Gå til innhold

Øke matlyst, valg av ferdigmat?

Anbefalte innlegg

Hei allesammen :)

Jeg har hatt et dårlig kosthold med bare usunn mat og drikke(masse pizza,taco, energidrikker og brus).

I fjor var jeg "avhengig" av energidrikk og måtte ha minst en hver dag(andre dager opp til 3stk), etter mye krangling og diskusjoner klarte mamma og overtale meg til å kutte ned på forbruket mitt og nå drikker jeg kansje en per uke/hver andre uke.

Mamma og pappe er skilt, hver dag etter skole går jeg ned til pappa der han ofte har laget taco eller annen sterk mat. Rundt fire tiden kommer mamma eller stefaren min og henter meg der vi spiser middag.

Vi har ofte poteter,brun saus og fisk/fiskekaker/kjøttkaker og dette er jeg drit lei av! Når jeg sier til mamma at jeg vil ha noe annet som for eksempel godt krydret mat so bryr hun ikke seg.

Jeg har mistet matlysten og spiser sjelden frokost,lunsj og middag. Er jeg heldig så klarer jeg og tvinge i meg noe på kvelden..

Har dere noen tips på hva jeg kan lage evt. kjøpe ferdilaget?

FYI: er drit lei av brødskiver, kjøttkaker og alt som har med fisk og gjøre ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Toro og Fjordland sine thai inspirerte retter med kylling er veldig gode både av smak og kvalitet :) Findus har også slike i poser i frysedisken, de må tilsettes bare litt olje og en liten dæsj med vann og kokes opp, småkoke i 15-20 min. Skjærer du opp tomater og rødløk i skiver og kryddrer dem så har du en god enkel og sunn salat ved siden av :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvorfor skal det absolutt lages/varmes slike ferdigretter? Det smaker jo avispapir i forhold til ordentlig mat, og det er skjelden det tar så mye lenger tid heller, dessuten er det ofte gøy og sosialt å lage (middags)mat sammen.

Hva med å tilby deg å hjelpe til å lage noe du liker hos mor, eller er det slik at du ikke får lov å bruke kjøkkenet?

Lenke til kommentar

Det kan lages mye godt med karri for eksempel. Dette er noe som du helt greit fikser selv, og kan lage til selv enten hos mor/stefar eller far. :) Jeg anbefaler deg å forsøke å lage selv i stedet for å kjøpe ferdig/halvfabrikat, både for å lære å leke litt med matlaging, samt at du vil få det akkurat slik du vil selv. Kanskje ikke første eller andre gang, men det kommer seg nok fort.

Tingen med første rett er å bruke karripasta. Det er ikke det samme som gul karri, men har mye av det samme som ingredienser. Du får det på rema for under 20 kroner.

Jeg lister opp ca hva du trenger pr. person, så kan du gange det opp alt etter hvor mange du lager til. Du får alt på en helt vanlig dagligvarebutikk, selv om f.eks kokosmelk høres ganske uvanlig ut.

Du trenger ca 150g kyllingfilet eller svin, strimlet, per person. Brun det i en stekepanne på forhånd.

Så tar du:

1/2 løk pr pers

1/4 paprika pr pers

1/2 gulerot

Kutter det i passe store biter og bruner det lett i en kaserolle i litt rapsolje.

Så har du i:

1/4 boks babymais

1/4 boks vannkastanjer

2 dl vann

1/4 terning hønsebuljong

1 ts rød karripasta (litt mer om den skal bli sterk)

1/4 boks kokosmelk

Og lar det få et oppkok, la det stå på svak varme i 10 minutter, ha så i kylling. Job done!

Husk ris til. Sett det på i starten. Dette fikser du fint på 20 minutter. Og det er noe helt annet enn fjordland & co. :)

Du kan også prøve deg på chilli con carne. Jeg har ikke oppskrift på det selv, har derimot funnet et par gode ved å google etter det. Japansk curry er også ganske godt, men da må du på leting etter garam masala.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...