Gå til innhold

hva slags høyttalere til 2->4000?

Anbefalte innlegg

Ja folkens, nå skjønner jeg egentlig hvor dårlige høyttalere jeg har (noe jamo-skvip/sony mellomklasse). Har hørt på ens anlegg (energy budsjett/yamaha receiver) og ble over hvor mye dynamikk det er i forhold til mitt anlegg, selv om mitt er 6-7 * dyrere.

Kan det ha noe med at anlegget til kameraten min står i ei forholdsvis stor stue og at mitt står på et lite rom 3*4m?

Jeg har nesten uansett tenkt til å kjøpe et nytt stereopar som også skal brukes som fronter i hjemmekino.

Jeg har sett og hørt på disse:http://www.fyndborsen.se/produkt.php?main!...ter!Prodnr=4281

Jeg synes dette stereoparet er det beste jeg har hørt fra Proson, da jeg har hørt på 5-6 forskjellige modeller. Men er det noen som har disse, erfaringer (da ikke om proson generelt takk!)?

Har dere noen andre gode forslag til gode gulvstående budsjetthøyttalere til 2->4k, noen supertilbud for tiden?

btw. skal snart få mye større rom så jeg bør ha en viss størrelse på sakene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har selv hørt på de prosonene du viser til, etter at jeg var å hørte på dem,  gikk jeg opp på en annen butikk å hørte på jamo x-870 til 4700. Ble helt forelska i jamoene, proson var dødt og kjedeli i forhold.

Jamo er jeg ferdig med uansett hva andre sier 8)

Noen flere forslag til et gulvstående stereopar?

Lenke til kommentar
Eg er ikkje sikker på om klipsch har gulvståande høgtalarar i den klassen, men dei er ivertfall kjent for å spele ganske djupt og dynamisk. (Vertfall større/dyrare modellar)

Kan vere lurt å spørre om forhandlarar har fjorårsmodellar som har blitt ståande.

Har meget lyst på klipsch, hva er den billigste gulvstående modellen deres, og hvor mye koster den?

Lenke til kommentar

Den norske importøren til Klipsch er www.audiocompaniet.no . Kanskje du finne noke der..

Bladde opp i nyttårsnummeret av L&B og såg at årets busjettklassehøgtalar var Eltax Liberty 5+. Den kosta ca 3000kr, men såg ikkje ut til å spele serleg djupt sidan den ikkje har noko reint basselement. Det kan da løysast ved å kjøpe deg ein liten sub for dei 1000 kronene du sparar (helst legge i littegrann meir, men det meinar eg vil vere verdt det).

Viss det var slik at du hadde et lite rom burde de vere greit, men da må for al del ikkje kjøpe deg ein schwær monstersub da det vil ødelege lydbildet totalt og berre lage rot. Ein liten rask 8' trur eg da vil vere på sin plass.

Om du ikkje vil legge så mykje meir enn 4k i høgtalarar med sub, så ville eg kanskje ha sett på litt andre, billige 3vegs modellar. Men dette kjemme selfølgelig an på musikken du hører på og dine eigne øyrer.

Du kan jo selfølgelig eventuelt slutte og ete og drikke i et år, og kjøpe Klipsch RF7 type kjøleskap og få så det held både for deg, bestemor, bestefar, oldemødre og fedre og eventuelt tidligare generasjonar. :lol:

Damn det var _EIN_ lang setning!

Lykke til.

-Kim-

Lenke til kommentar
Det skal sies at jeg har sub, 12" fra jamo. Jeg kjører mest hjemmekino  men musikk er jo også viktig. Hadde egentlig ikke lyst på eltax. Men monitor III som bakhøyttalere hadde vært fint.

Er ingenting gale med eltax igrunn, dei lagar billige og gode høgtalarar, sjøl om dei kanskje ikkje har design så volsomt i fokus. Har ikkje hørt så mange eltax, men det eg har hørt har vore ganske bra i forhold til prisen.

Det beste er jo selfølgelig høgtalarar som låte omtrent "likt", altså å ha høgtalarar fra samme serie all over da dei vil få bedre balanse i forhold til kvarandre, sidan dei er laga for å spele i lag. Det går jo og an å sette sammen foskjellige merker, men det kan vere vanskelig å vite ka som passar..(Du skal få lov å rette på meg her sidan stereolyd ligge nermast mitt hjerte :lol: )

Plasseringen og har jo selfølgelig noke og sei, og å ha noke som "dempar" litt i hjørnene vil og hjelpe på (f.eks bokhylle, stor plante evt. plastikkplante.)

Det skal vere sagt at eg ikkje har verdens beste peiling, så er ikkje sikkert alt eg seier er rett.

-Kim-

Lenke til kommentar
B&W 602 s3 + et par lekablokker er vel noe av det beste du kan greie å oppdrive nytt for under 5000,-

Hvis du MÅ ha store høyttalere: spar et år til og kjøp deg et par i prisleiet

8-15.000,- Det er der morroa virkelig begynner.

Og JA, rommet kan ha ENORM innvirkning på lydgjengivelsen.

Enig her. har selv 602 som jeg nå skal bruke til bakhøyttalere. Disse er kanskje i utgangspunktet litt vel slappe i det nedre frekvensregisteret. men plasser de med ommhu og gi de et par gode stativer, og du vil få en høyttaler som du sent vil gi i fra deg. Vurder senere og skifte til 603 eller lignenede til og ha i front. slik at du kan putte 602 bak.

Men og begynne med 602 kan jeg bare annbefale på det sterkeste. se litt rundt om på bruktmarkeder og du kan få disse pluss et par relativt gode stativer til ca 4500.

Lenke til kommentar

Både Lyd&Bilde (9/01) og DVD&Hjemmekino skryter veldig av PSB 6T.

En av de bedre allrounderne etter min mening.

En annen som låter bra er KEF Q65.2. Men det spørs om denne brukt kommer innenfor budsjett.

En annen mulighet, om de fungerer sammen med Jamo-sub'en, er PSB-modellen som heter IMAGE 3LR.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...