Pölsa! Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Stadig leser jeg i aviser om regler som må vedtas i Norge på grunn av EØS-avtalen. Det kan være alt fra størrelsen på agurker til DLD, og jeg skjønner ikke noe lenger. Hvordan kan man finne seg i noe sånt? Jeg lærte på skolen at EØS-avtalen var en handelsavtale som regulerte flyt av varer og tjenester mellom EU og noen andre europeiske land. Så hvordan fungerer det egentlig, hvilken type "handelsavtale" er det? Jeg forestiller meg at jeg eier et selskap som vil inngå et samarbeid med et annet selskap. En av betingelsene de kommer med er at mitt selskap skal følge samme ledelsesstruktur som det andre og at alle ansatte skal bruke blå underbukser. Så fjernt virker det for meg i hvert fall. Lenke til kommentar
Olabukse3 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 http://no.wikipedia.org/wiki/E%C3%98S#E.C3.98S-avtalen_og_EU-utvidelsen EØS-avtalen regulerer samhandel og andre økonomiske forhold mellom EU og EFTA-landene. Avtalen innebærer at EFTA-landene som har sluttet seg til avtalen, deltar på lik linje med EU-landene i det indre marked. Dermed underordner de seg EUs regler om konkurranse og de fire friheter – fri utveksling av varer, tjenester, arbeidskraft og kapital. Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 sånn jeg har skjønt det så er det på en måte slik at norgen kan få noen av de fordelene man får ved å være med i EU, men slipper noen av forpliktelesene. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Jeg og et par kamerater diskuterte EU vs eøs i helgen. Er vi egentlig medlem av EU, bare at vi ikke er direkte medlem av det som kalles EU? Har vi blitt lurt? Dvs at vi har stemt nei, men allikevel blitt dratt med i bakveien gjennom eøs? Denne nyhetssaken som var forrige uke (?) om at vi tar toppen av kaka, men ikke vil ha resten. Hva betyr dette? Er det fordi vi er medlem av kun eøs, og at de andre blir sjalu fordi vi har masse rikdom som vi ikke deler selv om vi skal ha alle fordelene av et medlemsskap? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Vi er ikke medlem av EU. Det er masse EU-regler som ikke er en del av norsk rett. Men vi er del av det indre marked. Det betyr at EØS skal være ett marked (med unntak av en del produkttyper, som landbruksvarer), hvilket vil si at en bedrift (eller privatperson) innad i EU ikke skal "merke" hvorvidt han befinner seg i Norge, Polen, England eller et annet EØS-land. Siden statene opp gjennom årene har klart å finne på helt enormt mange måter å favorisere sine egne borgere på, trenger man enormt mange regler. Et sentralt regelsett er "standard-harmonisering", hvor alle landene må følge de samme reglene for produktstandarder og annet handelsregelverk. Et eksempel er forbrukerkjøpsloven, dersom noen land hadde ekstremt strenge eller ekstremt snille regler forbrukerkjøp, så betyr det at det er billigere/dyrere å selge sine produkter der enn i et annet land. Et annet er avgifter på biler. Dersom alle franske biler tilfeldigvis blir laget med enten 1,2L eller 2,8L motorvolum, så vil et avgiftssystem som har et enormt avgiftshopp på 1,21L og 2,81L gjøre det svært dyrt for tyske biler med for eksempel 1,4L motorvolum å selges der. Men dette er bare en del av dagens EU-regler. EU harmoniserer lovverket på kjempemange andre områder, som vi i Norge ikke er en del av, fordi vi ønsker å beholde vår "suverenitet". For å beholde denne "suvereniteten", har vi sagt fra oss retten/muligheten til å faktisk påvirke hvordan reglene blir utformet, vi må bare ta i mot dem når de kommer. Dette er et demokratisk problem - alle reglene som omfattes av EØS-avtalen (og det er svært mange, da ekstremt mange regler kan sies å handle om "markedet") må vi bare pent takke ja til, eller så mister vi tilgangen til det felles marked. Det er to alternativer til EØS: Å ikke være med overhodet, og satse på bilaterale avtaler. Da vil man nok kunne bygge ned tollmurer på mange varer, men det vil ikke være i nærhetne av like mye "enhetlig marked", og det vil koste veldig mye. Eller vi kan være med i EU. Da må vi akseptere at all lov og rett kan komme fra Brussel, og at mye av den vil få direkte virkning i Norge (vi kan ikke si nei til EU-reglene som blir vedtatt), men da kan vi til gjengjeld faktisk være med på å påvirke politikken, og kan dermed få et ord med i spillet (om enn bare et lite, siden vi jo er et lite land) på hvilke regler som faktisk skal gjelde. 1 Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Stadig leser jeg i aviser om regler som må vedtas i Norge på grunn av EØS-avtalen. Det kan være alt fra størrelsen på agurker til DLD, og jeg skjønner ikke noe lenger. Hvordan kan man finne seg i noe sånt? Jeg lærte på skolen at EØS-avtalen var en handelsavtale som regulerte flyt av varer og tjenester mellom EU og noen andre europeiske land. Så hvordan fungerer det egentlig, hvilken type "handelsavtale" er det? Jeg forestiller meg at jeg eier et selskap som vil inngå et samarbeid med et annet selskap. En av betingelsene de kommer med er at mitt selskap skal følge samme ledelsesstruktur som det andre og at alle ansatte skal bruke blå underbukser. Så fjernt virker det for meg i hvert fall. EØS-avtalen forplikter oss å følge alle EU-direktivene som kommer. DLD kom til Norge på denne måten, vi som befolkning stemte nei til EU. Høres ut som et demokrati!(Sarkasme) Særunntak forekommer selvsagt, som f.eks. lovgivning i forhold til snus. 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Cameron sa det da ganske klart nylig: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2246192/We-risk-like-Norway-quit-EU-says-Cameron--PM-warns-Britain-unable-influence-laws.html#axzz2JhZpaLkW http://www.dailymail.co.uk/news/article-2257047/We-dont-want-end-like-Norway-Cameron-warns-refuses-Britains-seat-EUs-table.html#axzz2JhZpaLkW Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 EØS-avtalen forplikter oss å følge alle EU-direktivene som kommer. Alle som har har noe med markedet å gjøre vel og merke. DLD skal implementeres fordi de europeiske teleselskapene skal konkurrere på like premisser. Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Alle som har har noe med markedet å gjøre vel og merke. DLD skal implementeres fordi de europeiske teleselskapene skal konkurrere på like premisser. Det er ikke en grunn alene til at DLD kommer. DLD er et relativt effektivt overvåkningannlegg og kommer til å tjene maktsyke mennesker på mange områder. Det var blant annet oppe i EU at plateselskaper skulle kunne bruke DLD til å etterfølge mennesker som driver med privatkopiering. Vet ikke om dette har trådd i kraft, men det viser iallefall hvordan man har tenkt til å utnytte vanlige mennesker. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Det har du helt rett i, men det tas inn i EØS av den grunen AE nevner. Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Cameron sa det da ganske klart nylig: http://www.dailymail...l#axzz2JhZpaLkW http://www.dailymail...l#axzz2JhZpaLkW For all del, la dem gå ut. De skulle aldri blitt tillatt medlemsskap. Det er en skam at Frankrike ble svak etter Storbritannias 3. forsøk på å bli medlem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå