Gå til innhold

Norge vurderer TV-lisens på mobiler og PC-er

Anbefalte innlegg

Det er samfunnets måte å dope befolkningen på med Idol, Skal vi Danse/Stupe, Farmen, Big brother osv osv; få fokus bort fra det som egentlig betyr noe. Det beste eksempel må jo være USA, hvor folk ikke virker å få med seg de innskrenkningene som følger av Patriot Act, banklovgivning og det faktum at presidenten ikke lenger må ha flertall i kongressen for å føre krig.

Denne typen program får meg personlig til å spy. Derimot synes jeg National Geo/History Channel har en del int. program som er verdt å få med seg.

Tv lisensen burde forsvinne og belastes de som faktisk bruker tjenesten, det er urimelig at en som ikke bruker tjenesten skal betale for de andre som gjør det. Det er forskjell på å betale for helse/vei(i den grad det bygges vei), forsvar osv kontra underholdning.

Forøvrig synes jeg Eric Erfors traff spikern på hodet med denne artikkelen:

http://www.na24.no/article3558722.ece

Fred og peace to all!

Du glemmer at de fleste velger det de vil se og slår av tv også

Mange vil at NRK skal være valgfritt hvis man må betale for de 3 kanalene

problemet er jo at man må betale til NRK selv om man skyr disse kanalen og vil se på tv2 , Discovery channel eller national Geo for den saks skyld

Hvis man ser lisensen og bilavgiftene under ett så er nok poenget få nokk penger til det det brukes til

Altså nok kapital til at driften har hensikt

Bilavgiftene brukes jo til alt annet en det som har med bil gjøre

Det man kaller for en melkeku for staten

Da kan man si at lisensen også er en melkeku for staten ,en melkeku for opprettholde en kanal man strengt tatt ikke har så veldig mye bruk for.

Det het er at NRK sine programmer skal være et tilbud mindre og sære grupper i samfunnet.

Det hjelper jo ikke så mye hvis disse gruppen ikke har tid til se programmene p.g.a. mere interessante programmer på andre kanaler

Om de nå var slik at de ønsker å lage slike programmer og de er en liten seerskare her så trenger de ikke å ha 3 kanaler til dette og samtidig ha handa i lommeboken til folket

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tv lisensen burde forsvinne og belastes de som faktisk bruker tjenesten, det er urimelig at en som ikke bruker tjenesten skal betale for de andre som gjør det.

Det er jo akkurat det den gjør. Tjenesten er muligheten for å se på tv. Og den belastes alle som ønsker å se på tv. Og man kan velge det bort hvis man vil.

Lenke til kommentar

Det er jo akkurat det den gjør. Tjenesten er muligheten for å se på tv. Og den belastes alle som ønsker å se på tv. Og man kan velge det bort hvis man vil.

Bare for å gjøre det klar.

Når man snakker om hvor urettferdig lisensen er så er det ikke noen diskusjon om man skal kvitte seg med tv eller ikke.

Det dreier seg om få til en ordning der man ikke belastes med lisen for se tv , kun for se NRK sine kanaler

Å komme med uttalelser om at det er jo bare kvitte seg med tven ødelegger hele debatten da ikke alle her den muligheten

Nå dreier dette seg om utvidelser av lisensen og ikke noe annet

Lenke til kommentar

Bare for å gjøre det klar.

Når man snakker om hvor urettferdig lisensen er så er det ikke noen diskusjon om man skal kvitte seg med tv eller ikke.

Det dreier seg om få til en ordning der man ikke belastes med lisen for se tv , kun for se NRK sine kanaler

Å komme med uttalelser om at det er jo bare kvitte seg med tven ødelegger hele debatten da ikke alle her den muligheten

Nå dreier dette seg om utvidelser av lisensen og ikke noe annet

Du kan jo diskutere det du vil, men du kan ikke diktere hva andre vil diskutere. Og nei det ødelegger ikke debatten. Og hvem er det liksom som ikke har muligheten til å kvitte seg med TVen?

AtW

Lenke til kommentar

jeg kan ikke nekte fol sine meninger , men når saken man diskuterer er hvorvidt NRK skal få lov til ta lisens for mobil og pc og svaret er at man bare kan kvitte seg med tven ( det argumentet er også brukt i andre tråder ) så dreper det debatten

akkurat i denne tråden har de heller ingen mening

å argumentere for at man kan kvitte seg med tven oppfattes også som en provokasjon i denne sammenhengen

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man måtte kvitte seg med TVen for å slippe unna en avgift?

Fordi avgiften er knyttet opp mot tven, eller bruken av tven til å se på tv. På samme måte som årsavgiften på bil er knyttet opp mot å kunne benytte bilen på vegen, og ikke bare E6.

Men i det øyeblikket tv-lisensen overføres til nettbrett og mobil, blir det straks verre å kvitte seg med den. Derfor er mitt ståsted at den bør forbli i sin nåværende form, så har man et reelt valg. Hvis ikke, så bør man se på finansieringsformen og muligheten til å sperre gjennom nettleverandøren.

Lenke til kommentar

Nei, for lisensen er ikke en avgift for å se på en spesifikk kanal, NRK, men for å se på TV generelt. På samme måte som årsavgiften gjelder for veier gererelt, og ikke kun en spesifikk vei, E6.

Er du enig i at jeg som eier en TV til å se på bluray og streame fra netflix etc skal betale for nrk, eller "for å se på TV generelt" som du sier? Jeg eier ingenting som kan ta inn verken nrk, tv2 eller discovery channel. Burde jeg betale for å eie TVen?

Lenke til kommentar

Nei, så lenge du ikke har en «TV-mottager» i bruk, så skal du heller ikke betale lisens. Så, jeg mener at slik lisensen er i dag, er den mest fornuftige løsningen. Da kan man plombere den og benytte den som «monitor» uten at det utløser lisens. Derfor håper jeg at Norge ikke følger Sverige i denne saken. Hvis plutselig «alle» skal betale lisens, uten mulighet til å unngå den, har dagens lisensordning ikke noe for seg. Da får man finne en annen løsning på finansieringen.

Lenke til kommentar

Du kan eie en bil uten skilter, men du kan da i prinsippet ikke kjøre på offentlige veier. Registrerer du bilen og betaler diverse avgifter o.l kan du kjøre den å offentlig vei. Du kan altså fint eie en bil samtidig som du kan spinne rundinger på plenen din uten å betale ei krone i avfigt (veiavgift og reg.avgift sikkert, har ikke bil såe :p). Men så fort du vil kjøre på butikken me den på offentlig vei, da må du betale.

I TV-verdenen må du altså betale for å ha muligheten. Du slipper heldigvis å betale for å ha mulighet til å kjøre bil :)

Lenke til kommentar

I TV-verdenen må du altså betale for å ha muligheten. Du slipper heldigvis å betale for å ha mulighet til å kjøre bil :)

Nei, det må du ikke. Du kan fint eie en tv etter dagens modell uten å betale lisens. Det forutsetter at du ikke benytter tvmottageren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...