Gå til innhold

Unstripe/De-stripe Raid 0 array fra 1 enkelt disk

Anbefalte innlegg

Etter et "kjempemorsomt" hovedkort OG disk-krasj i en raid 0 array så trenger jeg å slette/destripe raid arrayen fra den disken som overlevde for å bruke den i en ny raid array.

Disken er en 500GB Western Digital 7200.....

-- Når jeg sjekker disken i (windows) diskbehandling eller 3. parts partisjons-software listes den som: ukjent disk, 931,52GB, Utildelt og ikke initialisert--

Hvis noen har en løsning på dette hadde det vært fantastisk.....

mrk: Jeg trenger IKKE rekonstruere data, da jeg har all backup. Det gjelder kun å slette/destripe raid-arrayen fra den disken som overlevde, slik at jeg kan benytte den i neste oppsett :)

Hardware:

Gigabyte z77x-ud3h

Core i5 3570k

EVGA GeForce GTX 570

Intel 335 240GB

2x 500GB WD

post-181202-0-68900000-1359058380_thumb.jpg

post-181202-0-25620100-1359058388_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke løsningen over hjelper:

Sett sata kontrolleren i RAID modus i BIOS.

når du rebooter nå, burde den gamle WD raid 0 disken dukke opp i oversikten til intel sin raid kontroller.

trykk ctrl-i (hvis jeg husker riktig) for å gå inn i den.

Disken burde være listet som unknown eller lignende. Så da er det bare å velge remove raid data from disk.

Og så velger du bare WD disken din. Den skal da være normal disk igjen.

Skrevet etter hukommelsen, så det kan være noen feil her og der.

Lenke til kommentar

Hadde håpet på at det skulle kunne la seg løse i windows men skal prøve å sette sata-kontrolleren i RAID modus......

En liten oppklaring. Bilde nr 1 er det som vises etter å ha trykket ok på bilde nr 2. Men iogmed at MBR er skrevet for å behandle 2 disker som 1 så er det ikke mulig å benytte Windows DIsk Behandler for å fjerne raid-arrayen, da man normalt vil få crc error pga at 50% av "disken" ikke kan skrives til.

-T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...