Gå til innhold

Noen her som kjenner Asus K95VJ godt?

Anbefalte innlegg

Jeg har googlet, lett på Asus' og andre relevante nettsider, lastet ned brukermanual og sendt mail til et par forhandlere, men har ikke klart å skaffe fram god teknisk informasjon om denne modellen. (Det er i grunn ikke overraskende, for jeg fikk samme problem før Jul da jeg lette etter informasjon om en helt annen Asus-modell for en kollega.) Jeg arbeider med IT til daglig, og jeg er ikke den første til å gi opp - jeg har til og med ringt Asus i Tyskland uten å få tak i noe jeg anser som relativt grunnleggende teknisk informasjon.

Her kommer jeg imidlertid ikke videre, og jeg får stadig bekreftet mitt inntrykk av at Asus lager gode PC'er, men er dårlig på dokumentasjon; jeg finner f.eks. ikke sammenstillinger eller dataark der de ulike variantene sammenlignes. Håper derfor at noen som har en K95VJ tar seg bryet med å svare ... eller er det noen her på forumet som har funnet et dataark jeg ikke har klart å finne?

Asus K95VJ har stor skjerm (viktig for meg), plass til to disker (en 3,5" og en 2,5") og SATA-600 diskgrensesnitt. Jeg har på en nettside sett at 3,5" disk-posisjonen i K95VJ angis som primær og 2,5" som sekundær, men ingen opplysninger om hva dette betyr i praksis. Den varianten jeg er mest interessert i er YZ041H som flere nettbutikker tilbyr. Den ser for meg som et godt utgangspunkt til en fornuftig pris, og min plan er å sette inn en SSD som systemdisk for å øke ytelsen.

Jeg har to konkrete spørsmål:

* Jeg antar at den fabrikkinstallerte snurredisken (1 TB m. 7200 rpm) er montert i 3,5" posisjonen, men er ikke sikker - Stemmer det?

* Dersom det første er riktig; Er det mulig å definere disken i 2,5" posisjonen (dvs. ettermontert SSD) som boot-device og er også denne diskbrønnen utstyrt med SATA-600 grensesnitt?

Endret av ITS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har googlet, lett på Asus' og andre relevante nettsider, lastet ned brukermanual og sendt mail til et par forhandlere, men har ikke klart å skaffe fram god teknisk informasjon om denne modellen. (Det er i grunn ikke overraskende, for jeg fikk samme problem før Jul da jeg lette etter informasjon om en helt annen Asus-modell for en kollega.) Jeg arbeider med IT til daglig, og jeg er ikke den første til å gi opp - jeg har til og med ringt Asus i Tyskland uten å få tak i noe jeg anser som relativt grunnleggende teknisk informasjon.

Her kommer jeg imidlertid ikke videre, og jeg får stadig bekreftet mitt inntrykk av at Asus lager gode PC'er, men er dårlig på dokumentasjon; jeg finner f.eks. ikke sammenstillinger eller dataark der de ulike variantene sammenlignes. Håper derfor at noen som har en K95VJ tar seg bryet med å svare ... eller er det noen her på forumet som har funnet et dataark jeg ikke har klart å finne?

Asus K95VJ har stor skjerm (viktig for meg), plass til to disker (en 3,5" og en 2,52) og SATA-600 diskgrensesnitt. Jeg har på en nettside sett at 3,5" disk-posisjonen i K95VJ angis som primær og 2,5" som sekundær, men ingen opplysninger om hva dette betyr i praksis. Den varianten jeg er mest interessert i er YZ041H som flere nettbutikker tilbyr. Den ser for meg som et godt utgangspunkt til en fornuftig pris, og min plan er å sette inn en SSD som systemdisk for å øke ytelsen.

Jeg har to konkrete spørsmål:

* Jeg antar at den fabrikkinstallerte snurredisken (1 TB m. 7200 rpm) er montert i 3,5" posisjonen, men er ikke sikker - Stemmer det?

* Dersom det første er riktig; Er det mulig å definere disken i 2,5" posisjonen (dvs. ettermontert SSD) som boot-device og er også denne diskbrønnen utstyrt med SATA-600 grensesnitt?

Diskenes "rekkefølge" kan som regel endres i BIOS ;)
Lenke til kommentar

Diskenes "rekkefølge" kan som regel endres i BIOS ;)

Takker for din interesse, men "vanligvis" er ikke godt nok - for når jeg har begynt å skru ryker angrefristen.

... og så var det hastigheten på grensesnittet i sekundær diskposisjon også da. Fra stasjonære PC'er vet jeg at det er ganske vanlig med en SATA-600 og resten SATA-300 i mellomprisklassen. Og på en bærbar er det ikke bare å bytte om på diskkablene heller, Hvorfor må Asus så kjipe med informasjon?!?

Lenke til kommentar

Skjønner frustrasjonen din, har søkt litt nå og det er magert med informasjon. Men; i specsa fra komplett står det at disken som følger med er på 1TB 7200RPM, se her fra Asus

Storage

2.5" SATA

500GB 5400RPM

500GB 7200RPM

750GB 5400RPM

750GB 7200RPM

1TB 5400RPM

Dual HDD Support*1

3.5" SATA

1TB 7200RPM

3TB 7200RPM

tror derfor du trygt kan fastslå at disken som følger med er 3.5".

Og som MariusJS skriver kan du fint endre BOOT DEVICE ORDER i BIOS slik at SSD`en du kjøper blir Windows disk.

Om begge har SATA3 tilkoblinger aner jeg ikke, men fra Intel sitt produktark står det at den har 2 stk SATA3 koblinger og 4 SATA2.

http://www.intel.com/content/www/us/en/chipsets/performance-chipsets/mobile-chipset-hm76.html

Kanskje du kan ringe Asus eller komplett å høre?

Endret av Admiral-K
Lenke til kommentar

Takker for din interesse, men "vanligvis" er ikke godt nok - for når jeg har begynt å skru ryker angrefristen.

... og så var det hastigheten på grensesnittet i sekundær diskposisjon også da. Fra stasjonære PC'er vet jeg at det er ganske vanlig med en SATA-600 og resten SATA-300 i mellomprisklassen. Og på en bærbar er det ikke bare å bytte om på diskkablene heller, Hvorfor må Asus så kjipe med informasjon?!?

Du sier ikke ifra om du har skrudd på maskinen... Vær forsiktig, og om den må til service ol. Så setter du inn originale deler ;)og det å gjøre noe i BIOS er forsåvidt heller ikke å "skru" :p Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...