skinnpose Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Hei, Skal leie ut 4 små leiligheter som ligger vegg i vegg. Tenkte å dele en god linje på alle sammen, men finner ikke en ruter som kan løse det for meg. Fins det rutere som kan kjøre flere fullverdige nettverk samtidig (4 SSID med egne passord)? De jeg har funnet kan ha flere gjestenett, men da er det http-innlogging og det er ikke optimalt. Tips mottas med takk Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 kvifor ikkje berre ha eit nett for alle fire, også får dei sette opp privatlivet sitt etter det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Jeg kjører 4 nett på min Telenor Zyxel P2812, 1 hovednett og 3 gjestenett. Gjestenettene kan separeres fra hovednett, og det kan settes båndbreddenegrensning på hvert av gjestenettene. Egen SSID og WPA2 på hvert nett. Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Det avhenger av firmware. Med openwrt kan du sette opp så mange du vil. Lenke til kommentar
skinnpose Skrevet 30. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2013 Takker for svar. Problemet med disse gjestenettene er vel at de krever html-innlogging nesten hver gang du åpner nettleseren? Svaret på første spørsmålet som kom er jo at leieboerne sannsynligvis ikke kommer til å være bekjente og da er det litt dritt å være på delt nettverk eller? Jeg ville ihvertfall satt pris på å ha mitt eget. Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Nei, det er i prinsippet ikke noen forskjell mellom gjestenett og annet nett. Det du tenker på her er antagelig det som gjerne kalles hotspot. Leieboerne bør være fornøyd. Med god firmware på ruter vil nettet deles mellom dem, og er en av dem alene på nettet så får vedkommende hele båndbredden. Det er en god løsning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Ingen pålogging nødvendig. Jeg kjører båndbreddebegrensning på de nettene som andre bruker, så jeg har nok igjen selv til å streame HD-video fra nettet. Jeg har også isolert nettene, slik at enhetene på hvert nett kan se kun andre enheter på samme nett (vil ikke at leieboerne skal skrive ut på min wifi-skriver). Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Mer elegant å kjøre QoS enn båndbreddebegrensning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Mer elegant å kjøre QoS enn båndbreddebegrensning. QoS ligger i vel i routerdelen, ikke i WiFi, og det vil si at jeg og mine leieboere får samme prioritet når vi bruker samme protokoll/port. Det er akkurat det jeg IKKE vil. Så får det heller være at det ikke er så elegant. Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Det er sant, QoS er ofte svakt implementert. I utgangspunktet er det ingenting som hindrer en QoS implementering å tillate prioriteringer av både kilde og destinasjon IP adresser, slik standard skriptet til OpenWrt gjør. Jeg setter opp egne IP-ranger for hvert nett, jeg lagde en howto på det (for ett gjestenett, men prinsippet er jo det samme) på wiki'en til OpenWrt: http://wiki.openwrt.org/doc/recipes/guest-wlan-webinterface Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Openwrt er ikke tema for min del, jeg har en std Telenor xDSL-router med originalt OS. Egentlig ikke sikker på om den støtter QoS i det hele tatt, men løsningen den tilbyr med 4 isolerte nett og båndbreddebegrensning pr nett er rask å sette opp og dekker mitt behov. Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Asus N66U kan har 3 gjestenettverk (i tillegg til hovednettverk) på 2.4 båndet, og det samme på 5mhz båndet. Rekkevidden er blant de beste, og prisen er ikke helt avskreddende. Du kan sette opp egen kryptering/passord på hvert av nettverkene. Eneste ulempen er at alle nettverkene går på samme kanal, men det kan jo enkelt løses med at leieboerene får boltre seg på 2.4 som sikkert er fullt av i nabolaget, så har du 5ghz nettet helt for deg selv :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå