IT-tekniker så kan du jo også vurdere denne sertifiseringen: http://certification.comptia.org/getCertified/certifications/a.aspx . Det billigste er å kjøpe bøkene og studere på egenhånd, for så å finne et egnet sted for å ta eksamen.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Anyway, hvis du ønsker IKT-stilling - så må du inn på høgskole.

I dette tilfellet har trådstarter allerede en høgskoleutdanning, men kan av erfaring si at påstanden din er feil. Jeg tok fagbrev som IKT-driftsfag og har aldri hatt problemer med å få jobb etterpå. Kjenner også flere ufaglærte som jobber med IT, både innen support, systemadministrasjon og programmering. Det som ofte er felles for disse er at de er dyktige folk som har hatt en sterk interesse for IT.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sorry for å bumpe en gammel tråd, men til info for alle som tenker for mye på høgskole etc.:

+1 for yunapjuna - Man trenger så absolutt IKKE høgskoleutdanning for å kunne få jobb innen IKT.

Mitt utdanningsløp er en del hardware- og softwarenerding på fritiden ->service og samferdsel -> IKT servicefag -> allmennfaglig påbygning -> 2 år som lærling. Tok fagbrev med meget godt bestått.

To uker etter at lærlingetiden min var ferdig hadde jeg jobb som fagarbeider i en kommune. Drittjobb? Tja, jo, nei ja.. kommer ann på hvordan man tar det.

Godt betalt? Usikker på hvor relevant det er - i mine øyne er det nok. Minstelønn for en fagarbeider er rundt 302 eller 306 tusen (2012), om jeg ikke tar helt feil.

En slik jobb er helt greit for å bygge ansiennitet. :-) Ha en slik jobb i et par år, og du er mer verdt enn en høgskoleutdannet person.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...