AnonymDiskusjon Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Jeg er rævva til å huske navn, spesielt på fester og byen. Navnet til personen jeg hilser på går rett ut det andre øret. Det verste er at jeg noen ganger ikke husker at jeg har hilst på en person. Så hilser jeg kanskje på dem igjen. Det er faktisk ikke kleint lenger, har egentlig blitt immun mot sånne ting. Men men. Hva gjør dere for å huske navn? Føler jeg kunne fått mye ut av å huske hvem jeg hilser på- Anonym poster: 609eb32972dbe184bdc46a470294d2d3 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) Selv er jeg egentlig ganske god på å huske navn, men på fester med flere nye ansikter å forholde seg til på en gang, og med endel alkohol innabords, glipper det fort for meg også. Får jeg derimot repetert noens navn et par ganger over en lengre tidsperiode sitter det dog etterhvert som støpt i hjernebarken. Jeg tror, uten å selv ha forsøkt det, at den utpreget mest effektive metoden å raskt lære seg navn på er å repetere det når man introduserer seg. Eksempelvis: Jente rekker ut hånden. "Ida" Du tar hånden hennes og hilser. "Hei Ida, Thomas her" "Hei Thomas, hyggelig" Med et slikt utgangspunkt tror jeg det er enklere å huske enkeltpersoner, men om settingen er en fest der det er mange ukjente ansikter er det også greit å med jevne mellomrom scanne rommet og mentalt backtracke/repetere flest mulig navn. Jeg har vært på opptak til befalsskolen et par ganger, der man umiddelbart deles inn i puljer på 30-40 menn og kvinner. Noe av det første som skjer der er at man skal forsøke å lære seg navn. En svært effektiv måte er at hele gjengen setter seg i en ring, førstemann presenterer seg, nestemann til venstre repeterer den forriges navn og presenterer seg selv, nestemann repeterer de to foregående og presenterer seg selv osv osv, helt til man har gått gjennom hele ringen. Sistemann har da den klart største utfordringen, men samtidig vil han eller hun være den som har fått repetert alle de andre navnene flest ganger i forkant av sin tur. Selv om man kanskje ikke har mye kontakt med hver enkelt gjennom opptaket, og puljene deles opp og mikses i nye tropper etter bare noen dager, er det ikke noe problem å huske navn på folk når man møter dem igjen ved opptakets slutt noen uker senere. Navn er som historieprøver, det må pugges. Det nytter ikke bare å høre/lese det én gang når man kanskje attpåtil ikke er 100% mentalt tilstede, for å skulle huske det etter en periode, om det så bare er snakk om noen timer. Endret 25. januar 2013 av srbz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå