k_flaathe Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 (endret) Hei. Min Samsung Galaxy S3 har nå vært inn til reparasjon 3 ganger. Feilen har vært det samme hele tiden (Hard brick, kjent feil med galaxy s3 https://www.google.n...chrome&ie=UTF-8) Feilen var at telefon døde bare plutselig og fungerte ikke i det hele tatt. Ingen av knappene fungerte, og ingen lys kom på ved lading. Første reparasjon: Skiftet LCD-skjerm pga et bittelite hakk i siden på tlf. Tlf hadde samme feil da den ble levert tilbake til meg. Leverte tilbake til reparasjon igjen. Dette måtte jeg betale 821,- for, men jeg fikk det beløpet refundert da de fant ut at det var ikke det som var feilen med telefonen i det hele tatt Andre reparasjon: Skiftet hovedkort og oppdatert software. Levert tilbake til meg med samme feil. Sendt tilbake til reparasjon. Tredje reparasjon: Denne gangen fikk jeg SIBA til å sende tlf tilbake med klartekst i at jeg ønsker kredittering på telefonen. Nå har jeg ikke fått tilbake tlf fra reparasjon igjen, men det det står på service-sidene deres, så står det følgende på beskrivelse: "REPARATION KLAR, APPARAT FINNS PÅ VERKSTAD" Så spørsmålet mitt er: Jeg vil så absolutt reklamere produktet og få pengene tilbake. Har jeg da krav på det når min tlf har vært innlevert til reparasjon tre ganger for samme feil? Jeg har måttet diskutere lenge med SIBA hver gang jeg har levert inn telefonen for å få de til å forstå at min telefon har fått en hard brick. Og innimellom diskusjonene har jeg nevnt at jeg vil ha pengene tilbake, men da sier de at det avhenger om verkstedet/SIBA får kreditt fra Samsung. På forhånd takk for svar. Endret 23. januar 2013 av k_flaathe Lenke til kommentar
War Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Jobber selv hos konkurrenten. Har den 3 ganger vært inne med samme feil som de har fått med seg? Sender de den inn pga hovedkortet og de ikke får med seg dette og bytter skjerm så telles ikke det som 1 hovedkort-gang. Det må være absolutt samme feilen, som er fikset 3 ganger. Når de har byttet hovedkort, hvordan kan telefonen være levert med feil? Jeg vet det er en feil med S3 som gjør at de dør etter 150-250 dager, men bytte av hovedkort fikser 99.999999999% av dette. Lenke til kommentar
k_flaathe Skrevet 23. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2013 (endret) Ja det stemmer. Innlevert med samme feil tre ganger. Edit: Altså, telefonen har vært i samme stand de tre gangene jeg har levert den inn, og jeg har forklart de at det er samme feil som opprinnelig. Angående at de har levert tilbake telefonen med samme feil, så sa servicekaren hos SIBA at de sansynligvis ikke har testet telefonen etter bytte av deler. Endret 23. januar 2013 av k_flaathe Lenke til kommentar
War Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Nå er HK byttet, er den helt død nå? Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 (endret) Jobber selv hos konkurrenten. Har den 3 ganger vært inne med samme feil som de har fått med seg? Sender de den inn pga hovedkortet og de ikke får med seg dette og bytter skjerm så telles ikke det som 1 hovedkort-gang. Det må være absolutt samme feilen, som er fikset 3 ganger. Når de har byttet hovedkort, hvordan kan telefonen være levert med feil? Jeg vet det er en feil med S3 som gjør at de dør etter 150-250 dager, men bytte av hovedkort fikser 99.999999999% av dette. Dette stemmer jo ikke. Det er kun kundens opplevelse av feil som må være den samme. Hvis telefonen "dør" og blir helt uten respons, så kan det fint være ulike grunner til dette, og det spiller ingen rolle hva verkstedet bytter ut for hvert reparasjonsforsøk. Etter 2 utbedringsforsøk på samme opplevd feil, kan kunden heve kjøpet om feilen oppstår igjen. Noe annet blir det jo om man f.eks har en bærbar datamaskin hvor den ene feilen er viften,den andre musepekerflaten, og hvor man så får et problem med skjermen. Da blir det 3 ulike feilrettinger som selger har anledning til å utbedre hver for seg. Endret 24. januar 2013 av Lufthode 6 Lenke til kommentar
War Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Men kunden opplever dette som at maskinen er død. La oss si skjermen dør og blir svart, kunden får ny skjerm, så dør HK og skjermen blir svart, så byttes HK , så dør bateriet og skjermen blir svart, så byttes batteriet. Da har kunden fått samme "feil" / opplevd feil / svart skjerm 3 ganger med 3 grunner. Alt kunden vet er svart skjerm og dø mobil, er ikke det å "oppleve samme feil"? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Om vifta gjør at manskinen dør, skjermen gjør at maskinen fremstår å være død og hovedkortet gjør at den faktisk er død, så er det tre ganger samme opplevd feil, og kunden har krav på heving. Her har trådstarter meldt inn samme feil hver gang, og verkstedet har byttet forskjellige deler. Dette gjør uansett at trådstarter nå har krav på heving, og dette kan ikke avkortes med "oi nå var den visst reparert allikevel" eller "vi må se hva vi får godkjent av kreditering fra verksted/produsent". Kundens rettigheter er ovenfor butikken. Hva avtalene bak i systemet sier har ingen innvirkning på det. 1 Lenke til kommentar
k_flaathe Skrevet 24. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2013 Takk for svar. Er det noen lignende saker i forbrukerrådet som jeg kan vise til hvis de vegrer seg for å gi meg pengene tilbake? Altså, etter min mening, så har det vært den samme feilen på telefonen hele tiden. Det jeg tror verkstedet har gjort, er at de har trodd at det var skjermen som hadde slukna, og de bare bytta den etter ren rutine. Så byttet de hovedkortet når telefonen fremdeles ikke fungerte, men glemte å teste telefonen før den fungerte. jfr. fkjl. § 30 andre ledd. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hva er i tilfelle særlige grunner? Lenke til kommentar
k_flaathe Skrevet 24. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2013 Oppdatering fra verksted på deres service-side: "Utført arbeid Som autorisert verksted har vi gått igjennom feilbeskrivelsen og ikke kunnet fremdrive beskrevet feil. Telefonen slo seg på med en gang vi pakket den ut av papirene. Den hadde nok strøm på batteriet til å starte. Vi har også slått telefonen av og på en re..." Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Har du sjekket de andre store feilkildene til den feilen du opplever; Simkort og minnekort. Selv om ditt simkort fungerer i en annen telefon så betyr ikke det at det ikke trenger å være feil på den. Hvis din telefon skrur seg av f.eks flere ganger om dagen, så anbefaler jeg at du tar ut minnekort, og tester telefonen din med et annet simkort. Ellers så er det å anbefale at du skrur av og på telefonen daglig. Telefoner er mer eller mindre blitt vår nye PC. Hvis PC'n står på 24/7 over lengre tid så vil du få problemer. Låser seg, booter plutselig, prosesser som ikke avluttes skikkelig, ingen taster fungerer osv osv. 1 Lenke til kommentar
k_flaathe Skrevet 24. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2013 Ser ikke helt meningen med posten din jeg. :-) Det eneste jeg lurer på er om jeg har krav på refusjon av kjøp... Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Det jeg prøver å si er at det trenger nødvendigvis ikke være telefonen det er noe galt med. Det er ikke samsung sin feil hvis det er ditt simkort som er årsak til dine problemer. Nå sier jeg ikke at det trenger å være simkort i ditt tilfelle, men prøver å få deg til å forstå at det kan være andre ting enn fabrikasjonsfeil som er årsak til ditt problem. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Det kan, som flodec nevner, være at dette ikke nødvendigvis er en reklamasjonssak, men forutsatt at det er det, så har du ikke lengre krav på å heve kjøpet dersom du ikke har krevd heving før nå, og de har reparert den. At selger ikke har rett til å gjennomføre avhjelp mer enn to ganger betyr bare at du nå kan kreve heving uavhengig av om selger ønsker å prøve å reparere/omlevere. "Særlige grunner" for mer enn 2 avhjelpsforsøk foreligger nok ikke her, men det er ikkee særlig relevant. 1 Lenke til kommentar
radagast Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Det eneste jeg lurer på er om jeg har krav på refusjon av kjøp... Verkstedet har i følge de selv, mottatt en telefon som er helt i orden, hvorfor skulle du ha krav på å få heva kjøpet på en telefon som er i orden? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 @HerR Brun, som du kan lese, så bad han om heving da telefonen ble levet inn for tredje gang. Hvordan har det gått med saken? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Ahh, se der, det overså jeg. Beklager det. Lenke til kommentar
BMWX1 Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Hei, du har krav på pengene tilbake eller ny tlf etter at de har prøvd å reparere den 3 ganger for samme feil. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Hei, du har krav på pengene tilbake eller ny tlf etter at de har prøvd å reparere den 3 ganger for samme feil. Nei, etter to reparasjonsforsøk (den tredje gangen feilen oppstår kan ikke selger avskjære heving ved avhjelp) kan man heve kjøpet, og man trenger ikke ta til takke med ny tlf. Lenke til kommentar
Synchroz Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 (endret) Jobber selv hos konkurrenten. Har den 3 ganger vært inne med samme feil som de har fått med seg? Sender de den inn pga hovedkortet og de ikke får med seg dette og bytter skjerm så telles ikke det som 1 hovedkort-gang. Det må være absolutt samme feilen, som er fikset 3 ganger. Når de har byttet hovedkort, hvordan kan telefonen være levert med feil? Jeg vet det er en feil med S3 som gjør at de dør etter 150-250 dager, men bytte av hovedkort fikser 99.999999999% av dette. Har hatt min S3 i over 250 dager og den fungerer som aldri før! Tror du burde sjekke det opp før du kommenterer med din skremselspropaganda. Endret 10. april 2013 av Hårek Fjernet spydig kommentar Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Tuller du med meg, eller? Selvfølgelig dør ikke alle S3 etter 250 dager, og det er det ingen som har sagt. Det War prøver å si er at enkelte S3 har en feil som gjør at de dør etter 150-250 dager. Det er en kjent feil. Ikke at alle lider av den feilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå