Gå til innhold

RAM-installasjon nytt hovedkort


johanf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

Viss det er intel hovedkort og prosessor det er snakk om så har det litt med konfigurasjonen på hovedkortet å gjøre. som regel på 1155/56 kort så er det 2 minnekanaler (4kanaler på 2011) og for å få best utnyttelse av dette når du kun benytter 2 brikker så velger du en brikke pr. kanal. de er som regel merket med farger (feks. grønn for kanal 1 og oransje for 2) og da setter du feks. den ene brikken i den gønne og den andre i den oransje.

Usikker på hvordan AMD gjør dette fordi det er 10 år siden jeg har brukte AMD opsett sist.

Lenke til kommentar

Oppfølgingsspørsmål - om jeg skal ha 2x4 + 2x2 GB RAM i maskinen, spiller det noen rolle hvor jeg bruker 2x4 eller bør de settes i da DIMM 2 og 4?

Den er værre, på mitt Asus Gene kort har jeg ikke Dimm1,2,3,4 men A1,A2,B1,B2. Står det ikke noe mer i manualen din om det?

 

Dette står i manualen om mitt kort:"You may install varying memory sizes in Channel A and Channel B. The system maps the total size of the lower-sized channel for the dual-channel configuration. Any excess memory from the higher-sized channel is then mapped for single-channel operation."

Endret av Admiral-K
Lenke til kommentar

Nei, det står ikke mye mer enn det...

 

DDR3 memory modules are not interchangeable with DDR2, and the DDR3 standard

is not backward compatible. Always install DDR3 memory modules in DDR3 DIMM

slots.

To ensure system stability, memory modules must be of the same type and density

in Dual-Channel mode.

Due to chipset resource usage, the system will only detect up to 31+ GB of memory

(not full 32 GB) when all DIMM slots have 8GB memory modules installed.

 

Det er vel omtrent det samme som i din manual.

 

Det tolker jeg som at jeg like greit kan ha 2x2 i DIMM 2 og 4 (din A1 og A2), for den vil ikke bruke mer enn 4 GB som Dual Channel uansett, hvis ikke modulene parvis ikke er like store.

 

Tror jeg napper ut de på 2x4 da, likesågodt.

Lenke til kommentar

Nei, det står ikke mye mer enn det...

Det tolker jeg som at jeg like greit kan ha 2x2 i DIMM 2 og 4 (din A1 og A2), for den vil ikke bruke mer enn 4 GB som Dual Channel uansett, hvis ikke modulene parvis ikke er like store.

Tror jeg napper ut de på 2x4 da, likesågodt.

Hvis du bare skal bruke 2x2GB må du ha de i din DIMM2 og 4, men bruker du alle 4 får du jo 8GB i dual channel og 4GB i single channel, det bør jo bære bedre enn bare 4GB i dual. Prøv begge konfigurasjoner og sjekk hvordan pcen oppfører seg, kanskje også teste med et program.

Lenke til kommentar

Jeg har et kit med 2x4 GB og et kit med 2x2 GB. Spørsmålet er hvordan de bør stå i maskinen. :)

 

Jeg tok det som ganske logisk at DIMM 1 og 3 var "primærkanal" og 2 og 4 var "sekundærkanal", men nå som jeg leser manualen, er det tydeligvis 2 og 4 som er primærkanal.

 

Jeg satte 2x4 GB kit-modulene i DIMM 1 og 3, og maskinen booter og alt funker fint. Maskinen er kjapp og responsiv og det virker ikke være problemer forbundet med dette.

 

Burde jeg bytte plass på de, så det står 4 GB i DIMM 2 og 4 og 2 GB i DIMM 1 og 3?

Lenke til kommentar

Føkk som jeg hater sites med masse "dowload" bannerreklame. Klarte å trykke feil TO ganger (SÅ JÆVLA ulikt meg :( ) før jeg skulle laste ned CPUID. Installerte masse drit på PCen, sendte masse hatmail til alle involverte malwarefirmaer og reinstallerte maskina.

 

meh...

Lenke til kommentar

hmm...

 

DMI Memory Device

designation ChannelA-DIMM0

format DIMM

type unknown

total width 64 bits

data width 64 bits

size 4096 MBytes

 

DMI Memory Device

designation ChannelA-DIMM1

format DIMM

type unknown

 

DMI Memory Device

designation ChannelB-DIMM0

format DIMM

type unknown

total width 64 bits

data width 64 bits

size 4096 MBytes

 

DMI Memory Device

designation ChannelB-DIMM1

format DIMM

type unknown

 

Det er fra CPU-Z. Jeg tolker det som at jeg nå har RAM-modulene i riktige spor - "første" kanal. Hvis jeg tolker riktig, er faktisk manualen feil...?

Lenke til kommentar

Her er bilde av min RAM konf., som du ser under Channels # kjører minnet i Dual.

 

EDIT: hvorfor forsvinner et bilde som jeg legger inn? Er helt knott på dette....

 

Uansett; i cpuZ under Memory og General vil du se Channels #, her står det enten Single eller Dual.

Endret av Admiral-K
Lenke til kommentar

Ja, RAMen kjører i dual og det gjorde den også når modulene stod i DIMMs 2 og 4. Nå står de i 1 og 3. Er ikke noen merkbar forskjell.

 

edit: etter at du har valgt bilde, må du trykke "legg til" eller noe. Det lastes ikke opp automagisk.

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...