Gå til innhold

Lagre på SD-kort går ikke

Anbefalte innlegg

Klarte ikke finne en tråd som omhandler det samme problemet, så here goes:

Jeg har kjøpt SD-kort til telefonen og formatert dette, men når jeg går inn på "Programmer" og velger "Flytt til SD-kort", så ser det ut som at appen flyttes til USB-lagringen. Hva gjør jeg galt?

Se vedlegg for hvordan infoen flytter seg (hvis jeg har klart å legge inn bildene riktig så er det første bildet før flytting og det siste bildet etter flytting)

post-143480-0-24326500-1358946832_thumb.png

post-143480-0-42185500-1358946843_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@ RonsO

Jeg forstår deg slik at du har vært bort i emnet før. Vet du i grove trekk hva Samsung er opptatt her ?

Du skriver "ikke mulig for øyeblikket" . . . . . . . betyr det at Samsung sentralt innser at dette er en alvorlig endring i hele Android/Google tankegangen. Og arbeider med en endring av dette ?

Sammen med manglende Ad Hoc funksjon og nå dette også. Fornemmer jeg en syrlig Eple lukt i anmarsj,  i Robot-resigmet.

Endret av NFSG
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke mer enn at jeg spurte om det selv i "Den store Samsung S3 tråden" da jeg kjøpte meg S3 + minnekort.

Vet bare at Samsung er klar over hvor mye folk savner denne funksjonen, men har ikke hørt noe om at den skal komme tilbake. Har vell noe med minnet å gjøre på telefonen, at det ble slik..

Det er ikke mulig å lagre på SD-kort?

Hva i all verden skal man da med et SD-kort???

Du kan velge å lagre bildene dine, samt Spotify listene som du har valgt å synce. Finnes en guide på hvordan man lagrer synca lister på SD kortet.

Lenke til kommentar

Den nye versjonen av Spotify åpner ikke for at man kan velge hvor man vil lagre musikken, så jeg må ha en gammel versjon for at det skal gå an. Den gamle versjonen har jeg ikke funnet, jeg har jo oppdatert siden jeg ikke var klar over problemet.

Bildene flytter jeg over på pc og ekstern harddisk innimellom, så det er ikke store plassen de tar. Det er jo appene som trenger plass.

Må si jeg er ganske overraska. Jeg var superfornøyd med S2, men dette var nedtur. Men så er jeg ikke teknisk nok til å finne alternative løsninger, jeg er bare interessert i å høre musikk i bilen og på t-banen, samt få oppdatert appene mine uten å måtte slette noen. Blah!

Lenke til kommentar

Dette er noe av grunnen til at Nexus devices ikke har minnekort.

Android er ikke bygget rundt å ha flere forskjellige partisjoner, å "remounte" ville krevet restart og er tungvint og anti-brukervennlig. Som det har blitt sagt kan du lagre musikk, bilder og video på minnekortet.

Lenke til kommentar

Den nye versjonen av Spotify åpner ikke for at man kan velge hvor man vil lagre musikken, så jeg må ha en gammel versjon for at det skal gå an. Den gamle versjonen har jeg ikke funnet, jeg har jo oppdatert siden jeg ikke var klar over problemet.

Bildene flytter jeg over på pc og ekstern harddisk innimellom, så det er ikke store plassen de tar. Det er jo appene som trenger plass.

Må si jeg er ganske overraska. Jeg var superfornøyd med S2, men dette var nedtur. Men så er jeg ikke teknisk nok til å finne alternative løsninger, jeg er bare interessert i å høre musikk i bilen og på t-banen, samt få oppdatert appene mine uten å måtte slette noen. Blah!

Link til den gamle Spotifyen hvor man kan velge plassering av lister. http://community.spo...d-it/td-p/80589

Finnes også en guide for hvordan man gjør det, google det.

Bilde plassering endres i innstillingene på kameraet. Du kan også gå inn på "Mine filer" appen å flytte de manuelt over til SD kortet etter at du har valgt SD kort inne i Kameraet.

Når du har musikken samt bildene dine på SD kortet, skal du ha myye apps og dritt for at telefon minnet skal fylles opp. ;)

Endret av Rons0
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke mer enn at jeg spurte om det selv i "Den store Samsung S3 tråden" da jeg kjøpte meg S3 + minnekort.

Vet bare at Samsung er klar over hvor mye folk savner denne funksjonen, men har ikke hørt noe om at den skal komme tilbake. Har vell noe med minnet å gjøre på telefonen, at det ble slik..

Du kan velge å lagre bildene dine, samt Spotify listene som du har valgt å synce. Finnes en guide på hvordan man lagrer synca lister på SD kortet.

Sikkert mulig hvis man rooter, og legger inn no apps, eller? (men men, burde jo vært i stock rom) Bare husk evt at det er en greie med garantien da, når man unlocker for root.

Endret av kenjako2
Lenke til kommentar

Sikkert mulig hvis man rooter, og legger inn no apps, eller? (men men, burde jo vært i stock rom)

Hvis det er Spotify du tenker på, så er løsningen her:

It's unbelievable, but it seems there is no option in the new application to do this. However, I managed to fix it.

1. uninstall the new application.

2. download the "old" application: http://download.spot...tifyAndroid.apk https://rapidshare.c...tifyAndroid.apk

3. rename the file from .zip to .apk

4. install the application (make sure you have "install from unknow sources" enabled on your device

5a start the application, log off in case you get logged on automatically.

5b start the application, click on your phones menu button, press "reset spotify" en press ok.

6. still at the loginscreen, press the menu button again and select "select SD Location"

For a more detailled instruction on how to set the SD location, go to http://www.spotify.c...ternal-sd-ca...

7. Verify if your offline files are downloaded to the correct location using a file browser

8. go to Google Play en upgrade your Spotify installation.

Hvis linken i steg 2. ikke fungerer, prøv denne: Link til den gamle Spotifyen hvor man kan velge plassering av lister. http://community.spo...d-it/td-p/80589

Enjoy!

Endret av Rons0
Lenke til kommentar

Takk for svar! Støter imidlertid på problemer.

1. Når jeg går inn på "mine filer" og skal flytte de bildene som allerede er tatt, står det /sdcard øverst. Jeg kan ikke velge noe annet der. Betyr dette at alle filene som ligger der,allerede er på minnekortet? Har vanskelig for å tro det, siden jeg finner alle bilder og filmer, og kameraet var innstilt på å lagre på telefonen fram til jeg endret det nå.

2. Når jeg installerer Spotify med den øverste linken i ditt punkt 2 (prøvde den linken til rapidshare men den var død) så skjer det ingenting når jeg åpner appen og trykker på telefonens menyknapp (altså uten å logge inn). Kommer ikke opp noen valg. Gjør jeg noe galt?

Setter stor pris på all hjelp,blir så forbanna når jeg ikke forstår :p

Endret av krihanst
Lenke til kommentar

<p>@ Forumveileder

For en omgang amme-stue-snakk.

For det første: krihanst forteller jo, at han på den forringe programvare versjon - av sin telefon - kunne dirigere hvor han ønsket lagring.

På min første Robot-tlf. - for 3 - 4 år siden - kunne jeg og alle andre i den tiden, flytte nedlastet programmer over på MicroSD.

Bare disse to henvisninger, mer enn antyder at det er noe sludder du bringer til torvs.

"Android er ikke bygget rundt (mener du konstruert ?) å ha flere forskjellige partisjoner".

Ennå et eksempel på ditt sludder: Hva der tydelig kan leses i din telefon (hvis du da har en Robotltf.) ellers kan du lese det i skjerm-dumpen til krihanst: Flytt til SD kort.

Nøyaktig det samme - helt uendret - som det stod for 3 og 4 år siden, i alle Robot telefoner.

Og hvis du bruker denne muligheten > Flytt til SD kort så flyttes det internt på telefonen til noe som (vittige hoveder hos Samsung ?) kaller sdcard - som jeg i min troskyldighet trodde var MicroSD kortet - med det dog er ikke. Men der imot er sdcard en del av telefonens interne lagring. Altså noe der kan betraktes som en partisjon. Hverken jeg eller noen andre skal ha (som det står ved Enhetsalternativer i min norskspråklige tlf.) omstart, for at telefonen kan gjøre bruk av innhold som er "flyttet" til sdcard.

Hvis du ellers har fortrolig/intern kjennskap til vider informasjon om "noe av grunnene til at Android (Nexus enheter) ikke har minnekort". Ville det uhyre interessant lesning.

Jeg søkte ganske lang tid i går på  nettet etter en - fra Samsung offisiell forklaring - på denne funksjons endring. Men på tros av tusenvis av missfornøyd bruker som berøres av dette. Var det ingen ting som lete til noe Offisielt fra Samsung.

Endret av NFSG
Lenke til kommentar

Det eneste løsningsorientert  jeg fant (foruden root), var denne karen. Så du har lyst og mot. Så versågod :

I have some good news for the owners of Samsung Galaxy 5 (i5500) Smartphones. Doing some research on Google and reading about efforts from other people who could install applications on SD card on other android phones, I was able to develop a method to install application into SD card for the Galaxy 5. Better yet, you won`t even need a custom Rom. Before I get into the specifcs let me state that the following steps are manual and no application is provided to automate the process, so advanced computer skill is required and some knowledge of unix/linux is a plus. Here we go: PLEASE READ THE WHOLE THING BEFORE YOU START. I MAY HAVE OMMITED SOME COMMANDS OUT OF LACK OF ATTENTION. 1) You`ll need to root your phone. There is a lot of guides about this available, just google for it. I`ve used the SuperOneClick Root to do this. 2) Partition your sd card like this: 1 - FAT, 2 - Linux ext2. Again, there is a lot of guides about this on the net, just google again. I`ve used Paragon Partition Manager 2010 to lower the size of my FAT partition, leaving a 550MB unallocated space at the end of the card. Then I formatted this space as ext2 in linux, using ubuntu live CD. Most guides around there recommends that you keep this partition between 500~750MB, so I didn`t try with greater sizes. Also, i kept my partition 1 as FAT 16, but FAT 32 might actually work too, try that if you want and post me a reply. 3) Download Titanium Backup (or another app backup tool) from market and backup your applications. You may need to restore your applications to correct some permission problems that may occur after completing this guide. 4) Install busybox. BusyBox is a software application that provides many standard Unix tools, which are not available on stock android. You can get a copy of busybox by clicking on "problems?" button on Titanium Backup main window. It will get installed on /data/data/com.keramidas.TitaniumBackup/files. 5) If you still don`t have Android SDK installed on your PC, download and install it from Google. You`ll need ADB (Android Debug Bridge), which is included in the SDK, to proceed. Now open a shell connection with your device by typing: Code: adb shell Just keep in mind that you MUST be logged as root. Root command prompt is recognized by the *hash* character. If you don`t have root type the 'su` command. If even with 'su` you couldn`t get root, please review step 1. 6) Create 'sd` folder int /system: Code: cd /system mkdir sd 7) Mount ext2 partition into /system/sd Code: mount -t ext2 /dev/block/mmcblk0p2 /system/sd 8) Create a folder to store the applications into ext2 partition: Code: cd /system/sd mkdir app 9) Copy busybox to /system/bin Code: cat /data/data/com.keramidas.TitaniumBackup/files/busybox > /system/bin/busybox chmod 755 /system/bin/busybox 10) Copy your applications to ext2 partition: Code: busybox cp /data/app/* /system/sd/app/ 11) Change permissions of copied applications: Code: cd /system/sd/app chown system.system * chmod 644 * 12) Now comes the tricky part: making Android mount your new partition at boot time. All the hard work would be useless if Android discarded the mount points every time we restarted our phones. To do this we`ll need to create 2 scripts and store then into /system/etc. Obviously the scripts should be started by init.rc and need to run as root. Fortunately Android`s init.rc have a gap that makes this possible. The scripts are named install-recovery.sh and init-sd2.sh. install-recovery.sh content: Code: *hash*!/system/bin/sh /system/etc/init-sd2.sh*amp* init-sd2.sh content: Code: *hash*!/system/bin/sh MYLOG*equal*/data/install-recovery.log echo "$(date) Starting install-recovery.sh" > $MYLOG echo "$(date) Waiting SD to become ready..." >> $MYLOG sleep 10 mount -t ext2 /dev/block/mmcblk0p2 /system/sd 1>>$MYLOG 2>>$MYLOG mount -o bind /system/sd/app /data/app 1>>$MYLOG 2>>$MYLOG mount >> $MYLOG echo "$(date) Finishing install-recovery.sh" >> $MYLOG If you plan to edit this files on windows I recommend a tool that is capable of keeping UNIX file format, just like notepad*plus**plus* free tool. 13) After placing the scripts, change their permissions: Code: cd /system/etc chmod 555 install-recovery.sh chmod 555 init-sd2.sh 14) Rename the default application folder. If everything works fine you can remove this later to save space: Code: cd /data mv app app_old mkdir app chown system.system app chmod 755 app 15) Restart your phone and cross your fingers 16) If you have problems with your widgets don`t worry. You just need to remove then from your homescreen and add again. 17) Check if your applications are running as they should. Restore backups you`ve made with Titanium Backup for the applications showing problems. 18) If your partition didn`t mount at boot, check log file at /data/install-recovery.log 19) From now on your new applications will be installed on your SD Card. You can modify the scripts to store other folders from /data into the ext2 partition as needed. I`ve been running my applications from SD Card for a week now without any problems or bugs. 20) If you can`t make it work, post your question here and I will try to help you out. 21) Donations are welcomed, just drop some money into my paypal account. Just kidding :p Good luck and cya!

Endret av NFSG
Lenke til kommentar

Takk for svar! Støter imidlertid på problemer.

1. Når jeg går inn på "mine filer" og skal flytte de bildene som allerede er tatt, står det /sdcard øverst. Jeg kan ikke velge noe annet der. Betyr dette at alle filene som ligger der,allerede er på minnekortet? Har vanskelig for å tro det, siden jeg finner alle bilder og filmer, og kameraet var innstilt på å lagre på telefonen fram til jeg endret det nå.

2. Når jeg installerer Spotify med den øverste linken i ditt punkt 2 (prøvde den linken til rapidshare men den var død) så skjer det ingenting når jeg åpner appen og trykker på telefonens menyknapp (altså uten å logge inn). Kommer ikke opp noen valg. Gjør jeg noe galt?

Setter stor pris på all hjelp,blir så forbanna når jeg ikke forstår :p

1. Du må skrive inn \mnt\extsdcard i "Mine filer" et sted for å nå det eksterne SD kortet

2. Skjønner ikke helt hva som skjer, men du kan google "old spotify versions android" eller noe, så kan du prøve andre filer. Jeg fikk opp appen, logget meg inn, valgte lagring på det eksterne sd kortet, avsluttet, oppdaterte spotify og logget inn i den nye, syncet listene.

Lenke til kommentar

<p>@ Forumveileder

For en omgang amme-stue-snakk.

For det første: krihanst forteller jo, at han på den forringe programvare versjon - av sin telefon - kunne dirigere hvor han ønsket lagring.

På min første Robot-tlf. - for 3 - 4 år siden - kunne jeg og alle andre i den tiden, flytte nedlastet programmer over på MicroSD.

Bare disse to henvisninger, mer enn antyder at det er noe sludder du bringer til torvs.

Mulig jeg ikke uttrykte meg klart her. Det er funksjoner for å flytte ting bort fra /data partisjonen. Men på telefoner med innebygget lagring (på mer enn 200mb til apps), som Samsungs Galaxy serie eller utallige andre blir dette montert som en egen partisjon. Det er derfor det ikke finnes valg for "flytt til intern minne" og "flytt til eksternt minnekort"

"Android er ikke bygget rundt (mener du konstruert ?) å ha flere forskjellige partisjoner".

Ennå et eksempel på ditt sludder: Hva der tydelig kan leses i din telefon (hvis du da har en Robotltf.) ellers kan du lese det i skjerm-dumpen til krihanst: Flytt til SD kort.

Nøyaktig det samme - helt uendret - som det stod for 3 og 4 år siden, i alle Robot telefoner.

Det er dårlig fra Samsungs side. Ingenting blir flyttet til SD-kortet, men i Android er internminnet mountet som "SDcard", så systemet flytter det naturlig nok dit. Det er også opp til applikasjonene selv om de skal kunne flyttes, og hvilke data som flyttes til eksternt minne. Widgets kan bla. ikke flyttes da det ikke er støttet av Android.

Og hvis du bruker denne muligheten > Flytt til SD kort så flyttes det internt på telefonen til noe som (vittige hoveder hos Samsung ?) kaller sdcard - som jeg i min troskyldighet trodde var MicroSD kortet - med det dog er ikke. Men der imot er sdcard en del av telefonens interne lagring. Altså noe der kan betraktes som en partisjon. Hverken jeg eller noen andre skal ha (som det står ved Enhetsalternativer i min norskspråklige tlf.) omstart, for at telefonen kan gjøre bruk av innhold som er "flyttet" til sdcard.

Det er som sagt fordi internminnet på telefonen er montert som Xgb til apps/system, og Xgb til media osv. Samsung kaller det vel "USB-lagring" eller noe sånt, men det er i Android mountet som "SDcard"

Hvis du ellers har fortrolig/intern kjennskap til vider informasjon om "noe av grunnene til at Android (Nexus enheter) ikke har minnekort". Ville det uhyre interessant lesning.

Nexus har ikke minnekort av flere årsaker. Hovedårsaken sier de er at det er forvirrende for brukere. Og som det har kommet frem i denne tråden så er jo dette forvirrende. Jeg har dessverre ikke noen link nå.

Lenke til kommentar

1. Du må skrive inn \mnt\extsdcard i "Mine filer" et sted for å nå det eksterne SD kortet

2. Skjønner ikke helt hva som skjer, men du kan google "old spotify versions android" eller noe, så kan du prøve andre filer. Jeg fikk opp appen, logget meg inn, valgte lagring på det eksterne sd kortet, avsluttet, oppdaterte spotify og logget inn i den nye, syncet listene.

Tok tid det her ;-)

Da har jeg funnet en versjon som tillater at jeg velger plassering, men jeg vet ikke hva jeg skal skrive for å velge eksternt minnekort. Default mappe er \mnt\sdcard. Dette er ikke det eksterne kortet. Prøvde det først og lastet ned spillelister igjen, men det havner fortsatt på det interne minnet.

Jeg har lest noen steder at jeg må opprette en mappe i minnekortet og legge inn adressen til denne mappen, men jeg kommer meg jo ikke inn på minnekortet i "Mine filer" så jeg får ikke oppretta mappe. Samme problem som når jeg vil flytte bildene, har ikke noe sted å flytte dem.

Skjønner at man bør ha litt mer peiling på data enn det jeg har, nummeret før jeg går tilbake til old school mobil og discman nå. De funka som forventet om ikke annet :-P

Lenke til kommentar

@ krihanst

Før du går tilbake til "god gammeldags mobil", så laste ned ASTRO flie manager. Den fungerte for 4 år siden. Den fungere nå:

https://play.google....e=search_result

med ASTRO får du adgang til mange ting som du ellers ikke kan se eller har adgang til, bl.a flytte rundt på musikk- & bilde filer.

Jeg forstår og deler din frustrasjon. At en mobiltlf. i 2013 ikke bare kan/vil fungere på normal vis, uten man jevnlig må sitte fikle og gnu, og det med både pc og tlf. Er i seg selv oppsikt svekkende.

Etter at jeg hadde Robottlf. for 3 -4 år siden, gikk jeg til Nokia med to nye og bra tlf. Og her fungere tingene bare.

Men p.g.a. av NRK egenrådig, som  la om sit TV- & video innhold til et uregjerlig Flas-format, ble jeg tvunget tilbake til Robot (full Flash) - og hva jeg har brukt timer den siste mdr. for å få telefonen til fungere bare noen lunne - er absurd. Som jeg ser det, hvis man ønsker en tlf. der fungere rett-ut-av-esken, er det vel bare Eplet-tlf. og Nokia, der kan oppfylle denne rolle (gå til NRK-beta og se hvordan Windows-tlf.-bruker blir behandlet av NRK's Nett folk).

I Eplehagen kommer du ikke til å finne meg. Sjøl om Eplene fungere nydelig.

SVT er på beddingen med en ny Flash protokoll. Dr.dk har lukket for alt annet enn Flash.

Hvis jeg vil kjøre bil til Oslo, vil jeg sjøl bestemme om jeg skal følge, den mest brukte, riksvei 3, på vest siden av Glåma eller om har mer lyst til å kjøre østsiden av Glåma (javel, langsommere, men kjønere. Hvis jeg er i det humøret) . Og jeg trenger ikke - og ønsker heller ikke - at noen forteller meg hvilke type tankstasjoner jeg stoppe opp på for å fylle drivstoff. Og skulle det passe meg (?) å kjøre hele turen i 2. gir, så skal det være mit valg. Hvis Eple-regimet kunne få det inn i hovet, skulle jeg være den første til å skifte Telefonmerke. . . . . . (åeee ja, så var der det med Flash igjen)

Endret av NFSG
Lenke til kommentar

Tok tid det her ;-)

Da har jeg funnet en versjon som tillater at jeg velger plassering, men jeg vet ikke hva jeg skal skrive for å velge eksternt minnekort. Default mappe er \mnt\sdcard. Dette er ikke det eksterne kortet. Prøvde det først og lastet ned spillelister igjen, men det havner fortsatt på det interne minnet.

Jeg har lest noen steder at jeg må opprette en mappe i minnekortet og legge inn adressen til denne mappen, men jeg kommer meg jo ikke inn på minnekortet i "Mine filer" så jeg får ikke oppretta mappe. Samme problem som når jeg vil flytte bildene, har ikke noe sted å flytte dem.

Skjønner at man bør ha litt mer peiling på data enn det jeg har, nummeret før jeg går tilbake til old school mobil og discman nå. De funka som forventet om ikke annet :-P

Som sagt tidligere, inne i Spotify der du skal velge hvor musikken skal synces, må du skrive inn \mnt\extsdcard, da lager Spotify en egen mappe på det eksterne kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...