Gå til innhold

Litt hjelp til solnedgang og aksjonsbilder

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg lurer på om jeg kunne fått litt starthjelp av dere.. :)

1. Jeg har som mange andre kjøpt meg en bok av Scott Kelby der tar han for seg hvordan ta gode bilder i solnedgangen med ett menneske riktig belyst i forgrunnen. Han sier at du skal snu objektivet imot solnedgangen og gjør eksponeringen. Skru så på eksponeringslåsen slik at den er låst imot himmelen og slå så på blitzen rett objektivet imot menneske du skal ta bilde av og fyr løs.... Har gjort alt dette men eksponeringslåsen slår seg av så snart jeg skrur på blitzen. Har en Nikon D300. Har prøvd med alle de forskjellige eksponeringslås funksjonene. (Jeg regner med Mr. Kelby kjører i Aperture mode når han sier dette)

2. Jeg elsker å ta aksjon bilder i snøen men uansett hvor mye jeg prøver å få solen noenlunde riktig eksponert sammen med min sønns alpinkjøring virker det nærmest være umulig. Jeg har sett bilder der det blir gjort eksemplarisk og legger ved ett bilde som viser hva jeg mener.......obs obs bildet er ikke mitt så håper ikke jeg blir halshugd for det.

post-243169-0-58667300-1359048259_thumb.png

Håper dere kan lære meg noen triks angående mine innspill...

Endret av cyberzent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke blant dem som forfekter at manuell modus er det eneste rette uansett situasjon, men i situasjoner der det er vanskelig for lysmåleren i kameraet å forstå hva du ønsker å oppnå, sånn som dette, så er det både enklere og mindre frustrerende å bruke manuell modus.

Pass på å holde lukkertiden under maks synkhastighet (1/250 for D300). FP sync, dersom du bruker en blits som støtter dette, gir betydelig lavere lysstyrke fra blitsen, noe du ikke vil når du skal konkurrere med sola.

Still inn styrken på blitsen manuelt. Normalt vil dette si på full guffe når man skal balansere sollys, særlig på vinteren når du har snøen som reflekterer alt sollyset i tillegg.

Jeg skyter ikke så mye skikjøring, men tar en god del bilder av sykling. Normalt foregår dette på sommeren, men vi hadde en session i skibakken sist vinter. Her skulle jeg definitivt brukt gråfilter for å dempe sollyset litt, men ettersom det lå igjen hjemme ble det bruk av maks synk lukkertid, laveste ISO og minste blender. Blitsen er plassert til høyre for kameraet (noe bevegelsesuskarphet i bildet som skyldes at jeg følger syklisten med kameraet mens lukkertiden ikke er rask nok til å fryse resten av bildet):

ND3_2300-600x600.jpg

Her er ett noe skarpere. En blits på hver side av syklisten. Ingen synlig sol i bildet (som jeg antar er det du er ute etter), men virkningen av å balansere blits og sollys er godt synlig, med både snøen og himmelen litt mørkere og med tydelig struktur.

ND3_2293-600x600.jpg

Om blitsen ikke er kraftig nok til å matche sollyset går det an å jukse. Dette bildet er tatt etter solnedgang, en blits til venstre for kamera lyser opp syklisten, mens "sola" er en annen blits som henger i ett tre litt lenger oppe i lia:

ND3_2618-1-600x600.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar

Flotte bilder ventle, og takk for meget gode tips. Siden ikke svarene akkurat haglet inn her tok jeg og la inn en tråd bortpå Flickr der jeg har fått mange gode tips. Jeg skal prøve meg litt fram så for vi se hvordan det går. Hvilket kamera/linse bruker du ventle om jeg for spørre ...

Endret av cyberzent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...