Gå til innhold

Er det lurt å velge LUR?

Sweeny_girl

Anbefalte innlegg

Hei!

For de som ikke gidder å lese mitt litt frustrerte forord, er det bare å hoppe til de to siste avsnittene :)

Jeg gikk ut med et svært godt karaktersnitt fra VGS, og kan komme inn på de fleste studium i Norge (har ikke R2 og Fysikk 2, men ingeniør o.l. har jeg heller aldri hatt planer om å bli). Jeg har tenkt og tenkt så mye på hva jeg skal studere, at jeg føler at alt har gått i lås og jeg kommer ingen vei. Til en viss grad skulle jeg nå nesten ønske jeg ikke hadde gjort det så bra på VGS, slik at jeg hadde færre studier å velge mellom.

For det at jeg har mulighet til å komme inn på omtrent alt, gjør at jeg automatisk skremmes bort fra å velge noe som ikke er så anerkjent eller prestisjetungt. Ikke fordi jeg er så veldig ambisiøs av meg, det er jeg egentlig ikke, jeg vil helst ha et rolig liv med en passe krevende og interessant jobb og nok tid og krefter til et godt familieliv og noen hobbyer. Men der er ikke noe spesielt yrke jeg virkelig brenner for, og når jeg da bare må bestemme meg for noe, påvirkes jeg veldig av holdningene og innspillene som jeg får fra samfunnet og mennesker rundt meg om at det er lurt å satse litt om man har muligheten!

Jeg tenker også mye på at jeg vil ha muligheten til å flytte tilbake til byen jeg kommer fra, som er middels stor og dermed ikke har alle jobbmulighetene som finnes i de største byene.

Noe jeg har tenkt på er LUR, altså femårig integrert lektorutdanning i realfag. På nettsidene til universitetene står det at man (selvfølgelig) kan undervise, men at man også har en sterk realfaglig kompetanse som kan brukes andre steder enn i skolen.

Det jeg egentlig lurer på er: Hvis jeg tar lektorutdanning med fordypning i biologi og kjemi som fag nr to, har jeg da en utdannelse som vil gi meg reelle muligheter til å søke andre stillinger enn lektor i videregående skole (eller grunnskole) i middels stor by? Tror dere en slik utdannelse kan kvalifisere til å undervise på en høgskole?

Jeg tenker at hvis det er slik, så kunne dette være et greit valg. Det gir meg mulighet til å skaffe meg arbeid de fleste steder, men jeg blir likevel ikke låst om det viser seg at jeg ikke trives i skolen. Hva tror dere?

Endret av Sweeny_girl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg skal bare svare deg kort; på bakgrunn av min erfaring uten både LUR og PPU er ja på at du f.eks kan forelese på høyskole (med litt erfaring).

Jeg er hovedfag i ett realfag, og etterutdannelse i matematikk samt noen vekttall pedagogikk (10-15 stp).

Imidlertig har jeg etterhvert noen del års undervisningserfaring som lærer på alle trinn; grunnskole, vgs og 2 ulike høyskoler. Er nok litt vanskeligere "å få plass" på universiteter, siden de ofte krever dr grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...