Gå til innhold

[Løst] Hjelp av valg med prossessor.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp H60 du, den er iallfall noe bedre. Blir nok bra :)

Men du kan glemme 12°C altså. Bare sånn at du vet det. Det er ikke fysisk mulig, hvis dere da ikke sitter i snøen å LAN'er. Folk flest har 20°C i stua, eller mer, så forvent temperaturer over dette. Overklokker du, blir det høyere. Jeg har en H100i, og har klokket en 3ghz CPU til 4,4ghz. Denne throttler ikke, altså gir den samme hastighet konstant, og jeg ligger på 45°C i windows, og ca. 60°C under full last.

Hvis du er ute etter stille maskin, husk viftestyring. Og vurder kabinett som er polstret.

Lenke til kommentar
Neineinei, hva er det du gjør? :p

Vi kan begynne med harddiskene, den 500 GB-modellen er helt poengløst å kjøpe. For 200 NOK mer får du 1,5 TB mer... Kjøp heller to stk. 2 TB-disker.

Neste er SSD. For 100 NOK mindre får du en Samsung 840 som også er et godt valg. Du får litt mindre levetid på denne (noe du sikkert ikke kommer til å merke mye til). Men HyperX 3K er et veldig godt valg det også.

Så har vi RAM, her har du ikke gjort et særlig bra valg. :) Det vil koste deg 900 NOK for disse 16 GB. Det er også snakk om CL10-moduler. Du får et bedre Crucial-sett til 549 NOK (sykt tilbud som du bør benytte deg av, koster 749 før). Disse modulene støtter CL8 på samme frekvens som de andre modulene. Tror ikke jeg trenger å si mer, disse modulene er forøvrig veldig solide.

Så kommer vi til strømforsyningen. Her ville jeg heller gått for en Corsair TX 650M som er en mer solid strømforsyning. XFX kan også være et godt valg, men jeg ser ingen grunn til å holde tilbake for strømforsyningen. En god strømforsyning kan du ha i 10 år, og ta med deg til neste PC, og den etter der igjen. Må også legge til at Komplett sine priser er veldig høye. For denne prisen kan du få en Corsair HX 650 v2!

Vannkjølingssettet du har valgt er ikke det beste. Jeg synes det går imot hele poenget med vannkjøling. Skal du gå den veien bør det gjøres skikkelig. Denne modellene bråker mer og yter dårligere enn luftkjølere. Her burde du heller gå for en Noctua NH-C12P. Eventuelt kan du spare deg noen kroner og gå for Noctua NH-L12. Må du ha ekstrem kjøling (noe Corsair H40 ikke gir deg) så bør du sjekke ut Noctua NH-D14. Dette er kanskje den beste luftkjøleren på markedet og skal du ha vannkjøling som topper dette må du gå til Corsair H80i eller H100i som koster over tusenlappen.

Jeg lurer også på, må du handle fra Komplett? Jeg er sikker på at du kan spare opp til en tusenlapp bare på å gå over til en annen butikk. Finnes nok av andre gode sider også. Det er noe du kan tenke over. En ting til, nå var forslaget til PSU litt høyere priset enn den du valgte. Men dette er fordi at når du kjøper en PSU så er det ingen vits å kjøpe noe halvveis slik at du kanskje må kjøpe ny neste gang. En PSU kan du ha til neste maskin uten problem, da er det også fint at den er modulær. Hadde jeg vært deg ville jeg ha gått for en Corsair HX650 V2, minst.

Lenke til kommentar

vel nå har jeg 12 gb siden jeg har ett par 4 gb gammelt kit og jeg brukt 9 gb mens jeg gamet to spill på engang og da lasta jeg ikke ned noe og så ikke nettet............

jeg beklager for lista hadde en bedre men har tatt vekk en og en del fra lista også sletta jeg den:P så beklager

Denne er nyttig:
[url=""][/url], slik bruker du den: [url="www.nettside.com"]navn/beskrivelse[/url]

Ser Ok ut, men:

1: Ville heller ha kjøpt 2x8GB ;)

Hvorfor det? 4 x 4 GB-sett er flotte de. Hvis det er ytelse du tenker på, så vil det være minimalt med forskjell på de fleste hovedkort.

2: 7950 Er mye mere bang/buck ;)

3: H40 er bortkastet

4: PSU kan "kun" anbefale Corsair, Nzxt, Seasonic og XFX

Enig, H40 er totalt bortkastet. Hele poenget med vannkjøling forsvinner, dyrt og bråkete og kjøler dårlig til prisen. Enig også når det gjelder strømforsyning, men her vil jeg legge til Thermaltake (Toughpower-serien er veldig god).

ja med engang jeg kjøpte 8 gig kom sånn 16 gig på tilbud og det er for sent nå og hva er bang/buck?XD hva mener du jeg burde ta på vannkjøling da? og 4. pongt kjønner jeg ikke noe på srry er nybegynner

Er ikke meningen å gjenta meg for mye, men Crucial-settet er definitivt best med tanke på bang/buck! Veldig god kvalitet, overklokker godt og er priset best. Brukte dette settet i en maskin jeg bygget for en venn en stund tilbake.

Når det gjelder vannkjøling så synes jeg du burde slå fra deg den idèen. ;) Du får ikke mye for pengene, og de bråker mer enn en god luftkjøler. Hvis du absolutt skal ha vannkjøling så kjøp Corsair H80i. Men Noctua NH-D14 yter nesten like godt og bråker mindre, og ikke minst: koster mye mindre.

Min H100i i push'n'pull yter IKKE dårlig, og knuser en NH-D14.

Joda, den yter bedre enn NH-D14, men det burde den virkelig gjøre også! Den koster mye mer og bråker enda mer. Ville ikke sagt at den knuser NH-D14, men den hever seg stolt over, til en mye høyere pris! Det er et entusiast-sett, dette er ikke en entusiastmaskin.

som jeg sa vill jeg ha en stillegående pc og har du noen bedre idee for strømforsyning da? og jeg må ha minst så mye tror jeg for jeg skal oc en god del

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=773377 hva med denne da? og de første bokstavene kjønte jeg meg ikke helt

Joda, fin strømforsyning det. Men igjen, etter min mening bør du kjøpe en skikkelig strømforsyning og ha den "evig". Corsair HX 650/750 V2 er sinnsykt bra. De er dyre på Komplett dog.

og da holder vel h60 eller h100i?

Igjen, dette blir dyrt, og det blir bråkete. Du får mye mer for pengene med å kjøpe Noctua NH-D14. Denne kan du til og med bruke som passiv kjøler. Er du ute etter ekstrem kjøling, lave temperaturer og lavt støynivå for en lav pris? Da går du for Noctua NH-D14. Dette er allerede en entusiastkjøler. En H100i vil kjøle bedre (og bråke mer), men det er ikke verdt det for denne maskinen. Hvis du skal bygge en større og kraftigere maskin så ser jeg poenget, ikke ellers. ;) H60 er heller ikke en god idè. Den er dyr, og Noctua NH-D14 yter minst like bra til lavere pris.

... Sånn! Nå tror jeg at jeg kan sove i natt uten mareritt! :wee:

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Ja, mye å ta tak i på oppsettet hans, men jeg tror vi har dekket det meste nå :)

Hvis det var 11k max du kunne bruke, kan jeg godt sette opp et forslag for deg.

Men det du skal vite, når du spør på sånne forum som dette, er at folk foreslår det de selv har erfaringer med, eller generelt produkter de har lest er bra, eller bare liker selv. Det betyr ikke at andre typer også er bra selvsagt.

Når det er sagt hadde du noen rare valg i oppsettet ditt. Håper du tar med deg noe av det som er sagt her :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

304 kroner differanse ...

Corsair Link gir støy ja, jeg bruker ikke den.

Jeg bruker konsekvent en egen viftekontroller, i alle PC'er jeg setter opp.

2 ekstra vifter koster, ja. Men effekten man får av push'n'pull er ikke kjempemessig, kontra bare ha push eller pull. Man kan alltids bygge på disse ekstra-viftene etter hvert.

Lenke til kommentar

okey nå har jeg lest nesten alt her har vært borte i helga så hakke fått svart noe her men det er desverre for sent det med kjøling og jeg kjøpte h40ien fordi den kosta 349 og jeg har prøvd kammeraten min sin en god del og den er det ikke noe galt med og den yter til det jeg skal ha den til jeg tror noen av dere her overdriver litt med hva jeg trenger og sånt joda kanskje de andre viftene er litt bedre men helt klart mer bråk er jeg kanske sikker på for en prossessorvifte på gå litt fortere derfor vannkjøling er bra og ram har jeg bestilt for sent og sende tilbake og den 500 gb hdd lå bare her fra en eldre pc så det er for sent og da jeg kjøpte den var den bra nok

Lenke til kommentar

Faen mann, har du hørt om setningsoppbygning og punktum? Hehe ...

Hva er det vi har overdrevet med? Vi mente vel bare at kanskje H40/60 ikke var verdt prisen, fordi kjøleeffekten du får er ikke noe bedre enn med f.eks en Cooler Master Hyper 212 Evo (som er billigere). Men du blir sikkert fornøyd :)

Videre ble det ytret at du burde gå for et komplett sett med RAM, og ikke 2 separate sett.

Det med 500GB disk skjønte jeg ikke noe av. Du hadde jo satt den opp i ditt forslag. Vi poengterte bare at den ikke var noe vits å ta med. Men hvis du har den fra før, stapp den inn.

Jeg tror bottom line var at flere her mente du burde putte mer av 11k budsjettet ditt i skjermkort, kontra andre ting.

Men gratulerer med ny datamskin. Hvordan kabinett landet du på?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det var en lang setning gitt! :p

Det vi sier er at til den prisen får du et komplett produkt som fungerer bedre. De vannkjølingssettene er heller ikke kjent for å være særlig stillegående, noe jeg synes et vannkjølingssett. Gode kjølere kjøler godt uten å bråke og behøver ikke høye viftehastigheter for å gjøre samme jobben.

Ellers så står jo hva jeg mener lenger oppe, det var mange komponenter du direkte ville ha tapt på å kjøpt. :)

Igjen, klarte ikke å ignorere dette, men tror du hadde hatt bruk for en haug med komma og punktum. Det går ikke tomt for dem, så du trenger ikke å spare på dem! :p

EDIT: Avsnitt er også fint å ha. :wee:

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...