Gå til innhold

Hente informasjon fra to tabeller vha PHP

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg med en kode som henter ut informasjon fra 2 tabeller i samme database? De inneholder nøyaktig de samme kolonnene med like navn.

Noe i likhet med koden under :

SELECT navn, type, form FROM frukt AND gront ORDER BY date DESC LIMIT 3

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FROM frukt AND gront

Må si jeg trakk på smilebåndet nå :D AND brukes nok i en annen sammenheng enn dette i mysql syntaks. Det du er ute etter er i så fall JOIN.

Ikke testet:

SELECT navn, type, form FROM frukt INNER JOIN gront ON frukt.navn = gront.navn ORDER BY frukt.date DESC LIMIT 3

Lenke til kommentar

Da får du vel bare ut det som er registrert i begge tabellene? Dvs. det som både er frukt og grønnsak på en gang? Det er kanskje det man er ute etter, hvem vet? I tilfelle man vil ha noe annet kan man prøve seg med left join, right join, men jeg ville vel kanskje tro at det er en union man er ute etter

select navn, type,'frukt' from frukt

union all

select navn, type,'gronnsak' from gront

Lenke til kommentar

Bare for ordens skyld kan(Vil ikke si bør ettersom det er en personlig mening, men hvertfall normalt der jeg jobber) man vel lage et view av det også - litt lettere å spørre mot et view enn mot en join-spørring som kan bygge seg opptil de særeste saker.

Lenke til kommentar

Bare for ordens skyld kan(Vil ikke si bør ettersom det er en personlig mening, men hvertfall normalt der jeg jobber) man vel lage et view av det også - litt lettere å spørre mot et view enn mot en join-spørring som kan bygge seg opptil de særeste saker.

Det kan jo være en god ide, men akkurat her - hvor det uansett er en onelinerspørring og det ikke er helt tydelig hva det egentlig skal spørres etter - så vi det antagelig være en fordel at det er enklest mulig for utvikleren å se hvaslags spørring han faktisk kjører.

Fordelen med et view her ville være at php-koden kunne forblitt urørt når TS oppdager at databasen må normaliseres og spørringen forandres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...