Gå til innhold

Gaming-PC prisantydning/oppgradering

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en (litt) aldrende gaming-pc. Derfor tenkte jeg at jeg skulle oppgradere den litt, eventuelt selge den og kjøpe alt nytt. Dermed lurer jeg på hva prisen denne PC'en kan selges for, hva jeg burde oppgradere hvis jeg beholder den og om jeg burde selge den. På forhånd hadde jeg tenkt å kjøpe denne GPU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746578#reviews og SSD: http://www.komplett....aspx?sku=757574 Yay or nay?

Specs:

AMD Radeon HD 4870 X2

Intel Core 2 Quad Q8200S @2.3GHz

Asus Silent Knight CPU-kjøler

8 GB Corsair 1600MHz RAM

650W PCU

Asus Rampage Extreme II

Marvel Yukon 88E8056 PCI-E Gigabit Ethernet

DVD-ROM

Antec 1200 kabinett

Pc'en er brukt i ca. 4 år. Peripherals skal ikke selges/oppgraderes.

På forhånd takk for alle svar.

Endret av Thomas_SP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flaskehalsen blir nok ganske stor ville jeg tro. Selv ikke overklokking tar bort mye av flaskehalsen her, fordi den der Quaden dessverre ikke er av de best Intel har gitt ut. Hadde det vært en Q9XXX så hadde det nok gått.

Problemet er at jeg ikke har så mye cash å sette av (student). Men hvis jeg spanderer Intel® Core i5-3570 på meg selv da? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=748722#info

Lenke til kommentar

Har du dårlig råd så ville jeg nok kjøpt et annet skjermkort enn et til over 3000! Dette kortet HD7870 til1490,- drar de aller fleste spill nå - og det kan du skifte ut om for eksempel 2-3 år. Prosessoren du nevner er vel i prinsippet også det beste kjøpet nå for tiden.

Det her HD7950 til 1890,- er også langt under 3K og det kan vurderes.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Skjønner tankegangen, men skjermkortet er i boks grunnet bursdag :wee: SSD'en blir også delvis finansiert derfra. Problemet er heller hvis jeg må legge ut 1500 kr ekstra for en prosessor. Prøver liksom å investere for et par år, så å skifte ut skjermkort igjen om 2-3 år er ikke særlig tiltalende...

Lenke til kommentar

Skjønner tankegangen, men skjermkortet er i boks grunnet bursdag :wee: SSD'en blir også delvis finansiert derfra. Problemet er heller hvis jeg må legge ut 1500 kr ekstra for en prosessor. Prøver liksom å investere for et par år, så å skifte ut skjermkort igjen om 2-3 år er ikke særlig tiltalende...

Da er det vel bare å prøve med det nye skjermkortet og investere i ny prosessor når du ser at du trenger det. Investeringen blir jo heller ikke bare 1500,- det blir 2500,- inkludert nytt hovedkort. Har du anskaffet det skjermkortet så klarer selvsagt den prosessoren du har + det nye skjermkortet å dra de fleste spill på maks en god stund fremover. det er kun på CPU-krevende spill som du vil tape noe - og det er langt fra alle.
Lenke til kommentar

Intel Core 2 Quad Q8200S @2.3GHz

Asus Rampage Extreme II

Disse to er ikke kompatible såvidt jeg kan se?

Som jornboss skriver, så må du nok ha nytt hovedkort også, skal du først bytte ut prosessoren. Q8200S er LGA775 mens Rampage II Extreme er LGA1366.

De "dagsaktuelle" Intel-soklene er LGA1155 og LGA2011. Du får nok også tak i LGA1366-prosessorer, men da ville jeg fortrinnsvis sjekket bruktmarkeder ettersom utdatert maskinvare ofte er overpriset i butikkene.

Om hovedkortet ditt er LGA775 må du nok også ha nye minnebrikker, ettersom LGA775-hovedkort i hovedsak støtter DDR3, men ut ifra minnefrekvensen regner jeg med det er DDR3-minne du har fra før.

Om det er Rampage Extreme du har, og ikke Rampage II Extreme, så støtter dette både DDR3-minne og prosessoren din, men må likevel oppgraderes om du skal bytte prosessor.

edit: Og for CPU + HK blir det fort 2500 kr ekstra om ikke mer, som nevnt. Du har nok ikke noe særlig å tape på å prøve deg frem med det du allerede har. Selv kjører jeg på en 3,5 år gammel førstegenerasjons Intel i5-prosessor, og jeg har ikke nevneverdige ytelsesproblemer i spill foreløpig.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...