Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

valg av videregående

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du tenker mest sannsynlig at du står ovenfor et viktig valg i livet ditt - nå som du skal velge skole for første gang. Husk at hvilken videregående skole du har gått på teller lite - om ingenting - i forhold til hva du har studert etter vgs. Det eneste du burde tenke på er hvilken skole du kommer til å trives på. Jeg kjenner ikke til Kongshavn, men både Lambertseter og Elvebakken er attraktive skoler. Lambertseter ble pusset opp for et par år tilbake. Se på hvilke fag de ulike skolene tilbyr. Noen skoler har for eksempel programmering på data som et eget fag. Dette er fag du får ekstrapoeng for osv. Tenk litt på hva du vil gjøre etter vgs. Vet det er mye å tenke på for en 16-åring, men det skader ikke å være litt føre var.

Endret av ggree
Lenke til kommentar

Det har vel egentleg veldig mye å si. Eg gjekk på ræve vidaregåande og lærte fint lite der. Lærara var elendige (dei fleste) og det var mange som gadd ikkje møte opp til timane pga det.

Gjekk bra med meg da, siden eg trengte ikkje noe snitt for å studere videre, men eg veit mange som måtte ta oppigjen fag.

Lenke til kommentar

Jeg har bodd på Lambertseter hele livet og hatt veldig mange venner som har gått der og har alltid oppfattet den som en god skole mange søker seg til. De siste årene virker det særlig som om innvandrerungdom ifra Groruddalen og Søndre Nordstrand med gode karakterer og høye ambisjoner søker seg dit. Elvebakken var på min tid (~midten av nittitallet) ansett som en meget dårlig skole, en av de dårligste i Oslo, nærmest en dumpingplass, men jeg har forstått det slik at dette har forandret seg kraftig.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at det forskjell på hva slags linje du skal gå. På Elvebakken er det stor forskjell på enkelte yrkesfag og studiespesialisering. Jeg har en kompis som går tredje året på medier og kommunikasjon, og han sier at lærerne er ræva. Lærerne har dårlige pedagogiske evner, og gir som oftest innleveringer elevene må gjøre hele tiden. Sannsynlig for at læreren slipper å stå og undervise, og heller la elevene jobbe selvstendig. På en annen side er lærerne annerledes på studiespesialisering.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at det forskjell på hva slags linje du skal gå. På Elvebakken er det stor forskjell på enkelte yrkesfag og studiespesialisering. Jeg har en kompis som går tredje året på medier og kommunikasjon, og han sier at lærerne er ræva. Lærerne har dårlige pedagogiske evner, og gir som oftest innleveringer elevene må gjøre hele tiden. Sannsynlig for at læreren slipper å stå og undervise, og heller la elevene jobbe selvstendig. På en annen side er lærerne annerledes på studiespesialisering.

Tenkte studiespesialisering. Ja, var på besøk på elvebakken og da virket det som om elevene jobbet veldig selvstendig og at lærerne egentlig ikke var helt med på undervisningen. Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Hvilken studieretning innenfor studiespesialisering skal du velge?

Kongshavn vgs. blir vel den nye Nordstrand vgs.? Isåfall så har jeg hørt mye negativt om Nordstrand vgs. Nivået på kompetansen er ikke like høyt som f.eks.: Elvebakken eller Lambertseter, men dette kan jeg hverken bekrefte eller avkrefte fordi jeg hørte det fra medelever som har venner/venninner som går på Nordstrand vgs.

Lenke til kommentar

Hvilken studieretning innenfor studiespesialisering skal du velge?

Kongshavn vgs. blir vel den nye Nordstrand vgs.? Isåfall så har jeg hørt mye negativt om Nordstrand vgs. Nivået på kompetansen er ikke like høyt som f.eks.: Elvebakken eller Lambertseter, men dette kan jeg hverken bekrefte eller avkrefte fordi jeg hørte det fra medelever som har venner/venninner som går på Nordstrand vgs.

Ja, det blir kongshavn. Vet ikke hvilken studieretning jeg tar, men skal man ikke velge det i 2. Klasse?

Lenke til kommentar

Ja, det blir kongshavn. Vet ikke hvilken studieretning jeg tar, men skal man ikke velge det i 2. Klasse?

Du velger det iløpet av førsteklasse - tidlig vår. Lurt å tenke litt på det litt tidlig - det er mye å tenke på. Skal du studere videre etter vgs kreves det ofte at du har hatt bestemte fag. Skal du for eksempel bli ingeniør må du ha bestemte fag innenfor realfag. Lurt å sjekke opp dette. Anbefaler deg å velge realfag - da kommer du inn på det meste innenfor både realfag og samfunnsfag. Anbefaler deg også å velge T-matte (teoretisk matte). Dette er den "vanskelige" varianten, men gjør at du har større muligheter senere i livet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...