Gå til innhold

Binde renta ved førstehjemslån?

Kenny Bones

Anbefalte innlegg

Jeg og kona har 45000 utbetalt tilsammen i mnd ca. Vi har ingen gjeld fra før av, bortsett fra et billån hvor hun betaler 2000 i mnd. Så vi tenker å ta opp et lån på rundt 2.5 mill i boliglån. Hvor 500 tusen i tillegg kommer fra fattern i form av kausjonist.

Ser da at hos DNB så vil renta være på ca 3.50%, med 20 års nedbetalingstid. Men om jeg binder halvparten av lånet i 10 år så koster det oss bare ca 500,- mer i mnd. Det er da forholdsvis billig forsikring? Om vi binder hele lånet så blir det ca 1000,- i mnd. Legger ved en skjermdump av regnestykket hos DNB.

Hva ville dere anbefalt? Hva er sjansene for at renta går opp mere enn det tilsvarer om vi binder renta? Vi må jo tenke på trygghet mtp jobb også. Jeg jobber som IT-tekniker i et konsern som også eier firmaet kona jobber i. Så dersom mor-konsernet går konkurs så mister vi begge jobben. Dette er da i entreprenør-bransjen, hvor markedet svinger en del. Ikke at vi forventer noen konkurs da. Vi er et av de største entreprenørene i landet.

Høres dette useriøst ut for dere? Vi har aldri hatt boliglån før og har ikke så mye kjentskap til det. Ellers har vi temmelig romslig økonomi og er veldig nyktern i pengebruken generelt.

post-39653-0-51528300-1359018950_thumb.jpg

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg og kona har 45000 utbetalt tilsammen i mnd ca. Vi har ingen gjeld fra før av, bortsett fra et billån hvor hun betaler 2000 i mnd. Så vi tenker å ta opp et lån på rundt 2.5 mill i boliglån. Hvor 500 tusen i tillegg kommer fra fattern i form av kausjonist.

Ser da at hos DNB så vil renta være på ca 3.50%, med 20 års nedbetalingstid. Men om jeg binder halvparten av lånet i 10 år så koster det oss bare ca 500,- mer i mnd. Det er da forholdsvis billig forsikring? Om vi binder hele lånet så blir det ca 1000,- i mnd. Legger ved en skjermdump av regnestykket hos DNB.

Hva ville dere anbefalt? Hva er sjansene for at renta går opp mere enn det tilsvarer om vi binder renta? Vi må jo tenke på trygghet mtp jobb også. Jeg jobber som IT-tekniker i et konsern som også eier firmaet kona jobber i. Så dersom mor-konsernet går konkurs så mister vi begge jobben. Dette er da i entreprenør-bransjen, hvor markedet svinger en del. Ikke at vi forventer noen konkurs da. Vi er et av de største entreprenørene i landet.

Høres dette useriøst ut for dere? Vi har aldri hatt boliglån før og har ikke så mye kjentskap til det. Ellers har vi temmelig romslig økonomi og er veldig nyktern i pengebruken generelt.

Hvis dette stemmer at ett lån på 2,5 mill koster kun 1000 kr mer per mnd ved å binde renta ligger fastrenta ca 0,5% over den flytende,høres litt for godt ut til å være sant.

Husk det er også andre forskjeller ved å binde renten... ikke mulighet for rammelån, refinansiering blir mer tungvint, det samme gjelderå få avdragsfrihet, etc.

Lenke til kommentar

På DNB sine sider ser jeg at fastrenten for 10 år er 4,6%, og det er litt mer enn i skjermdumpen din.

Om det vil lønne seg med fastrente er usikkert, men det gir om ikke annet forutsigbarhet hvis det er viktig for dere.

Et alternativ:

Hvis f.eks 10 års binding koster 1% ekstra i renter ut fra dagens nivå kan dere vurdere å ha flytende rente, og sette rentedifferansen inn på en egen høyrentekonto. De oppsparte pengene kan dere benytte til nedbetaling og/eller avdrag om renten skulle stige over dagens fastrente. Det krever endel selvdisiplin for å ikke bruke de oppsparte pengene til andre ting, men jeg tror det kan være mer lønnsomt enn fastrente. Da vil dere være godt rustet den dagen renten stiger..

Endret av Mythos
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...