pierce007 Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Må kjøre en full clean install på maskinen. Kan jeg feks ved bruk av clone programmer overføre programmer fra den gamle til den nye installeringen, eller må alt av programmer installeres på nytt? Jeg kjøpte her om dagen win 8 gjennom nedlasting, men usikker om det er 32/64 bit. Får en dette valget ved installering, eller kan en finne dette ut på annnen måte? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 De fleste programmene må installeres på nytt. Men da mister du innstillingene til programmene. De fleste programmer lagrer innstillingene sine i undermapper under: C:\Documents and Settings\<brukernavn>\Programdata C:\Documents and Settings\<brukernavn>\Lokale innstillinger\Programdata Disse er veldig enkelt å ta backup av. Eller lagret i registeret i windows. Da må du bruke regedit og finne ut hvor programmet har lagret innstillingene hvis du ønsker å ta backup. Du finner dette vanligvis under: HKEY_CURRENT_USER\Software HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE Om du ønsker å unngå at programmer må installeres på nytt etter at windows er reinstallert så må du bruke såkalte portable apps. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) Portable programmer er gull og jeg bruker LiberKey for alle mine (små) nytteprogrammer som TeamViewer, VLC, GPU-Z, CPU-Z, 7-Zip, uTorrent, osv. Installering av programmene er lett, du bare besøker hjemmesiden, plukker ut de du vil ha og de installeres automatisk. Programmene oppdateres automatisk og integreres i Windows akkurat som en vanlig installasjon. Når jeg nylig tok en 'clean install' av Windows 8, var det bare å kopiere over mappen og starte LiberKey.exe. Anbefales! Når det gjelder 32-bit/64-bit av Windows 8, så laster oppgraderingsassistenten ned samme versjon som du allerede har. Så hvis du laster ned fra engelsk Windows 7 64-bit, får du engelsk Windows 8 Pro 64-bit. Du får ikke valget under installasjonen. Du kan sjekke din bit-versjon under Kontrollpanel >> System (snarvei = WIN + PAUSE/BREAK tastene). Jeg måtte laste ned fra forskjellige installasjoner for å få tak i norsk og engelsk 32-bit og 64-bit. Dette kan du bruke Windows8-Setup.exe til å gjøre, da limer du bare inn din produktnøkkel. Når du har fått laget deg ISO, kan du slette installasjonsfilene som ligger under C:\ESD. Se mer info i tråden Hvordan bruke oppgraderingsnøkkelen til Windows 8? Siden Windows 7 ligger brukermappene under C:\USers og ikke Documents and Settings. Endret 25. januar 2013 av Pey'J Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå