grimle Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Hei! Skal gjerne hatt hjelp med å finne en laptop som ikke går tregere etter ett års tid (har hatt en del maskiner som går ufattelig tregt etter et års tid). Eneste kriterierene for den vil være; - Lett, ikke over 2kg - Rask, med mulighet til å styre litt "tunge" programmer, og ikke mister all effekt i løpet av ett år - 13" - Ikke mac - Pris; ikke over 13 000kr Dette skal i all hovedsak være en student-pc og videre en eventuelt jobb-pc. Tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
thomit Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 (endret) Det finnes ingenting i en datamaskin, hverken fysisk eller elektronisk, som tilsier at den skal bli tregere etterhvert. Det er alltid avhengig av eieren, og hvor mye han/hun belaster maskinen med programmer, prosesser og tjenester som kjører samtidig. Sånn sett kan du overbelaste enhver datamaskin. Hvis du ukritisk installerer software i hytt og pine, med prosesser som automatisk kjører i tide og utide, ja, da er det fare for at maskinen din etterhvert blir tregere og tregere. Det kan ta ett år, fem år, eller to dager, før det blir merkbart. Men en datamaskin som inneholder akkurat det samme etter fem år som den gjorde da den var ny, er også like rask som den var da den var ny. For å utsette denne negative prosessen lengst mulig, eller kanskje til og med nøytralisere den, trengs: 1. Jo krafigere prosessor, jo bedre. Og i forhold til hvor mange prosesser som skal kjøre samtidig (multitasking): Jo flere prosessorkjerner, jo bedre. 2. Plenty RAM. 3. Rask og ryddig harddisk. Her har SSD en betydelig fordel i forhold til en gammeldags harddisk, og på en SSD trenger du heller ikke bekymre deg for fragmentering. Deretter er det avhengig av deg, dvs. hva du installerer av software, og hvor mange prosessor og tjenester du setter i gang til å kjøre automatisk, enten du trenger dem eller ikke. Men det er jo også slik at jo kraftigere hardware du har i utgangspunktet, jo mindre trenger du å tenke på slikt. Et par forslag: Lenovo ThinkPad X230 - 12,5 tommer Dell Latitude E6330 - 13,3 tommer. Begge har en "voksen" Core i7 prosessor (altså ikke ULV), begge kommer med 8 GB RAM, og begge har SSD, henholdsvis 180 og 256 GB. Dersom du ikke har noe i mot å kjøpe evt. RAM og SSD og sette inn selv, kan du sikkert finne enda bedre tilbud. Endret 23. januar 2013 av thomit Lenke til kommentar
grimle Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Tusen takk for svar, må si jeg likte Dell alternativet best! Virker jo fornuftig det du sa om at den vil bli tregere med overbelastning osv., men ville ikke det å reinnstallere laptopen nullstille dette? Det skjedde nemlig ikke på min. Tror ikke jeg skal begynne å fikle inni pc'en selv, der er jeg ikke akkurat særlig handy. Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Sjekk den nye Asus Zenbook Touch: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=761622 eller Asus Zenbook Prime som jeg nettopp har kjøpt selv: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=761547 lanseringsfilm: http://www.youtube.com/watch?v=2vywIJi_XUg Meget tynn, rask og lekker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå