Gå til innhold

Java sniker inn uønsket programvare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8713

Jojo, takk for dette arrogante forsøket på hersketeknikk. Det er jo så søtt når folk prøver seg på så billige teknikker....

 

AtW

uansett teknikk, så fjerner det ikke fakta. Om man ikke vet at firmaer prøver å tjene penger og der har vær forsøk smuglet inn via oppdateringer siste 10 år, så er kanskje "barn" ikke det verste han kunne kommet med...

Lenke til kommentar

Det spekuleres i at mange ikke er computer literate nok til å la være å fjerne huken. Har jobbet some tech support for et firma, og vi brukte ofte remote control for å fikse opp i problemene folk kontaktet oss med.

 

Veldig mange har 5-7 forskjellige toolbars og alt mulig annet tull installert, som de har fått med på lasset da de la inn noe helt annet, felles for dem alle var at de var under et visst nivå ferdighetsmessig.

 

En 100% bevisst strategi for å blåse opp tallene i boka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig savner jeg programvare for svartelisting av enkelte programmer.

For eksempel at man kan svarteliste Ask Toolbar eller andre toolbars og derav vil slike installasjonsprogrammer slite med å installere programmer som er svartelistet, selv om du skulle ved ett uhell gi tillatelser til det.

 

Kunne vært greit for eldre som må ha Java kaffen til nettbanken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men dette blir jo gjort av nesten alle. Google, Apple, Microsoft, alle tre er spesielt syndige på "vi anbefaler deg å installere denne jalla-programvaren i tillegg til det du faktisk ba om å installere". Og so går dei ut og seier "sjå kor mange som lasta ned jalla-programvaren vår, fullstendig suksess!"

Lenke til kommentar

uansett teknikk, så fjerner det ikke fakta. Om man ikke vet at firmaer prøver å tjene penger og der har vær forsøk smuglet inn via oppdateringer siste 10 år, så er kanskje "barn" ikke det verste han kunne kommet med...

 

Hvem konkret er det som ikke vet det? Det er en stråmann, folk vet at dette har skjedd før, folk vet firmaer vil tjene penger. Det betyr ikke at man må akseptere useriøse ting som dette uten protest. Eller at man like den måten å tjene penger på, det er faktisk mulig å tjene penger på en seriøs måte. Og det er faktisk mulig å tvinge firmaer til å endre oppførsel ved nok negativ oppmerksomhet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har klaget til Oracle om denne useriøse dritten de prøver seg på, uten å få et eneste svar.

 

Ask Toolbar er faktisk ikke alltid så enkel å kvitte seg med 100%.

 

Har opplevd at den henger igjen i Firefox og hijacker søkefunksjonen, selv etter at den er avinstallert. Da måtte jeg manuelt sanere registeret ved å søke på Ask eller Toolbar. Dette kom inn via Java... Thanks a lot Oracle.

 

Skal godt gjøres å ta Oracle seriøst når de holder på slik..

 

Trust me, ingen burde ta Oracle seriøst. De klarer ikke lage noe bra. Installasjonene deres er helt håpløse i helvete.

Lenke til kommentar

Dette er nå helst mer merkverdig fordi det venter ti minutter med å faktiskt installere, så hvis det gikk opp for deg at du ikke huket av må du altså vite at det ikke er installert før om ti minutter.

 

I mine øyne er dette en åpenbar taktikk for å unngå å bli slettet umiddelbart og helst glemt av brukeren, eller få brukeren til å tro han så feil under java installasjonen, og dette er på ingen måte god oppførsel.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Dette med å henge på andre programmer ved den månedlige Java-oppdateringen har eksistert lenge før Oracle overtok Java fra Sun. Det var verre for 6 år siden, Da kom der Java-oppdateringer neste hver 14. dag.

 

Så dette er ikke noe Oracle fenomen...

Det er verre med software update til Apple. Hvis du har iTunes inne, så prøver oppdateringen å presse inn Safari og Quicktime.

Endret av Slettet+8713
Lenke til kommentar

Dette er jo et lite problem for folk i ung alder, men jeg jobber i bank og må hjelpe kunder med dette hver dag, og folk på 40+ har ikke sjans til å unngå denne på egenhånd. Ja, om de da ikke trykker Cancel, som av og til skjer.

 

Det spekuleres i at mange ikke er computer literate nok til å la være å fjerne huken. Har jobbet some tech support for et firma, og vi brukte ofte remote control for å fikse opp i problemene folk kontaktet oss med.

 

Jeg spurte sjefen min om vi kunne gjøre dette, men problemet var hvis noe skjedde på kundens datamaskin så ville vi få skylda. Og det tror jeg egentlig på.

Senest her om dagn måtte jeg hjelpe en kunde som hadde problemer med Firefox med å installere Chrome. Da hun var i gang med installeringen fikk hun opp en feilmelding på dårlig norsk som sa noe om at filer hadde blitt fjernet. Det stod også noe om Babylon Search så jeg antar at det var den driten der som blandet seg inn. Da forklarte jeg henne at dette er noe hun må fjernet. Men hun insisterte på at jeg måtte hjelpe henne med det, fordi det var jeg som satte i gang installasjonen av Chrome. Jeg forklarte henne at dette er noe hun hadde i fra før, men hun ble jo skikkelig sur.

Så, jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis vi hadde noe remote-greier.

Lenke til kommentar

Siden jeg alltid installerer og oppdaterer Java med installer (som inneholder flere andre programmer) fra http://ninite.com/ kommer jeg ikke borti dette problemet. men plagsomt er det når alle "gratis" programmer snart har toolbar'er, Crome eller annet som vedlegg som installeres automatisk om en ikke passer på å lese hva en trykker OK eller "Next" på...

Det betyr jo at Oracle ikke leverer Java gratis lenger men tar imot sponsorpenger for å lever det til deg (og meg).

Jeg håper virkelig at Java snart er historie !

Lenke til kommentar

Alt kan jo hackes, så skjønner ikke hvorfor du er skeptisk.

Fordi kilden til hvor et program lastes ned er viktig for å kunne verifisere at programmet er ekte, ikke inneholder spionvare, er i fullstendig versjon og helst også siste versjon. Selv om Ninite i seg selv er en fin løsning, så er fortsatt sketchy at du gir den tilgang til å installere alt mulig rart på PCen din uten at du egentlig vil kunne få vite om det. Installere programmer generelt er kaotisk, tidkrevende og usikkert på Windows.

 

Trust me, ingen burde ta Oracle seriøst. De klarer ikke lage noe bra. Installasjonene deres er helt håpløse i helvete.

Thanks, Captain Obvious.

Endret av Occi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

er da ekstremt gammelt? har no dei gjort i lang tid? er ikkje bare java som gjør det

Hva har de gjort i lang tid?

Og hvilke seriøse aktører har gjort det?

 

Det som mange ikke helt får med seg er at det som Oracle gjør "feil" er å la installasjonen av toolbaren være aktivert som standard, hver oppdatering, og å utsette installasjonen av Ask Toolbar 10 minutter.

 

Greit nok at et program som ImageGifSuperMaker2000 gjør det, men at et seriøst selvskap som Oracle benytter seg av slike sleipe teknikker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har bestandig ment at java er å karakterisere som malware. Ikke fordi Java platformen i seg selv er malware, men for Oracle i alle år har prøvd å snike inn reklameprogrammer under installasjon. Det er ikke en måte seriøse selskaper skal tjene penger på. Jo flere sikkerhetshull Oracle må rette i sin egen programvare jo mer tjener de. Ser men dette i sammenheng med at de fleste sikkerhetssystemene i nettbanker og betalingsløsninger er java basert blir det hele skremmende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje dere skal ta for dere installasjonsprosessen til flere andre selskaper og populære programmer, som f.eks Skype eller Deamon Tools Lite.

 

En ting er at man blir spurt om installasjon av slike programmer, og feil alternativ er valgt, altså avhuket ja. Problemet er når de gjemmer vekk alternativet om ikke å installere uønsket tilleggsprogramvare.

 

Normalt vil "avbryt" stoppe installasjon av programvaren du ønsker å installere, men når du må trykke "avbryt" for ikke å installere møkkavaren, og så må du enda en gang avbryte/velge bort crappet før man får fortsette, eller kommer til neste crap på lista.

 

Da snakker vi intenst forsøk på å dri.e på kundene sine.

 

Setter stor pris på at temaet taes opp, og folk blir kjent med dette, slik at selskaper som ønsker å bli kalt seriøse lærer seg at slik oppførsel er uakseptabelt.

 

Så får de som utvikler løsninger som skal benyttes av oss alle, lære seg å stille spørsmålstegn ved hvilke produkter man benytter og derved dytter på oss brukere (les: bankid).

 

Virker som flash og Java må dø til fordel for standarder som HTML 5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...