Gå til innhold

Sette opp tabell med formler i excel evt. noe annet

Anbefalte innlegg

Hei, jeg jobber i transport og vi har liksom noen kjørelister som vi setter opp og følger hver dag. problemet er at når det blir mange kjøringer blir det fort kræsj og urettferdig fordeling...

Per dagsdato får vi bestillinger i et internt program, og fører info inn i excel.

Jeg tenkte at det ikke kan være alt for avansert å legge inn noen formler slik at sjåførene ikke kan dobbeltbookes feks.

Her er sånn vi setter opp lista per DD.

Kjøreliste.xlsx

Viss dere ser så kunne jeg tenke at på høyre side kan kjøretiden på hver enkelt sjåfør legges sammen, slik at man ser hvem som har kjørt mye. og om det er mulig å legge inn sperre på/evt en rull ned meny på hvilken bil å sjåfør man kan velge, slik at ikke det er mulig å velge en sjåfør som er opptatt?

Hadde litt programering i fla. i VG3 men var ikke så god. men jeg kan tenke meg det hadde vært en mulighet, legge sjåførene inn i en tabell osv.

Hadde vært flott med litt hjelp, eller om noen vil ta på seg et lite prosjekt :D Det er for landets beste (sjøforsvaret) :p Det viktigste er at det er lett og brukervennelig:)

På forhånd TAKK:D

Endret av 9ls1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan regner du ut dette tallet MANUELT? Hvilken liste teller du fra.

Bruker LibO selv, så formlene kan se noe annerledes ut. Men det skal ikke være noe problem å få regnearket til å telle opp et antall opføringer (f.ex på et navn) innafor et område.

[edit]

Så ikke at du hadde fått dette til allerede.

Kan ikke se at det er noen enkel måte i regneark å gjøre sjekk etter dobeltbookinger - iallefall ikke uten å inkludere makroer.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Jeg vet det skal være mulig, skal prøve å forklare hva jeg trenger:

Kjøretid formel: finne rett navn i lista med kjøringer - trekke fra klokkeslette - få tiden - plusse på resten av tidene nedover som også har samme navn.

Ledig sjåfør formel: sjåfør med minst kjøre tid - skjekke ledig sjåfør - legge inn første ledig

bil type formel: Skriv inn kode - kollonne en finner ut hvilke biler som passer koden - så finne ut hvilke bil som er ledig med den koden - legge inn

noe i den duren, poenget er at den må finne riktid ting på riktid sted. sliter med det...

takk

EDIT:

Prøvde litt i acsess også, men har ingen erfaring her.... noen som kan? der er det værtfall mye tabeller og referanse muligheter?

Endret av 9ls1
Lenke til kommentar

Det med ledig sjåfør og dobbeltbooking gjør at regneark kanskje ikke er den mest egnede type programvare å bruke.

Det finnes helt sikkert programvare for dette, men min magefølelse tilsier at du trenger en skreddersydd programpakke til det du skal ha - f.ex en regneark-mal med skreddersydde makroer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...