Gå til innhold

Dette landet har raskest Internett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye betaler en for fiber i Norge, ca. 50/50 eller 100/100 linje, noen som vet? Ta den billigste løsningen

Betaler 549 kroner for 60/60 fra NTE i Trondheim. Vi er fire som deler på nettet og regningen, så totalt sett blir det billig. Med så raskt nett vil vi sjelden laste ned ting samtidig, så vi får som regel utnyttet linjens fulle potensiale når vi trenger det.

2460213941.png

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

Noe sier meg at det er lettere å legge fiberkabler i dette landet enn i Norge...

Joda, men det er ikke mye forskjell i urbane strøk der man må lage en grøft i asfalten uansett.

Det som ofte er problemet med fiberutbyggingen her i landet er at minimumshastigheten og månedsprisene settes så høyt at folk som bruker internet lite heller beholder ADSL, mobilt bredbånd eller andre trådløse media a'la NextNet. Når det er en runde med utbygging i et område der de får installasjonen til en grei pris så tør de ikke hoppe på pga den høye månedskostnaden sammenlignet med hva de er vant med. Dermed går de glipp av den rabatterte installsjonsprisen og terskelen blir bare enda høyere for å koble seg til fiber i utbygd område senere (2-3 ganger prisen på installasjon).

Lenke til kommentar

Betaler 599,-/mnd for 30/30 hos LOS, men får 40/60 siden de gjorde en feil under installasjon :) Ikke billig da, men kun 100,- mere enn for 10/10 linje...

LOS har fått nye hastigheter/priser nylig, tilgjengelig i alle fall for de som oppgraderer eller bestiller ny linje.

Lenke til kommentar

Hvor mye betaler en for fiber i Norge, ca. 50/50 eller 100/100 linje, noen som vet? Ta den billigste løsningen

90/10 - 529,- (Get via Loqal i Trondheim)

Au... Men det jeg stusser på er at du har kjappere enn 75% av "NO" ?

2460923788.png

Mot server i Trøndelag:

2460946223.png

Dette er vel gjennomsnittlig internetthastighet hos husstander som HAR internett?

Så om du har 1000 husstander i et fattig land, der 950 ikke har nett, 20 har 1Mbit ADSL, og 30 bor i ei ny blokk med 100Mbit kabelnett, så blir snittet for landet 60Mbit?

Eller blir det 3Mbit, som det blir hvis man deler på alle husstandene?

60,4 (3020/50) eller 3,02 (3020/1000). Vet ikke jeg. Sikkert den første.

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

Latvia, Romania og Bulgaria har høyere gjennomsnittshastigheter enn Norge?

Det er vel så enkelt som at det er *svært* få som i det hele tatt har råd til internet i disse landene, men de få som faktisk har råd kjøper seg gode fiberlinjer. De mangler vel i stor grad en gammel kobber-basert infrastruktur, slik at alle linjer stort sett må baseres på ny fiber. Om det er bare 100.000 internet linjer i Bulgaria med sine 7 millioner innbyggere, så kan fort 'gjennomsnittshastigheten' blant dette lille utvalget av befolkningen være svært høy.

Jeg mistenker at statistikken misbrukes litt her, og at den aldri var ment å si noe om gjennomsnittlig hastighet for netttilgang for *hele* befolkningen! Da ville 6,9 millioner innbyggere med en snitthastighet på 0 mbit/sek dra dette snittet drastisk ned....

Lenke til kommentar

Latvia, Romania og Bulgaria har høyere gjennomsnittshastigheter enn Norge?

Har en mistanke om at det er enkelte i disse landene som trekker opp snittet heftig men likevel, tre av fem europeiske land på topp 10 er relativt fattige og har større samfunnsproblemer og de representerer størsteparten av europeiske land på topp 10 lista.

Dette er jo nesten litt komisk...

Dette blir jo bare synsing. Men, jeg har litt tro på at land som Romania kom på banen veldig mange (i IT-sammenheng) år etter eksempelvis Norge med utbygging av infrastruktur og brukerutstyr. Derfor bør de også gjennomsnittlig ha bedre hastighet.

Dessuten, kan det tenkes at folk i Romania (noe jeg har null kunnskap om) ikke alle har råd til datamaskin, så de få som kanskje da har råd, de velger selvfølgelig fine/raske bredbåndsabonnement og har råd til det nyeste av det nyeste. Bare en tanke.

Så kan vi dra den til Norge, og tenke at p.g.a. "Arbeiderpartiet med spinke-spare Jens" har en god effekt på å holde Norge nede på listen. :green:

Endret av G
Lenke til kommentar

Noe sier meg at Norge har en bruttonasjonalprodukt som tjuedobbler et hvilket som helst tall en 'random' latvier på gaten hadde gulpet opp...Burde være null stress for monopol-telenor å satse på Fiber.... whoops vent! Det er visst Trond Giske som bestemmer ledelsen! I just forgot! XD

Fantastisk dårlig innsikt, og det tror jeg du skjønner når du tenker deg om. Absolutt ikke verst å ha såpass bra snitthastighet i forhold til andre land. Hong Kong som har sine enorme mengder blokker må være myyye enklere å bygge ut i forhold til Norge med sine fjell og daler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvor mye betaler du får dette?

Laveste alternativ som går an til Telenor, usikker på prisen, da jeg ikke er huseier. Men denne kopperlinja er jo teknisk sett "bare" til hustelefon, og til å ringe funger den knall :glare: Dessuten er den 5,9 km også, så skal ikke klage. Eller jo... det burde jeg gjøre.

Lenke til kommentar

Laveste alternativ som går an til Telenor, usikker på prisen, da jeg ikke er huseier. Men denne kopperlinja er jo teknisk sett "bare" til hustelefon, og til å ringe funger den knall :glare: Dessuten er den 5,9 km også, så skal ikke klage. Eller jo... det burde jeg gjøre.

Minner om adsl pakker som ble solgt for 10 år siden. Husker det var 399 for en 720/128 Kbps jeg betalte til Tiscali. Testet en lte modem med innebygd wifi ruter i dag - fikk 12/1 Mbps. Skulle gjerne ønske at alle rundt omkring hadde en lik mulighet for internett tilgang. Og ikke minst at retardnor og gjengen ikke våget en gang å KREVE penger for noe under 1mbps. Burde være gratis for brukere å TESTE deres elendige nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...