Skinney Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Everything you said... Det du sier ang. lisensen gir mening mtp hvorfor det historisk sett er en lisens. Det virker også som at du er enig om at den nåværende modellen fungerer dårlig, og det burde komme en ny. Så jeg sier oss enige her... Men... Veier kan være livsnødvendig, derfor må vi ha dem. Hjelper fint lite med sykehus om vi ikke får folk dit i tide. Hjelper fint lite med butikker hvis vi ikke klarer å importere varer dit før de råtner. Veien er kanskje ikke livsnødvendig for å komme seg til jobb om morran (jeg kjører eksempelvis ikke bil). Men mye er avhengig av dem. Barnehager er nødvendig, hvor skulle barna til legene som holder din syke mor i live holdt seg? Barnepike sier du? Hva hvis de ikke har råd? Biblioteker går under utdanning, utdanning er viktig for samfunnet i sin helhet, spesielt for de som ikke nødvendigvis har tid til å følge ett tradisjonelt skoleprogram. Kulturskoler ser jeg faktisk ikke poenget med, men det blir off-topic å rante om det her. En uavhengig nyhetsredaksjon er viktig, Tore på sporet... not so much. Og selv om dagsrevyen muligens koster mer, så ser jeg for meg at det ikke er rent billig å betale "detektivene" og film-crewet til peru heller. Alle moner drar, og lisensavgiften kunne nok vært betydelig mindre uten disse underholdningsprogrammene, som godt kunne egnet seg på komersielle kanaler. 1 Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 (endret) Robin: Så du mener at all "underholdning" burde være kommersielt finansisert? Endret 23. januar 2013 av Fangs78 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 @ATWindsor: Jeg har svart på spørsmålstillingen - og argumentene for at lisens ikke skal være en del av den generelle budsjettbehandlinger er som følger. - En allmennkringkaster (lisensfinasiert) skal være partipolitisk uavhengig. Også uavhengig av andre krefter som kan påvirke. - Dette krever at prosessene rundt formålet og finansieringen er så åpne som mulig og ikke lett lar seg manipulere/endre av den til enhver tids sittende regjering. - Det er langt lettere å manipulere når rammene bestemmes innenfor behandlingen av et totalbudsjett på ca 1 000 mrd kroner enn når man behandler en sak spesifikt. Hvor mange av enkeltbevilgningene i totalbudsjettet tror du diskuteres i særlig grad. Man får også en bedre totaldebatt på formålet med NRK når det behandles som en enkelt sak. Nei, det har du ikke, si svarer på noe annet, og later som min påstand er feil. Her er det som er utgangspunktet for mitt tilsvar "Man finansierer IKKE NRK over skatteseddelen fordi at den sittende regjering ikke skal bestemme hvor mye penger NRK skal ha og hva de skal bruke det til. Dette er et GREP for å sikre uavhengig mediaformidling!" Påstanden er at mediaformidlingen er (politisk) uavhengig. Du kan argumentere så mye du vil for hva som er lettere og ikke lettere, det er IKKE politisk uavhengig i dag, det er et objektivt faktum, og det er meningløst å påstå at å påpeke dette viser at man ikke har satt seg inn i ting. NRK er i dag ikke uavhengig av hva politikere finner på. (forøvrig synes jeg det er å angripe problemet i feil ende å ha spesialregler for NRK, fordi det gjør det lettere for åNRK å slippe unna inkompetente politikere, man burde kanskje begynne i motsatt ende) AtW 1 Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 @Bolson Jeg ser argumentet med at det er fordelaktig at NRK er politisk uavhengig. Det åpenbare oppfølgingsspørsmålet da blir hvorfor dette er viktigere her, enn i alle andre tjenester stat og kommune leverer, som finansieres over skatteseddelen og ikke via en lisensordning. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Forøvrig, her er en sak om NRK og politisk uavhengighet. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Robin: Så du mener at all "underholdning" burde være kommersielt finansisert? Hvis dette skjer ender vi opp med bare Paradise Hotel, Idol, Farmen og annen reality. Billigere å lage, og ofte mer populært enn storslagne dramaproduksjoner. Sånn sett er jeg glad for NRK, da de lager det de selv har lyst til å lage stort sett. 1 Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 @Bolson Jeg ser argumentet med at det er fordelaktig at NRK er politisk uavhengig. Det åpenbare oppfølgingsspørsmålet da blir hvorfor dette er viktigere her, enn i alle andre tjenester stat og kommune leverer, som finansieres over skatteseddelen og ikke via en lisensordning. Bolson har forsåvidt tatt til orde for en særskatt istedenfor lisensordning. Lenke til kommentar
Bear96 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 http://02varvara.files.wordpress.com/2011/04/01-how-about-no-bear.jpg?w=800 Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 (endret) Nei, det har du ikke, si svarer på noe annet, og later som min påstand er feil. Her er det som er utgangspunktet for mitt tilsvar "Man finansierer IKKE NRK over skatteseddelen fordi at den sittende regjering ikke skal bestemme hvor mye penger NRK skal ha og hva de skal bruke det til. Dette er et GREP for å sikre uavhengig mediaformidling!" Påstanden er at mediaformidlingen er (politisk) uavhengig. Du kan argumentere så mye du vil for hva som er lettere og ikke lettere, det er IKKE politisk uavhengig i dag, det er et objektivt faktum, og det er meningløst å påstå at å påpeke dette viser at man ikke har satt seg inn i ting. NRK er i dag ikke uavhengig av hva politikere finner på. (forøvrig synes jeg det er å angripe problemet i feil ende å ha spesialregler for NRK, fordi det gjør det lettere for åNRK å slippe unna inkompetente politikere, man burde kanskje begynne i motsatt ende) AtW Det er graden av uavhengighet vi diskuterer. Og hvor mye en enkelt regjering kan påvirke budsjettet til NRK på et år. Ved å finansiere med en helt vanlig skatt, vil det være ganske enkelt å redusere (eller øke) bevilningen kraftig og samtidig justere noen andre kontroversielle poster (som da tar opp taletid som kunne vært brukt på NRK bevilningen). NRK blir nedprioritert og justeringen er et faktum. En særskatt vil gjøre noenlunde samme nytten som lisens, men jeg syns den er mindre attraktiv. Hvis dette skjer ender vi opp med bare Paradise Hotel, Idol, Farmen og annen reality. Billigere å lage, og ofte mer populært enn storslagne dramaproduksjoner. Sånn sett er jeg glad for NRK, da de lager det de selv har lyst til å lage stort sett. Riktig. De sikrer bred dekning som gjør at smale serier også får sendetid. Ekstremt viktig i mine øyne. Poenget her blir at NRK kan se forbi det kommersielle aspektet og se på andre verdier som har betydning for kvaliteten til serien. TV2 er totalt avhengig av seertall og bare d. Endret 23. januar 2013 av Fangs78 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Det er graden av uavhengighet vi diskuterer. Og hvor mye en enkelt regjering kan påvirke budsjettet til NRK på et år. Ved å finansiere med en helt vanlig skatt, vil det være ganske enkelt å redusere (eller øke) bevilningen kraftig og samtidig justere noen andre kontroversielle poster (som da tar opp taletid som kunne vært brukt på NRK bevilningen). NRK blir nedprioritert og justeringen er et faktum. En særskatt vil gjøre noenlunde samme nytten som lisens, men jeg syns den er mindre attraktiv. Riktig. De sikrer bred dekning som gjør at smale serier også får sendetid. Ekstremt viktig i mine øyne. Vil du diskutere graden av uavhengighet, så sier du at noe er "mer uavhengig" eller "mindre uavhengig", når du sier at noe er "uvanhengig" så er ikke det noen mellomting, da er det uavhengig. Så da får du formulere deg annerledes om det er noe annet du vil diskutere. AtW Lenke til kommentar
WhatWorld Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Poenget mitt var at den første posten din rettet mot meg var ektrem prepubertal. Ikke at du skrev noe feil Det med dysleksi var kommentar til ditt utsagn om gongetabellen, som var retta mot han som gav deg ein kommentar, men hadde skrivefeil. Kunne du ha hjulpe meg med å forstå kva som var "prepubertal" med den saklige kommentaren eg kom med? Eg kan diverre ikkje sjå kva som er "prepubertal" med å stille nokre totalt relevante spørsmål til din forklaring og syn på saken. Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Vil du diskutere graden av uavhengighet, så sier du at noe er "mer uavhengig" eller "mindre uavhengig", når du sier at noe er "uvanhengig" så er ikke det noen mellomting, da er det uavhengig. Så da får du formulere deg annerledes om det er noe annet du vil diskutere. AtW Total uavhengighet blir en teoretisk diskusjon. Slik som objektivitet. Du syns altså at det ikke er verdt å holde en slik mediekanal så uavhengig som mulig fordi den ikke er "totalt uavhengig"? Da må jeg nesten spørre deg hvordan vi kan oppnå en totalt uavhengig mediekanal. Og når du har løst det problemet, så fikser du vel kreft og reise til Alpha Centauri og? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Total uavhengighet blir en teoretisk diskusjon. Slik som objektivitet. Du syns altså at det ikke er verdt å holde en slik mediekanal så uavhengig som mulig fordi den ikke er "totalt uavhengig"? Da må jeg nesten spørre deg hvordan vi kan oppnå en totalt uavhengig mediekanal. Og når du har løst det problemet, så fikser du vel kreft og reise til Alpha Centauri og? Spar meg for stråmennene dine, det var du som sa at dagens finansiere sikret at den var politisk uavhengig. Jeg har ikke sagt noe om dette gjør det erd å holde på NRK, jeg har bare poengtert at påstanden din er feilaktig. AtW Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Spar meg for stråmennene dine, det var du som sa at dagens finansiere sikret at den var politisk uavhengig. Jeg har ikke sagt noe om dette gjør det erd å holde på NRK, jeg har bare poengtert at påstanden din er feilaktig. AtW Oh you caught me! Snakk om stråmann du. Jeg snakket selvsagt om så politisk uavhengig som mulig. Happy? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Oh you caught me! Snakk om stråmann du. Jeg snakket selvsagt om så politisk uavhengig som mulig. Happy? Nei, fordi NRK langt ifra er "så politisk uavhengig som mulig". Det er jo helt åpenbart. AtW Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Det med dysleksi var kommentar til ditt utsagn om gongetabellen, som var retta mot han som gav deg ein kommentar, men hadde skrivefeil. Kunne du ha hjulpe meg med å forstå kva som var "prepubertal" med den saklige kommentaren eg kom med? Eg kan diverre ikkje sjå kva som er "prepubertal" med å stille nokre totalt relevante spørsmål til din forklaring og syn på saken. Jeg mente selvsagt den prepubertale posten av Liquid Pal, og ikke deg. sorry for the confusion Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Kan du lenke til kilden til disse tallene. Fordi de var utrolig interessante!!!!! Kringkastingsavgiften er i dag 2600kr. Alle med PC eller Nettbrett må betale denne, hvert år. Altså kommer en ny PC eller iPad til å koste deg innkjøpspris+2600kr og 2600kr hvert påfølgende år. Det samme gjelder en ny mobiltelefon. Innkjøspris +2600kr per år. Problemet er at NRK da må kjempe om plass i statsbudsjettet mot andre poster som barnevern, barnehage, pedofiliterorister osv. Hvordan er dette forskjellig fra at stortinget bestemmer at kringkastingsavgiften skal settes ned til 1000kr? Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Nei, fordi NRK langt ifra er "så politisk uavhengig som mulig". Det er jo helt åpenbart. AtW Og det må vi jobbe mot. Den vil bli mer politisk avhengig med å putte finansiering inn i standard statsbudsjett. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Jeg snakket selvsagt om så politisk uavhengig som mulig. Happy? Hypotetisk: AP vil beholde kringkastingsavgift. FRP vil fjerne den. NRK støtter da selvfølgelig AP, fordi AP støtter NRKs mafiavirksomhet. Omentrent like politisk uavhengig som Jens Stoltenberg. Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Kringkastingsavgiften er i dag 2600kr. Alle med PC eller Nettbrett må betale denne, hvert år. Altså kommer en ny PC eller iPad til å koste deg innkjøpspris+2600kr og 2600kr hvert påfølgende år. Det samme gjelder en ny mobiltelefon. Innkjøspris +2600kr per år. Ingen som sier at det skal være samme avgift som på TV. Hvordan er dette forskjellig fra at stortinget bestemmer at kringkastingsavgiften skal settes ned til 1000kr? Les Bolson sine poster. Han har svart på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå