Gå til innhold

Norge vurderer TV-lisens på mobiler og PC-er


Anbefalte innlegg

Når man ser litt nærmere på det og alle debattene rundt lisensen så kunne man godt ha funnet på artikler med overskrifter som :

jeg tenkte på det i går kveld

 

"NRK (staten) stjeler penger "

"NRK driver med konkurransevridning "

"NRK driver negativ handel"

 

 

Den første forstår dere nok så noe nærmere forklaring skulle ikke være nødvendig

At de driver med konkurransevridning sier også seg selv.

Her skor de seg på folks behov til ha underholdning og ikke fra NRK selv

 

Det med Negativ handel er interessant.

De fleste burde vite hva de innebærer, men jeg tar med en forklaring likevel.

Når man får en pakke i posten uten å ha bestilt den så kan ikke avsenderen kreve betaling for den

bestillingen innebærer også avtale om hvem som skal betale , så da kan det hende at man betaler selv om man ikke har bestilt den

 

Hvis man ser på kanal tilbudet så sender NRK elle staten om man vil dette tilbudet enten man vil eller ikke

så hvis jeg ønsker å kunne se noen programmer på en tv kanal så skal jeg altså betale for en annen.

 

Hvis man regner linn reklamen og abonnementet så har man jo allerede betalt for disse kanalene

Hvorfor skal man da betale enda en gang

 

Til sammenligning så skjer jo omtrent det samme med de som har bil . de betaler en masse avgifter som skulle ha gått til samferdselen , ikke minst til vei vedlikeholdet .

i stedet må en betale bompenger for få en skikkelig vei

 

 

I denne sammenhengen er lisensen det samme som bompenger på tv

 

Nå driver de og skal nekte folk å ha gratis parkeringer også

det kunne man sammenligne med lisens på Internett

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En grei oppsummering "den andre elgen". Men, slik er det når det for flere tiår siden har blitt bakt inn en lov som regulerer en TV-lisens.

 

Man, må altså få noen på Stortinget, eller man må komme seg på Stortinget selv, og over en rekke år arbeide for å vippe flertallet der til å viske vekk lisenslovverket.

Endret av G
Lenke til kommentar

I tillegg til å avvikle NRK-lisensen, vil Fremskrittspartiet stykke opp og selge NRK.

«Det er ikke en offentlig oppgave å tilby underholdning», heter det på partiets nettsider.

Det sier litt om nivået på tankegangen til partiet og velgerne når dette slipper gjennom som offisielt standpunkt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

unnskyld meg, men du mener ikke seriøst at det er statens jobb at du har noe å se på tv eller høre på radio?

Ikke nødvendigvis, men det er nettopp dette jeg mener. FRP synes tydeligvis at alt dette dreier seg om "underholdning" og at alt ligger på samme nivå. En rikskringkasters oppgave er mer enn å underholde. Dessuten er det et enormt gode at en så stor del av sendeflaten består av reklamefri tv, på den måten blir folket godt vant og finner seg ikke i like mye kommersiell dritt som de ellers ville gjort.

En kommersiell aktør må snu seg fullstendig etter vinden til enhver tid. Dette burde vel være et kjent og kjært konsept hos FRP, men nå er det engang sånn at det er mer som er godt og bra enn det som er populært, selv om det sanker stemmer og tjener penger.

Lenke til kommentar

Det er 2 måter å hjelpe folk på.

1 å la de sture økonomien selv og

2 å leke Bobbin Hood

 

H/FRP gir inntrykk av at de vil at folk skal styre økonomien selv

 

AP ønsker å ta penger fra de rike for å gi til de fattige

Det er bar et problem , og det er nesten alle er definert som rike mens staten ( AP & co ) samt noen til er definert som fattige av AP & Co.

Da vet man ikke helt hvem som skal ha alle skatte pengene.

De ander da hos staten i stedet

Likevel klare de på en merkelig måte å få litt for lite til prosjektene sine.

 

Nå det gjelde lisensen så har de vært så smarte og hold den utenfor alt annet.

Nå som den må omdefineres får man problemer med å gjøre den rettferdig nettop på grunn av disse prinsippene

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min mening om saken har vært den samme siden jeg først brydde meg om saken: Om man skal forandre finansieringen av NRK, finansier det over statsbudsjettet. Det vil også fjerne masse byråkrati med innkreving og kontroll.

Eventuelt om mange er uenige i dette kan man ta debatten om man skal legge ned NRK eller forandre modellen helt fra bunn av for samfunnet i dag.

Lenke til kommentar

Jeg har problemer med å se logikken bak at folk som ikke allerede har en annen for for TV-mottaker skal være interessert i å se sendingene til NRK på PC, mobil eller nettbrett.

 

For meg virker det som dette handler om å implementere en urimelig tenkikk for å øke inntjeningen. Tenk på antall firma osv som har PC-er, mobiltelefoner og andre enheter som kan kommer inn under dette. Firma må så vidt jeg vet betale en egen lisens for hver enkelt enhet.

 

Denne formen for tankegang og maktdemonstrasjon bør vi holde oss for god for i 2013.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Logikken til NRK er bare at de vil ha mest mulig penger fra potensiale seere.

 

Man har i realiteten 2 valg.

1: over skatten

Det har før til enkelte protester av de som ikke vill betale fordi de ikke har noen tv , eller bruker tvn til alt annet en tv programmer

Da glemmer man at man allerede betaler for ting man ikke har nytte av eller synes er fornuftig bruk

dette vil funger greit hvis staten absolutt ( på død og liv ) skal ha disse kanalen til propaganda ( som få ser på likevel )

 

2: abonnement hos NRK for dem som vil ha NRK

Det er nok den som virker mest rettferdig

Her vil nok staten få litt problemer med å nå frem til folket. på "egen kanal"

Men trenger de nå en egen kanal til dette ?

 

jeg har også lur på hvis NRK blir abonnementskanal til bare de som ønsker om de da bare priser seg ut av markedet

At de rett og slett blir for dyr til at folk ønsker å ha dem

 

med disse punktene satt opp mot hverandre så kan man lur på om motstanderne og tilhengerne av de 2 alternative noen gan vil bli enige

 

Men er det noen poeng i det hele tatt å ha tvungen lisens på pc og mobil ?

jeg tror ikke det .Det medføre antagelig mere arbeid og mindre inntekter, eller sagt på en annen måte så koste det mere ne de kan tjen på det

Lenke til kommentar

Har folk tid til å se TV i dagens hurtige liv med tidsklemme over det hele?

 

Så mye fokus det er på selvrealisering skulle man ikke tro at folk hadde verken tid til eller ønske å sitte passivt i en stol mens livet raser forbi.

 

Skjønner de som vil få med seg Top 250 på IMDB en gang i løpet av livet, men de som på måfå sitter og ser tilfeldige TV-programmer isteden for å engasjere seg i eget liv, de bør klype seg hardt i armen og innse at det er nå de har et liv.

 

Jeg streamer en del utenlandsk radio, men da kan jeg i det minste aktivt gjøre noe mens jeg lytter.

 

TV er for zombier uten liv. Jeg verken har eller ønsker å se TV-sendinger. Det er uaktuelt å betale for noe jeg ikke ønsker og er sterkt i mot.

Lenke til kommentar

Har folk tid til å se TV i dagens hurtige liv med tidsklemme over det hele?

 

Så mye fokus det er på selvrealisering skulle man ikke tro at folk hadde verken tid til eller ønske å sitte passivt i en stol mens livet raser forbi.

 

Skjønner de som vil få med seg Top 250 på IMDB en gang i løpet av livet, men de som på måfå sitter og ser tilfeldige TV-programmer isteden for å engasjere seg i eget liv, de bør klype seg hardt i armen og innse at det er nå de har et liv.

 

 

 

TV er for zombier uten liv. Jeg verken har eller ønsker å se TV-sendinger. Det er uaktuelt å betale for noe jeg ikke ønsker og er sterkt i mot.

Det er samfunnets måte å dope befolkningen på med Idol, Skal vi Danse/Stupe, Farmen, Big brother osv osv; få fokus bort fra det som egentlig betyr noe. Det beste eksempel må jo være USA, hvor folk ikke virker å få med seg de innskrenkningene som følger av Patriot Act, banklovgivning og det faktum at presidenten ikke lenger må ha flertall i kongressen for å føre krig.

Denne typen program får meg personlig til å spy. Derimot synes jeg National Geo/History Channel har en del int. program som er verdt å få med seg.

Tv lisensen burde forsvinne og belastes de som faktisk bruker tjenesten, det er urimelig at en som ikke bruker tjenesten skal betale for de andre som gjør det. Det er forskjell på å betale for helse/vei(i den grad det bygges vei), forsvar osv kontra underholdning.

Forøvrig synes jeg Eric Erfors traff spikern på hodet med denne artikkelen:

http://www.na24.no/article3558722.ece

Fred og peace to all!

Lenke til kommentar

Det er samfunnets måte å dope befolkningen på med Idol, Skal vi Danse/Stupe, Farmen, Big brother osv osv; få fokus bort fra det som egentlig betyr noe. Det beste eksempel må jo være USA, hvor folk ikke virker å få med seg de innskrenkningene som følger av Patriot Act, banklovgivning og det faktum at presidenten ikke lenger må ha flertall i kongressen for å føre krig.

Denne typen program får meg personlig til å spy. Derimot synes jeg National Geo/History Channel har en del int. program som er verdt å få med seg.

Tv lisensen burde forsvinne og belastes de som faktisk bruker tjenesten, det er urimelig at en som ikke bruker tjenesten skal betale for de andre som gjør det. Det er forskjell på å betale for helse/vei(i den grad det bygges vei), forsvar osv kontra underholdning.

Forøvrig synes jeg Eric Erfors traff spikern på hodet med denne artikkelen:

http://www.na24.no/article3558722.ece

Fred og peace to all!

 

Er veldig enig med deg i at de som faktisk bruker tjenesten bør betale for den. Ikke samfunnet. Tv lisensen burde ha vert fjernet på lik linje med radio lisensen. Men i potet Norge er det desverre ofte slik at noen betaler for det andre vill ha... nevner bare at bil eiere faktisk betaler for kollektiv trafikk osv... Norge i ett nøtteskall. La de som vil ha kultur / ukultur i form av NRK også betale for det, la oss som ikke vil ha NRK være i fred! Selv så har jeg ingen interesse av NRK eller mulighet til å ta NRK inn. Ikke ønsker jeg det heller! Om de lisensbelegger pc`n eller mobilen min kommer jeg til å sperre mulighetene for å ta inn NRK der og. Lisensavgift kommer jeg ALDRI til å betale!!!

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Har folk tid til å se TV i dagens hurtige liv med tidsklemme over det hele?

 

Så mye fokus det er på selvrealisering skulle man ikke tro at folk hadde verken tid til eller ønske å sitte passivt i en stol mens livet raser forbi.

 

Skjønner de som vil få med seg Top 250 på IMDB en gang i løpet av livet, men de som på måfå sitter og ser tilfeldige TV-programmer isteden for å engasjere seg i eget liv, de bør klype seg hardt i armen og innse at det er nå de har et liv.

 

Jeg streamer en del utenlandsk radio, men da kan jeg i det minste aktivt gjøre noe mens jeg lytter.

 

TV er for zombier uten liv. Jeg verken har eller ønsker å se TV-sendinger. Det er uaktuelt å betale for noe jeg ikke ønsker og er sterkt i mot.

Da er det jo egentlig såpass enkelt som å få TV'en plombert og melde fra om dette til NRK, så slipper du jo å betale lisens..

Lenke til kommentar

Det har jeg, men du ordla deg på en måte som fikk det til å virke, for meg, som om du var i mot NRK-lisensen som helhet.

Jeg er forøvrig helt enig i at lisens på mobil, pc, nettbrett o.l. er en relativt dårlig idé..burde være mulig med en annen løsning, dersom man ønsker at nettmaterialet til NRK skal finansieres ytterligere eller kun være tilgjengelig for de som har betalt en lisens for tilgangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...