Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Du mener, du mener, du mener... Det er dette hylekoret JEG oppfatter som veslevoksne verdensmestre. Var det DU som bestemte at "Når man er gift og har barn har man et ansvar som overgår retten til privatliv" eller står det i Norges lover? Det er ikke opp til meg ELLER deg å bestemme dette.

"Så, utroskap er greit så lenge det ikke oppdages? Det er jo det du og mange andre sier". Har du problemer med å lese? I såfall beklager jeg. Om ikke, hvilken del av "Jeg synes ikke faren bør gjøre det han gjør heller" var det du syntes var vanskelig å forstå?

 

Traff jeg et ømt punkt?

 

Du sa «Det er noe som ikke andre har noe med! Jeg synes det er en uting å synse og mene om andres privatliv». Jeg mener det er feil. Når man er gift og har barn med en person har den personen absolutt noe med om du bedrar ham/henne og misbruker tilliten. Det samme gjelder barna. Utroskap går utover barn såvel som partnere, og det forventes ikke at barna skal holde det hemmelig fordi «man har rett på privatliv».

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Traff jeg et ømt punkt?

 

Du sa «Det er noe som ikke andre har noe med! Jeg synes det er en uting å synse og mene om andres privatliv». Jeg mener det er feil. Når man er gift og har barn med en person har den personen absolutt noe med om du bedrar ham/henne og misbruker tilliten. Det samme gjelder barna. Utroskap går utover barn såvel som partnere, og det forventes ikke at barna skal holde det hemmelig fordi «man har rett på privatliv».

Neida, ingen ømme punkt, takk som spør :)

 

Jeg er ikke uenig i at berørte parter etter mitt syn burde ditt og burde datt. Det jeg er uenig i er dine bastante påstander. "Når man er gift og har barn med en person har den personen absolutt noe med..." Igjen, dette er ikke opp til deg eller meg å bestemme. Det jeg prøver å få fram er at det finnes ingen juridiske eller diktatoriske krav eller rettigheter her. Joda, som tidligere nevnt har jeg yttret en mening, men den "pålegger" ingen noe som helst, ikke tar jeg standpunkt rundt andre deler av temaet enn at en i alle fall bør rusle litt forsiktig når det er salat over hele golvet. Hvordan tror dere med de sterke meningene at TS's far ville reagert på DERES meninger her? Hva ville han sagt tror dere? Tror dere at han synes det er greit å få diktert hva han skal gjøre? Jeg tipper han ville bedt noen om å passe sine egne saker i stedet. Det imponerer meg stadig hvor villige folk er til å mene og synse om ting som ikke er dem relevant. Folk her oppfordrer jo til og med til å spionere. Jeg forstår godt at TS søker råd her, men det er litt trist at det blir et hylekor ut av det i stedet for litt mer nyanserte refleksjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes du virkelig moren fortjener, som en uskyldig part i saken, å lide for farens feilgrep? Nei.

 

Slikt pleier alltid å komme for en dag.

Hva er verst, å få vite det nå. Eller å få vite det om et år, to år eller ti-år, at partneren din har vært utro? Kanskje det går så langt at han pakker sakene sine og forlater kona si til fordel for elskeren etter en stund.

 

Ignorance is bliss, men som sagt, slikt som dette pleier alltid å komme frem til slutt.

Lenke til kommentar

Vet ikke om andre har foreslått det / TS har kommentert det, men burde det være TS som skal si ifra til moren? Vil si at siden faren har gjort en uting, er det han som bør si ifra. Og respekterer han ikke deg, og ikke sier ifra, behøver du ikke å respektere han nødvendigvis, for havner han i en dårlig situasjon nå er det han selv som har fått seg opp i det. Da kan du selv skal sette deg ned med moren din og snakke med henne om det.

 

Det kan være at han er lei seg for det han har gjort, men slik som du beskriver han i førstepost virker det som at han ikke bryr seg.

Lenke til kommentar

Du mener nå noe om det uansett hvordan du prøver å vri det - Du mener han ikke bør si det. Han har rett til privatliv .... så hvis han gjør noe ulovlig, så skal man heller ikke si noe ... for han har rett på privatliv

 

Hvis han gjør noe ulovlig, er det på sin plass med en anmeldelse. Utroskap er ikke ulovlig.

 

Så lenge utfallet vill påvirke hele familien, så syntes jeg han har rett til å blande seg in.

