Gå til innhold

Søke 2. Vidregående fra Elektrofag. Tips og meninger..?

Anbefalte innlegg

Såå.. tiden er inne og jeg må finne ut hva jeg vil gå videre med nå.

Går første året Elektro. Og må søke innen første mars.

Hva det står mellom er :

Elenergi

Data og elektronikk

Kjøretøy

Men har veldig vansker for og velge. Siden. Jeg vil ikke gå to år til på skole. Som da gjør elenergi et sterkere valg. Men samt kjøretøy er ett årig. Og data og elektronikk er det, hvis jeg velger telekommunikasjon eller en annen ting jeg ikke husker for øyebliket.

Kan søke tre forskjellige ja. Men hva jeg skal ha på første.. Siden jeg kommer mest sansynelig inn på det jeg vil.

Hva trur dere er lurt ? Elenergi og bli vanelig elektriker ? Og isåfall jobbe noen år og gå opp til ingenør? Eller data og elektronikk og ta noe som telekomunikasjon.. ?

Eller bare hoppe for kjøretøy som er dårligst betalt i framtiden? Penger har ikke mye og si.. Men akkurat nå har det det, siden jeg har lyst til alle..

Takker så mye for al hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedsaken er at man gjør noe man kan trives med. Er ikke vits å jobbe som elektriker og tjene litt bedre samtidig som du er depressiv.

Du kan jo uansett hoppe på ingeniør i framtiden om du ønsker det. Eneste forskjellen er at du ikke kan benytte Y-Vei så du ender opp med et år ekstra på skole benken når du er på høgskolen.

Lenke til kommentar

Går selv på VG2 Elenergi og stortrives med det. Har du planer om å gå opp til ingeniør utdanning? Hvorfor absolutt jobbe noen år først, og ikke bare gå 2året etterfulgt av 1 år på påbygg om du vet at det er det du vil? Jeg har planer om å ta fagbrev i elektrikerfaget og energimontørfaget etterfulgt av 2 år på Teknisk fagskole. Finnes mye muligheter enten du velger påbygg eller fagbrev. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Angående dette med å jobbe noen år før man studerer videre. Det er ikke å anbefale med mindre man er 110% sikker på at man faktisk kan klare å slutte å jobbe.

Jeg har planlagt å begynne å studere på høgskolen hver eneste høst siden 2009. Jeg er enda i fast arbeid. Jeg har nå kommet så lagt at jeg ikke kan slutte pga. livssituasjonen og forpliktelser. Så det beste er å gjøre det mens man er ung og er uten forpliktelser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Angående dette med å jobbe noen år før man studerer videre. Det er ikke å anbefale med mindre man er 110% sikker på at man faktisk kan klare å slutte å jobbe.

Jeg har planlagt å begynne å studere på høgskolen hver eneste høst siden 2009. Jeg er enda i fast arbeid. Jeg har nå kommet så lagt at jeg ikke kan slutte pga. livssituasjonen og forpliktelser. Så det beste er å gjøre det mens man er ung og er uten forpliktelser.

Helt enig, og dette er absolutt ett dilemma som må bli bestemt på forhånd. Personlig er jeg fast bestemt og tvunget til å gå Teknisk Fagskole etter endt læretid, for å i det hele tatt få den jobben som jeg vil.

Lenke til kommentar

Helt enig, og dette er absolutt ett dilemma som må bli bestemt på forhånd. Personlig er jeg fast bestemt og tvunget til å gå Teknisk Fagskole etter endt læretid, for å i det hele tatt få den jobben som jeg vil.

Det er heller ikke så dumt å ta teknisk fagskole. Det spørs jo hva man vil oppnå, Det er ikke en like anerkjent grad som en bachelor eller master, men fortsatt relevant i norsk næringsliv.

Min anbefaling er i alle fall å ta høgskole hvis man kan. Det er ingen ulemper med det kontra fagskolen.

Jeg har akkurat søkt meg inn på en nettbasert fagskole for å kunne kombinere det med jobb og familie.

Da har jeg fagskolepapirene på 3 år kontra 2 år for heltidsstudiet men kan være i jobb og være med familien samtidig som studiet pågår.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Du kan da sjekke ut det å være skipselektriker? :)

http://www.maropp.no/skipselektriker

http://www.youtube.com/watch?v=ywqaB6P9bl4&feature=player_embedded

Jeg har foresten jobbet med han lærlingen (Han var elektriker når jeg jobbet med han) som er intervjuet i denne videoen... Hehe :)

Skipselektriker er forøverig en god vei å gå, om man senere kunne tenke seg å jobbe på oljeinstallasjoner.

Endret av Skipstrixy
Lenke til kommentar

Det er heller ikke så dumt å ta teknisk fagskole. Det spørs jo hva man vil oppnå, Det er ikke en like anerkjent grad som en bachelor eller master, men fortsatt relevant i norsk næringsliv.

Min anbefaling er i alle fall å ta høgskole hvis man kan. Det er ingen ulemper med det kontra fagskolen.

Jeg har akkurat søkt meg inn på en nettbasert fagskole for å kunne kombinere det med jobb og familie.

Da har jeg fagskolepapirene på 3 år kontra 2 år for heltidsstudiet men kan være i jobb og være med familien samtidig som studiet pågår.

Norsk industri og næringsliv trenger mer enn noen gang kvalifiserte ledere, på forskjellige nivåer. Ikke minst er det behov for nye ledere som har praktisk erfaring fra det arbeidet de skal lede. Det er også et økende behov i offentlig sektor for ansatte som har den riktige kombinasjonen av yrkeserfaring og teoretisk kunnskap. Derfor kan du med teknisk fagskole kunne få gode og godt betalte stillinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...