Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidskontrakt på 30t/mnd.

Kalle_92

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en deltids-stilling i vaktbransjen, og har 30 timer i måneden på kontrakt. Dog, siden oppstart av kontrakten med 6 mnd,. prøvetid (ca 1 måned igjen på prøvetid), har jeg jobbet i snitt ca 145 timer i mnd. Allikevel får jeg beskjed om at jeg må søke ferie i god tid i forkant dersom jeg ønsker fridager en måned, og ta ut som ferie. Men jeg har jo bare 30 timer på kontrakt i måneden, kan jeg da pålegges å jobbe så mye som de ønsker, og samtidig måtte søke FERIE og ikke be om fri de aktuelle dagene?

Forøvrig:

Fått beskjed om at grunnet at det mangler en person i en stilling som planlegger/driftskonsulent, så må jeg ta ansvar dersom det mangler folk etc. (altså stillingen over min). Kan jeg virkelig pålegges slikt ansvar, når jeg ikke får samme lønn som den jobben krever? Jeg oppfattet det som en kommando, og ikke en forespørsel.

Litt lei av å bli snakket til som en hund :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at du har en kuk til sjef. Hvis du er lei av å bli snakket til som en hund, så slutt! Er ikke verre enn det.

Ellers så er det åpenbart sånn at sjefen kan ikke både komme unna med at "du har 30 timers kontrakt så du får ikke jobbe mer" om det ikke er nok arbeid en måned, og "du må søke ferie dersom du vil ha fridager".

Og nei, du kan ikke pålegges plikter ut over det som følger av din arbeidskontrakt, så å plutselig gi deg lederansvar o.l. er ikke greit .

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig dette er noe tariffgreier, men endring i vakter skal varsles to uker i forkant, eller så er det overtid.

Det nærmeste jeg fant var

§ 10-3. Arbeidsplan

Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-3

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...