Gå til innhold

Tips til oppsett av virtuell filserver

jonny

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å sette opp en virtuell filserver (guest = Ubuntu server 64-bit, host = Windows 8 64-bit) som samtidig fungerer som mediesenter. Maskinen er en AMD Phenom II (4-kjerners) med 16 GB RAM. Den har 8 disker, hvorav en er satt av til Windows (den virtuelle maskinen vil også bruke denne disken som "hoved-disk", hvor operativsystemet er installert). De 7 andre diskene skal settes av til den virtuelle disken (jeg bruker ZFS).

Det jeg er ute etter er tips til hvordan sette opp dette. Bør jeg bruke VMware Player eller VirtualBox (her er det viktig at de 7 diskene kan settes opp som "raw disk")? Hvor mange virtuelle CPUer bør jeg sette opp, er det en ulempe å bruke 4, samme antall som den fysiske prosessoren? Regner med å gi 12 GB RAM til den virtuelle PCen, da ZFS nyter godt av dette, samtidig som jeg ikke ser noen grunn til å ha mer enn 4 GB til Windows. Har du svar på noen av spørsmålene eller helt andre tips, setter jeg stor pris på det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør enten som wtf1337 foreslår (gå barebone esxi) eller kjør i det aller minste filserveren som Host OS.

Du vil virkelig ikke kjøre filserveren som en gjest i type2-virtuialisering, spesielt ikke når host-OSet er Windows. (Ja,. jeg er biased.)

Med Xen kan du også gi direkte tilgang til en PCI-enhet.

Jeg vurderte å gjøre det samme for et års tid siden, for å slippe å ha både en htpc og en filserver, men jeg droppet da. Da var riktignok også FreeBSD en kompliserende faktor. Når zfsonlinux nå har blitt så stabilt som jeg håper og tror det er, blir saken litt enklere, men likevel: Det er sannsynligvis ikke verdt det.

Lenke til kommentar

Takk for svar begge to! Jeg har en stund nå kjørt Ubuntu (ikke server) på denne maskinen, med zfsonlinux, og brukt XBMC som mediesenter. Jeg har imidlertid ikke vært fornøyd, da det er litt hakking innimellom når jeg spiller av video (har Nvidia GT-520, som bør kunne spille av det meste uten problemer). Har tidligere kjørt Windows 7 med virtuell Ubuntu server, XBMC ytelsen i Windows var da helt problemfri, selv om ytelsen på filserveren selvfølgelig ble noe dårligere. Likevel bra nok, da Gigabit nettverk likevel setter en viss begrensning på det hele.

Barebone esxi har jeg vel ikke tenkt på engang, men antar at det blir uaktuelt mtp. mediesenter-ytelse (jeg er veldig pirkete med videokvaliteten... :-) Det beste hadde helt sikkert vært å ha en egen mediesenter-maskin, og bare kjørt Ubuntu server på serveren, men det koster jo litt... har gått greit å kjøre Ubuntu server virtuelt tidligere (med virtualbox) med Windows 7 (x64) som host.

Endret av jonny
Lenke til kommentar

Merkelig, min erfaring er som regel omvendt (ihvertfall med nvidia) - det flyter problemfritt på linux, men lugger seg til på windows innimellom. Har du satt den opp riktig med hardwaredecoding og drivere? Jeg vet bla. Ubuntu 12.04 slet med noen dårlige pakker i repo knyttet til det.

Lenke til kommentar

Jada, det går stort sett glatt og fint, men et par-tre ganger ila. en 45-minutters TV-episode er det 3-4 sekunder med plagsom hakking. Skjønner ikke hva det kommer av. Har installert nyeste Nvidia-drivere og jeg ser ingen mistenksom høy CPU-aktivitet eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Jeg benytter en AMD APU med 3 kjerner a 2,1 Ghz, selv som kombinert mediasenter/server. Har 8 GB ram og kjører 3 VMer. en brannmur/ruter, en ruter/vpn og en til AD. Dette kjører ganske bra, har da ca 4 GB som går til vmer og resten til os. De er viritualisert med Windows 8, Hyper-V. (alt ligger på SSD, som gir grei ytelse). Spiller av HD filmer uten problemer, men har hatt problemer med HD og Flash, men det antar jeg er CPU sin feil samt at jeg har resservert en del CPU til vmer da jeg ikke vil at nettverket skal gå treigt selv om jeg ser på film fra mediasenteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...