grefs Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Jeg vurderer å importere en S-Max, men greier ikke å bestemme meg om bensin eller diesel er best. Det står mellom disse to variantene: Bensin: 1.6 Ecoboost, 160hk, 240Nm, 1523kg egenvekt. Diesel: 2.0 Duratorq, 163hk, 340Nm, 1615kg egenvekt. 1. Vi kjører korte strekninger til og fra jobb, og på vinteren er det gjerne -20: Bensin får ikke problemer med partikkelfilter. 2. S-Max er en stor bil og kan lastes tungt: Dieselen har vesentlig høyere dreiemoment. 3. Økonomi. De koster omtrent det samme å importere, men dieselen bruker mindre drivstoff og diesel er foreløpig billigere en bensin. Det heller litt mot bensin-versjonen, fordi det gjerne ikke blir så mye tull med denne om vinteren. Men nå er jo 98% av S-Max-ene i Norge diesel-biler... tilfeldig? Ingen kan spå fremtiden, men hva om diesel-biler straffes mer og mer pga NOx-utslippene sine. Hva skjer med dieselprisene, verditap osv.? Noen formeninger? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Mye småkjøring og kaldt klima er gode grunner for å kjøpe bensin. Forbruket er litt høyere, og bensin koster mer pr liter, men sett i forhold til kostnader til forsikring, verditap etc er det for dråper å regne (tok du den?). Støynivå og vibrasjon ved kald motor og småkjøring taler også mot diesel. Med nesten 100 kg lavere egenvekt blir helle ikke forskjellen i forbruket så stor.Se litt på motorkonstruksjon, forskjellen mellom registerrem (som må byttes regelmessig) og -kjede (som varer leeeenge) gir store ekstrakostnader. Prøve begge først, og se hva du liker best. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Personlig ville jeg helle mot bensineren, med alle spøkelser som ligger på lur angående kjørenekt, ekstra avgift og høye regninger på filterbytter. 240Nm høres ikke så veldig ille ut det, ikke på den vekten. Dvs, har du planer om å til stadighet å fylle bilen til randen så kan det kanskje bli litt smått, men med et par voksne og et par unger med tilhørende barnevogn og handleposer ville jeg ikke vært så veldig bekymret. Selv har jeg 280Nm på en knapt 1.8t tung Opel Vectra (reell vekt, ikke veiledende vekt i vognkort, obs-obs!), med automat. Rett nok er dette en diesel (125 HK 2.2l), men kraft har jeg virkelig aldri savnet, i den grad jeg aksepterer bilen som en bruksting som skal ta med greit fram uten å måtte stresse bare for å kjøre forbi Bestefar Duck, og ikke noe jeg skal frese rundt på veiene med (skal jeg ha det gøy tar jeg MC). Men som Zanta oppfordrer deg til, vil jeg og oppfordre deg til å teste en slik bil, før du handler. I praksis er jo de tallene relativt lite interessante. Det som teller er hvor i registeret en finner kraft nok, i forhold til giring, m.m. Jeg har hatt bil med "mye" kraft i.f.t. vekt, som var ganske daue greier, og har kjørt bil som burde vært undermotorisert i.f.t tallene, men som opplevdes mer enn sprek nok. Så overraskelser ligger stadig på lur i denne bilverden Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Bensinmotoren er utstyrt med direkte innsprøytning og turbo, noe som gjør at de 160 hestene ikke er så alt for tørste. Skal du kjøre mange små strekninger ville jeg også valgt bensin ja. Lenke til kommentar
grefs Skrevet 24. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2013 Takk for svar! Dere bekrefter det jeg tenker, og med bensinbilen får jeg forhåpentligvis færre problemer. Jeg får ta turen innom en Ford-forhandler og prøvekjøre bilene, men jeg er jammen ikke sikker på om alle har en 160 hesters bensinbil inne på lager! Lenke til kommentar
oOF Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Helt klart bensin hvis det er snakk om korte turer. forresten, Prøv å post denne tråden på VGD i bilseksjonen og de kommer til å spytte ild mot diesel Nesten moro å lese der gitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå