Gå til innhold

EA svarer på SimCity-bråk (Mac, Win)

Anbefalte innlegg

Ja egentlig, for hvis ingen rapporterte feil, ville betatesten vært ubrukelig. Begynner man å slakke for mye her kan folk spille bare for moro og ikke bry seg om å gi tilbakemelding.Er det derimot en feil i spillet man ikke forstår er feil, burde man ikke straffes.
Jeg registrer at du mener å ikke melde inn mo feil er noe som forsvarer å få stengt en hel konto, med potensielt tusenvis av kroner i spillinnkjøp. Jeg er himmelropende uenig, og jeg skjønner ikke at så mange spillere tilsynelatende ivrig bøyer seg ned og tar imot de mest latterlig av krunmspring fra distributørene, og til alt overmål sitter og forsvarer det.AtW

Dette er et av de minste problemer mener jeg. Ting som at man alltid må være på nett for å spille, dlc og melking er ting jeg syns er ti ganger verre enn det simple faktum at du signerer en avtale om å gi tilbakemelding, og da må du følge den. Ærlige folk som spiller for å teste og gir tilbakemelding, som det står i avtalen, vil aldri miste kontoen med sine flere tusen kroner brukt. Dette vil aldri skje. Akkurat som det vanlige samfunn.

Man skal da bruke sikkerhetsbelte for eksempel. Bruker man det ikke, får man en stor bot. Dette er enkle regler å følge, akkurat som betateste mener jeg. Det finnes langt verre ting å klage over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EA skal være glad for at folk gidder å teste det på sin egen fritid uten betaling. Gratis QA skal de være takknemlige for.Jeg har ikke rapportert om bugs jeg har opplevd i siste Bordelands-DLC. Så da bør jeg miste Steam-kontoen min da? :S

Betatestet du det siste borderlands-dlc?

Lenke til kommentar
Betatestet du det siste borderlands-dlc?
Nei, forsåvidt et poeng det. Ok, erstatt Borderlands med Don't Starve da.

Nå vet ikke jeg om dont starve har en streng avtale angående beta, men la oss gå ut ifra at de hadde en like streng som origin sin. La oss si at du kunne mistet alle spillene på steam dersom du ikke rapporterte feil du visste om.

Selv om det er et veldig utenkelig scenario i og med at steam eies av valve, og dont starve er en indie-utvikler. Men likevel.

Sett så at du mister alle spillene på steam. Har du noe å klage over? Egentlig ikke, du signerte jo en avtale hvor dette var spesifisert. Forstod du ikke avtalen, eller ikke leste igjennom, er det mest sannsynlig din egen feil. Man må forstå at for utviklere handler betatester om å få tilbakemelding, og viktigheten av dette.

Og sånn er det, tenker jeg. Jaja. Du holdt ikke en avtale, og ble straffet. Du kan alltids klage. Og, dersom du signerte uten å lese igjennom kan du spørre om å få spillene tilbake.

Men i utgangspunktet er poenget mitt at man faktisk signerer en avtale og må holde seg til det den sier. Er man ikke enig, signerer man ikke. Man må forstå at 500 testere som gir tilbakemelding seriøst er bedre en 250 som gjør det, og 250 som ikke gjør det. Derfor syns jeg selve konseptet er akseptabelt og kanskje nødvendig for å sikre at tilbakemelding blir gitt.

Lenke til kommentar

Bruker du å lese og prøve å forstå alt som står i EULA/ToS på alle spill du kjøper?

Jeg kjøper ca. 10 spill i måneden. Skulle jeg ha lest alle "avtalene" hadde jeg ikke hatt tid til å spille ett eneste minutt. Særlig ettersom de teller flere sider og er skrevet på advokatspråk.

Heldigvis er ingen urimelig EULA gyldig i Europa.

Endret av MDD
Lenke til kommentar

Bruker du å lese og prøve å forstå alt som står i EULA/ToS på alle spill du kjøper?

Jeg kjøper ca. 10 spill i måneden. Skulle jeg ha lest alle "avtalene" hadde jeg ikke hatt tid til å spille ett eneste minutt. Særlig ettersom de teller flere sider og er skrevet på advokatspråk.

Heldigvis er ingen urimelig EULA gyldig i Europa.

Jeg snakker om betatesting, hvor man ofte også har en nda. Da er man som bruker pliktig til å underrette seg med informasjon om reglene deretter. Jeg leser selv ikke retningslinjene når jeg kjøper spill men når jeg skal spille beta skaffer jeg meg alltid info om reglene.

Lenke til kommentar

Ja, ok. Er det NDA så har man gjerne betalt for å teste, så da er det greit. Jobb er jobb.

Jeg har aldri betalt for å spille i beta og har aldri hørt om dette før, kan du referere til noe? Men du kan jo se på ting som "forhåndsbestill medal of honor og få battlefield 4 beta før andre" som akkurat det.

Personlig har jeg deltatt i et par closed beta, og har aldri betalt. På disse er det ofte nda. Det er ikke så mange som tester closed beta, som regel er det først de som er gamle tilhengere og har erfaring med tildigere spill/lignende spill som får tilgang, deretter økes det med spillere.

For meg er dette ganske enkelt; du får lov å teste et nytt spill før det kommer ut og ha det moro, imot at du rapporterer feil for at spillet skal kunne bli enda bedre. Fair, synes jeg.

Lenke til kommentar

Herre min hatt, skjønner ikke at folk klager på dette. Du aksepterer jo en avtale som sier at du får teste spillet imot at du sier fra hva som kan forbedres og rapporterer feil hvis du finner dem.

At folk klager på dette, syntes jeg er idiotisk. Dette burde vel være åpenbart for alle betatester.

Folk må gi tilbakemeldig, ikke bare spille spillet for å ha det moro, det er det beta handler om.

Teit IMO at folk klager på dette.

Det er vel heller det at formuleringen antydet at straffen for å ikke gi tilbakemelding var i overkant drøy. I tillegg er det EA som tjener mest på en slik beta test da de for mye verdifull informasjon av spillerne direkte og indirekte.

Nå vet ikke jeg om dont starve har en streng avtale angående beta, men la oss gå ut ifra at de hadde en like streng som origin sin. La oss si at du kunne mistet alle spillene på steam dersom du ikke rapporterte feil du visste om.

Selv om det er et veldig utenkelig scenario i og med at steam eies av valve, og dont starve er en indie-utvikler. Men likevel.

Sett så at du mister alle spillene på steam. Har du noe å klage over? Egentlig ikke, du signerte jo en avtale hvor dette var spesifisert. Forstod du ikke avtalen, eller ikke leste igjennom, er det mest sannsynlig din egen feil. Man må forstå at for utviklere handler betatester om å få tilbakemelding, og viktigheten av dette.

Og sånn er det, tenker jeg. Jaja. Du holdt ikke en avtale, og ble straffet. Du kan alltids klage. Og, dersom du signerte uten å lese igjennom kan du spørre om å få spillene tilbake.

Men i utgangspunktet er poenget mitt at man faktisk signerer en avtale og må holde seg til det den sier. Er man ikke enig, signerer man ikke. Man må forstå at 500 testere som gir tilbakemelding seriøst er bedre en 250 som gjør det, og 250 som ikke gjør det. Derfor syns jeg selve konseptet er akseptabelt og kanskje nødvendig for å sikre at tilbakemelding blir gitt.

En avtale der du mister tilgang til kontoen fordi du brøt avtalen for ett spill er neppe lovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...