BadCat Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) Det er galskap å kreve TV-lisens for annen bruk. TV-lisensen bør opphøre til det er mulig å velge om samtlige TV-modeller i salg skal leveres med eller uten TV-mottaker. Det må også bli mulig å kjøpe en PC som ikke kan få tilgang på NRK nett-TV, men det kan vel tenkes at de vil ha lisens for all form av levende bilder. Greit nok å kreve lisens for tilgang men bare dersom det er mulig å velge å ikke ha tilgang. Tenk om alle biler ble solgt med et ikke demonterbart hengerfeste med påfølgende 5000 kr i årlig tilhenger-avgift enten man brukte tilhenger eller ikke. TV-lisens er idioti. Kjøper man en TV til 5000 kr for å kun se Blu-ray må man over 10 år betale ca 25k i lisens. Butikker burde da skrive minste totalpris 30k slik de er nødt med mobiltelefoner. Uten lisens kunne man kjøpt en god TV til 30k til å se Blu-ray på men nei da, i dette morbide landet skal man kjøpe TV til 5k og betale 25k i lisens. ATWindsor: Takk. Da tolker jeg det brevet som at man kan kjøpe en TV og skrive et brev om at man har valgt bort utstyr for digitalt mottak, ikke har noen TV-abonnement eller kabel-TV og bruker apparatet til Blu-ray eller spill/PC. Endret 25. januar 2013 av BadCat 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Nå finne da monitorer beregnet til data og filmvisning , men av enn eller annen grunn så velger mang dem bort. Det kommer nok av tven er mere attraktiv som monitor selv fikk jeg et krav om lisens da jeg kjøpte en opptaker med kun analog mottaker for en del år siden da det analoge nett var slått av Det jeg lurer på er hvordan NRK kan kreve lisens av en mottaker som ikke er bruk da en slik mottaker også vil kreve enten tilkobling til kabel og /eller programkort for virke . ? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) Nå finne da monitorer beregnet til data og filmvisning , men av enn eller annen grunn så velger mang dem bort. Det kommer nok av tven er mere attraktiv som monitor selv fikk jeg et krav om lisens da jeg kjøpte en opptaker med kun analog mottaker for en del år siden da det analoge nett var slått av Det jeg lurer på er hvordan NRK kan kreve lisens av en mottaker som ikke er bruk da en slik mottaker også vil kreve enten tilkobling til kabel og /eller programkort for virke . ? Monitorer koster en del mer når man kommer opp i størrelse. Man får en grei 55" TV fra ca 6k. 55" presentasjonsmonitor koster 20k og oppover. Man får 27" IPS med 1920x1080 for drøye 2k, men er det stort nok til å kunne nytes fra godstolen? Endret 25. januar 2013 av BadCat Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 ATWindsor: Takk. Da tolker jeg det brevet som at man kan kjøpe en TV og skrive et brev om at man har valgt bort utstyr for digitalt mottak, ikke har noen TV-abonnement eller kabel-TV og bruker apparatet til Blu-ray eller spill/PC. Ja, det bør bli lettere nå også når NRK kan se hvem som har abbonnement hos forskjellige leverandører av TV-sendinger. AtW Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) Ja, det bør bli lettere nå også når NRK kan se hvem som har abbonnement hos forskjellige leverandører av TV-sendinger. AtW Dette var gledelig informasjon. Kanskje jeg endelig kan få se film på noe større enn PC-skjermen. Utrolig at tankegangen er endret, det har alltid vært en TV er en TV er en TV, vennligst betal. Endret 25. januar 2013 av BadCat Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Hehe, det er bare kort tid - endringer presser seg fram nå uansett Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) Ja, det bør bli lettere nå også når NRK kan se hvem som har abbonnement hos forskjellige leverandører av TV-sendinger. AtW Dette bli et paradoks De monitorene som er beregnet til video og Data koster for mye fordi får få kjøper dem men det er også derfor så få har råd Da kjøper man en tv i stedet . Så kanskje den enkleste løsningen ( for å slippe lisensen ) ville være kreve sterkt reduserte priser på disse monitorene Hvis nå forslaget ikke går gjennom så kan man banne på at de kommer men noe nytt hvorfor er det ikke skuddpremie , eller i det minste bot for slike diktatoriske forslag ? Man skal da ikke betale for mer en det man har bruk for unntaket er normal skatt til staten ( som burde ha en mere rettferdig fordeling ) Endret 25. januar 2013 av den andre elgen Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Så du sitter ikke å ser på NRK mot sin vilje for å få valute for lisenspengene allikevel da? Til tross for påstanden din. Det er jo bra, noe annet ville jo vært rimelig irrasjonelt. Jeg tror ikke særlig mange andre gjør det heller, så at NRK er en populær kanal tyder på at den har god kvalitet. Selv om den kanskje ikke er verd prisen. Personlig er jeg litt lei av at så mange maser om at NRK er dårlig og at "ingen" ser på det. Det er tøv, det går faktisk ann å innrømme at NRK er i toppen av norske kanaler, og fortsatt være imot lisens. Nei, det er fjernsynsmottakeren din som er lisenspliktig, fjernsynsmottakeren din er tuneren, den er ikke i bruk, se forøvrig brevet jeg lenket til. AtW Jeg har samlet opp en del programmer til barna som de kan se før de legger seg. Dersom tidspunktet sammenfaller med NRKs sendeskjema viser jeg like så godt Barne-TV, siden jeg uansett har betalt for det. Det ser jeg på mot min vilje, og får samtidig litt igjen for lisenspengene. Samtlige nye TV-er har innebygget tuner som tar imot de ukrypterte digitale signalene til NRK, enten man vil det eller ikke. Dermed er man tvunget til å betale lisens: http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4532306 Man må ha en gammel TV som kun kan ta inn analoge signaler for å ha mulighet til å slippe unna lisensen. Det holder ikke at man "ikke ser på TV". Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Det er ikke riktig pro, jeg har en ny tuner. Ellers, du ser på det beste programmet, dvs det NRK sender, du sitter jo ikke å ser på NRK, enda du liker andre ting bedre, bare på trass. Så du ser ikke på det mot din vilje. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) Jeg har samlet opp en del programmer til barna som de kan se før de legger seg. Dersom tidspunktet sammenfaller med NRKs sendeskjema viser jeg like så godt Barne-TV, siden jeg uansett har betalt for det. Det ser jeg på mot min vilje, og får samtidig litt igjen for lisenspengene. Samtlige nye TV-er har innebygget tuner som tar imot de ukrypterte digitale signalene til NRK, enten man vil det eller ikke. Dermed er man tvunget til å betale lisens: http://www.nrk.no/in...isens/1.4532306 Man må ha en gammel TV som kun kan ta inn analoge signaler for å ha mulighet til å slippe unna lisensen. Det holder ikke at man "ikke ser på TV". Er man da ikke avhengig av å enten være tilkoblet til kabel ,parabol eller antenne og ha et programkort med cam modul for at dette skal fungere ? Er ikke det et bra nok argument for at man ikke ser på tv for mottakeren er jo ikke fullstendig uten ? Endret 25. januar 2013 av den andre elgen Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) Dette bli et paradoks De monitorene som er beregnet til video og Data koster for mye fordi får få kjøper dem men det er også derfor så få har råd Da kjøper man en tv i stedet . Så kanskje den enkleste løsningen ( for å slippe lisensen ) ville være kreve sterkt reduserte priser på disse monitorene Hvis nå forslaget ikke går gjennom så kan man banne på at de kommer men noe nytt hvorfor er det ikke skuddpremie , eller i det minste bot for slike diktatoriske forslag ? Man skal da ikke betale for mer en det man har bruk for unntaket er normal skatt til staten ( som burde ha en mere rettferdig fordeling ) Feil, de koster mer pga de er til bedriftsbruk og beregnet på kontinuerlig drift i "krevende" omgivelser. Den norske befolkningen burde ikke betalt skatt overhodet, men hatt borgerlønn for å bo i landet. At skatt på lønn er nødvendig er en stor løgn og det har aldri vært meningen heller. Det som er meningen er at bedrifter skal skatte på overskuddet slik at økonomisk vekst kommer samfunnet til gode. Endret 25. januar 2013 av BadCat 1 Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Det er ikke riktig pro, jeg har en ny tuner. Ellers, du ser på det beste programmet, dvs det NRK sender, du sitter jo ikke å ser på NRK, enda du liker andre ting bedre, bare på trass. Så du ser ikke på det mot din vilje. AtW Da får du håpe at ingen fra lisensavdelingen leser denne tråden. Fra linken over (lisensavdelingens egne infosider, oppdatert i 2012): Ved overgang til digitalt bakkenett skiller man mellom mulighet til å ta inn fjernsynsendinger og ønske om det. Mottakerutstyr som gir mulighet til å ta inn fjernsynssignaler er avgiftspliktig, uavhengig av hvilke kanaler man har tilgang til, hvilke program en velger å se på, eller om mottakeren benyttes til annet formål. @elgen NRK sender sine signaler ukryptert. Har du en TV som kan motta digitale signaler så kan du se NRK uten noe ekstrautstyr. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) Folk som verken ser TV eller ønsker å se TV bør slippe å betale lisens. Folk som faktisk ser TV bør ha samvittighet nok til å betale for tjenesten. De fleste har en brødlniv på kjøkkenet. Det betyr likevel ikke at folk flest gjør ugang med denne kniven selv om de har muligheten hver eneste dag. Det finnes folk som har TV uten å benytte seg av TV-sendinger men fordi apparatet var praktisk og økonomisk forsvarlig til andre bruksområder. TV-apperater burde selges uten TV-mottaker og kun lisensbeleggs dersom de faktisk ble brukt i forbindelse med å ta imot TV-sendinger. Å lisensbelegge PC, mobiltelefon, nettbrett osv fordi det teoretisk kan brukes til å ta imot TV-sendinger er helt bak mål. La de som faktisk tar imot TV-sendinger betale for å ta imot TV-sendinger og la de som ikke tar imot TV-sendinger slippe å betale for noe de ikke benytter seg av. Skal vi kanskje begynne å sette tilfeldige mennesker i fensel fordi de har muligheten til å begå straffbare handlinger eller skal vi straffe de som faktisk har begått straffbare handlinger? Skal vi betale for en standardliste med varer på kolinialbuitikken selv om vi ikke kjøpte disse varene? Vi hadde jo muligheten til å forsyne oss med disse. Endret 25. januar 2013 av BadCat 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) Mener du da at hvis man kobler ti en l antenne ( som brukes av riks tv ) så får man inn NRK sine digitale signaler uten denne cam modulen som skal skille distributøren ? hvorfor tar da riks tv flere hundre kr i pris før man kan begynne å plukke kanaler uten om NRK sine ? Får man sånn uten videre inne NRK sine sendinger uten camm modul hvis man kobler til kabelen med canaldigital sine signaler ? jeg tror ikke det . jeg tror ikke noen ville ha godtatt å måtte betale for VG når man skal kjøpe lokalavisen. Det finnes utallige eksempler å sammenligne med . Alle gir det poenget at dett er uakseptabelt Endret 25. januar 2013 av den andre elgen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) Da får du håpe at ingen fra lisensavdelingen leser denne tråden. Fra linken over (lisensavdelingens egne infosider, oppdatert i 2012): @elgen NRK sender sine signaler ukryptert. Har du en TV som kan motta digitale signaler så kan du se NRK uten noe ekstrautstyr. Lisensavdelingen er med vilje ullen, legg merke til at de ikke tar for seg det konkrete tifellet at man ikke har mottakeren i bruk, se forøvrig på lovteksten. Jeg måtte også krangle med den vonde lisensavdelingen en stund, men de ga seg etterhvert. AtW Endret 26. januar 2013 av ATWindsor Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Enda et forslag som skal innskrenke vår valgfrihet. Nå skal de fattige bli fattigere. Hurra for Norge! Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Lisensavdelingen er med vilje ullen, legg merke til at de ikke tar for seg det konkrete tifellet at man ikke har mottakeren i bruk, se forøvrig på lovteksten. Jeg måtte også krangle med den onde lisensavdelingen en stund, men de ga seg etterhvert. AtW Vet ikke om jeg skal le eller gråte, men jeg merker jeg blir provosert! I 2010 tok jeg først kontakt med NRK og fortalte at jeg hadde sagt opp mitt kabel-tv abonnement, jeg har ikke parabol, riks-tv eller noen annen form for tuner i bruk. Jeg bruker TV'n kun til å se DVD / Blurayfilmer. Jeg mente derfor at jeg måtte være fritatt for lisens. Jeg tilbød til og med NRK å komme til meg for å sjekke at jeg faktisk snakker sant. Men svaret jeg fikk var fryktelig arrogant; så lenge jeg har en fjernsynsmottaker / tuner er jeg uansett lisenspliktig. Jeg tok kontakt med forbrukerrådet, men de bare bekreftet opplysningene fra NRK. Det var ikke noe jeg kunne gjøre med det, det er bare slik det er. Derfor måtte jeg fortsatt betale lisens, helt til jeg i fjor sommer solgte TV'n og kjøpte meg projektor isteden. Endelig ble jeg kvitt lisensen, det var ikke gjort i en håndvending denne gangen heller, men jeg ble kvitt den til slutt. Når jeg så leser innleggene dine her nå om at man ikke er lisenspliktig så lenge man ikke har en tuner i bruk, regnet jeg med at du var lykkelig uvitende. Men så leser jeg brevet du linker til - fra 2009! Du har jo rett! Allikevel hevdet både NRK og Forbrukerrådet at jeg ikke kunne gjøre noe så lenge jeg har TV, dette var altså året etter dette brevet fra Kulturdepartementet. Må si jeg nå føler meg svindlet av NRK. Dette er helt uhørt! Hvem andre kan holde på slik ustraffet? Lenke til kommentar
G Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 I praksis så vil nok ikkje så mange merke noke til at PC og nettbrett blir lisenspliktig. Dei aller fleste er alt ein del av ei husholdning som betaler lisens uansett. Det største problemet er vell det at ved å definere alt med skjerm som ein "TV-mottaker" så blir det ingen måte å unngå lisensen på for dei som vil det. Idioti å lage så mye byråkrati som dagens regjering legger opp til. Man kunne spart mye penger på å legge det over skatteseddelen, slik at salgskanaler og forbrukere skal slippe å tenke på at et TV-kjøp (datamaskinkjøp) automatisk starter opp en NrK-lisens. At datamaskiner og slikt skal inn med lisens synes jeg er idioti. Folk vil kjøpe datamaskinen (telefonen, kjøleskapet .. .... ...) sin på ferietur, bestille den over internett fra utenlandske nettbutikker med mere. Lenke til kommentar
G Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Skattefinansiert rikskringkasting er problematisk. Hvis ikke ville vi gått over til det for lenge siden. Og dagens lisensordning er problematisk. Innser du det også ? Er enig at man burde få på plass enten en abonnementsordning som sikrer resten av befolkningen som ikke vil ha NrK, ETT lisensfritak, og en valgfrihet slik at man kan se på andre TV-kanaler og bruke apparatene akkurat slik man vil uten å være tvungen på en avgift, SLIK som lisensavgiften i dag fungerer. Alternativet er over skatteseddelen, eller at den gammelmodige NrK-bedriften går over til pay-per-view. Endret 26. januar 2013 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Dem kan bare prøve... jeg lover... da smeller det... Og, det tviler jeg sterkt på at du gidder/tør. Denne typen innslag i debatten gjør det motsatte å hjelpe med avviklingen av NrK, eller andre forbrukervennlige løsninger hvor man kan velge om man vil ha NrK eller avstå fra det. Ser at det er flere slike innslag allerede i denne tråden. Ett av dem har dessverre fått mange tilhengere. Nei faen nå får det være nok! PC min brukes til gaming og ikke til tv titting. Jeg anbefaler alle medlemmer på diskusjon.no å bli med min terroraksjon hvis dette forslaget blir vedtatt. Vi skal voldta staten og lære dem uttrykket "Staten det er folket". Dem kan bare prøve... jeg lover... da smeller det... Demonstrasjon er ok, men noe geriljavirksomhet, trussler om b**ber også videre, det er og forblir lavmål. Det må altså mildere trussler til. Eller samling til lovlige demonstrasjoner. Eller enda enklere, bryt med Norge. Det må jo være bedre med slike virkemidler, å få gnidd det inn i øynene på lederskapet og folk. Takk for innslaget DaniNichi: Endret 26. januar 2013 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå