Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forslag til research tema?

Anbefalte innlegg

Hallo

Dette semesteret skal jeg skrive en research studie om et selvvalgt tema. Det er i utgangspunktet ingen avgrensninger for hva man kan skrive om. Eksempel på en problemstilling kan være "Hvordan få flere medlemmer til et nettverk".

Jeg har interesse innenfor data, elektronikk, teknologi. Politiske og samfunnsmessige synsvinkler på ting kan også være av interesse.

Jeg lurer på om noen av dere har noen gode forslag for aktuelle temaer å ta opp?

Stikkord som bør være med i rapporten er:

-Problemstilling og underproblemer (subproblems)

-Hypotese

-Avgrensninger og begrensninger

-Definisjoner

-Antakelser

-Viktighet

-Litteraturgjennomgang.

Alle innspill tas imot med takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksempel på en problemstilling kan være "Hvordan få flere medlemmer til et nettverk".

Oooooh, er ikke vanlig å få det SÅ fritt.

Er det et "fagfelt" du er interressert i? eller er det noe du vil finne ut mer om?

Problemstillingseksempelet ditt er dårlig fremstilt for, Nettverk som i sosial omgangskrets, nettverk på internett, LAN/WAN nettverk (det fysiske nettverket mellom datamaskiner). Så presisjon er viktig for å gjør det klart hva du snakker om; uansett hva problemstillingen er.

Hvis du har et "fagfelt" hva er det? hvis det er litteratur kunne du undersøkt "fantastisk fiksjon i nordisk litteratur", og underproblem som "Er det lite fantastisk litteratur i norden i norden?", "trender i nordisk litteratur; hva vil vi ha?".

Er det IT du liker så er "mennesket og maskin, fremtidens kommunikasjonstrender?" et innteresant tema. Problemstillingen må ikke være et spørsmål somregel, for man bare setter et "?" etter tittelen og så kan det tolkes som et spørsmål.

Jeg er veldig glad i slike oppgaver, og jeg tar av, jeg leverte en 74-siders rapport om økologisk landbruk på grunnkurs, (jeg var på en gruppe med andre og fikk trekk for å ha gjort alt selv, fordi å gjør noe i gruppe var endel av "oppgaven"). Så jeg liker brede problemstillinger som faktisk går for å faktisk "forske" på noe, og jeg fant ut at økologisk landbruk er ikke mulig å bruke, for det er ikke effektivt nok. (ikke-økologisk landbruk gir 2/3 mer mat pr. ressurs enn økologisk), driver man bare økologisk, vil man ikke kunne fore dagens befolkning og hvertfall ikke jordas befolkning og 15 år. Dette var 8 år siden så forskningen jeg baserte min informasjon på, kan ha mistet sin validitet på grunnlag av ny forskning.

En ting jeg ville skrevet om i dette øyeblikket, var en sammenligning av politisk retorikk og markedsføring, og sett på sannhetsgraden eller graden av misleding som brukes i begge, (passende tema på universitetsnivå, eller vg3).

en artikkel om å velge tema i slike oppgaver: http://chronicle.com/article/Choosing-a-Research-Topic/45641/

-frank

Lenke til kommentar

Takk for fint svar :)

Er det et "fagfelt" du er interressert i? eller er det noe du vil finne ut mer om?

Det var det da. Kommer ikke på noe spesielt eller mer konkret enn at jeg har interesse for tekniske løsninger og teknologiens muligheter til å hjelpe/overta mennesket. Så, kanskje forslaget ditt om "Mennesket og maskin, fremtidens kommunikasjonstrender" ikke er så dumt.

Takk for en fin artikkel også. Skal lese gjennom og se hva jeg ender med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...