 

Hvordan påvirker ekteskapet deres ham?

Lenke til kommentar

Hvordan tror dere med de sterke meningene at TS's far ville reagert på DERES meninger her? Hva ville han sagt tror dere? Tror dere at han synes det er greit å få diktert hva han skal gjøre?

 

Jeg har ikke sagt noe om hva trådstarters far skal gjøre utover å legge kortene på bordet, for det han holder på med nå er uetisk og respektløst ovenfor trådstarter og resten av familien. Han må gjerne fortsette forholdet, men gjør det da slutt med moren til trådstarter først. Respekt og tillit spiller en stor rolle i et ekteskap (og i «vanlige» forhold). Hvis man sniker rundt og har andre forhold bak ryggen på partneren, hva er da meningen med å ha en partner?

 

For alt vi vet kan trådstarters mor tilgi faren hvis hun får vite det nå, men det er lite sannsynlig at det samme kan skje hvis faren fortsetter forholdet i fem-ti år til. Derfor mener jeg faren ikke har noe annet valg enn å innrømme tillitsbruddet så fort som mulig og ta konsekvensene. Som man reder, så ligger man.

 

Vi har hatt lignende tråder på forumet før, men de har handlet om venner eller bekjente av personen som startet tråden. I slike situasjoner syns jeg det blir feil av trådstarter, personen som kjenner til utroskapet men ikke er en av partene, å gjøre annet enn å oppfordre personen som er utro til å tilstå, for hva venner gjør er jo deres sak. Det blir noe annet når det er snakk om foreldre, for da er du allerede involvert og uansett utfall får det direkte konsekvenser for deg. Trådstarters syn på faren er muligens ødelagt for alltid, og forholdet de imellom vil aldri bli det samme, noe som igjen vil gå utover familiesammenkomster, samt når trådstarter en gang selv stifter familie.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan får det konsekvenser for ham hvis han ikke bor sammen med foreldrene sine?

 

Jeg mistet farfar for en ukes tid siden. Jeg bodde ikke sammen med ham, men likevel har det påvirket hverdagen min og livet mitt i den grad at jeg vil si det fikk konsekvenser for meg at han døde.

Lenke til kommentar

Det er, som utroskap, leit, men det ville ikke gitt deg rett til å dele eventuelle hemmeligheter farfaren din holdt på fordi du mente at det var riktig å dele dem før han døde.

 

Jeg brukte det som eksempel for å vise at man ikke må omgås en person 24 timer i døgnet for å bli påvirket av de valgene han/hun tar.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt noe om hva trådstarters far skal gjøre utover å legge kortene på bordet, for det han holder på med nå er uetisk og respektløst ovenfor trådstarter og resten av familien. Han må gjerne fortsette forholdet, men gjør det da slutt med moren til trådstarter først. Respekt og tillit spiller en stor rolle i et ekteskap (og i «vanlige» forhold). Hvis man sniker rundt og har andre forhold bak ryggen på partneren, hva er da meningen med å ha en partner?

 

For alt vi vet kan trådstarters mor tilgi faren hvis hun får vite det nå, men det er lite sannsynlig at det samme kan skje hvis faren fortsetter forholdet i fem-ti år til. Derfor mener jeg faren ikke har noe annet valg enn å innrømme tillitsbruddet så fort som mulig og ta konsekvensene. Som man reder, så ligger man.

 

Vi har hatt lignende tråder på forumet før, men de har handlet om venner eller bekjente av personen som startet tråden. I slike situasjoner syns jeg det blir feil av trådstarter, personen som kjenner til utroskapet men ikke er en av partene, å gjøre annet enn å oppfordre personen som er utro til å tilstå, for hva venner gjør er jo deres sak. Det blir noe annet når det er snakk om foreldre, for da er du allerede involvert og uansett utfall får det direkte konsekvenser for deg. Trådstarters syn på faren er muligens ødelagt for alltid, og forholdet de imellom vil aldri bli det samme, noe som igjen vil gå utover familiesammenkomster, samt når trådstarter en gang selv stifter familie.

 

Kunne ikke vært mer enig!

Lenke til kommentar

Det er greit. Å være følelsesmessig knyttet til en sak er fortsatt ikke en legitim grunn til å involvere seg.

 

Det ser ut til at vi er uenige om hvorvidt trådstarter allerede er involvert, men jeg respekterer din mening og velger å ikke fortsette diskusjonen rundt akkurat dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...