Gå til innhold

Hvor er det mest gunstig å spare?

Kenny Bones

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på en ting, jeg og kona skal spare. Hovedsaklig til egenkapital, men også generell formuebygging.

Vi tenker å spare 15000 i mnd sammenlagt, 7500,- hver.

Hvor er det best å plassere disse? Ser at DNB har supersparekontoer med 3.20% rente. Det er jo forholdsvis trygt. Men hva med fond? Er det mulig å sette 15000 i mnd inn på f. eks Odin Norden og deretter følge med på utviklingen og f. eks ta ut pengene om vi ser at kursen går nedover?

Da ser jeg for meg at det er lurere å sette inn pengene inn i fond, følge nøye med og trekke dem ut om kursen går nedover. Og deretter sette dem inn igjen dersom det ser ut til å gå oppover igjen? Eller er ikke det lov?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lenge har dere tenkt til å spare? Fond er godt egnet for langtidssparing (over fem til ti år, avhengig av fondet).

Og alle tenker at de skal selge seg ut når kursen går ned og kjøpe seg inn når kursen går opp. Det er fullt lovlig, men fryktelig vanskelig* å time riktig.

*Egentlig heter det ikke "vanskelig", det handler ikke om ferdigheter, det handler i første rekke om flaks. "Poenget" med fond er at det går litt opp og litt ned, men stort sett mer opp enn ned sett i forhold til bankinnskudd.

Lenke til kommentar

Akkurat denne sparingen har vi tenkt bare et par-tre år. Selv om det er kortsiktig i fondssammenheng så skulle man jo tro at det gir bedre avkastning enn sparekonto uansett? Er det noen grense for hvor mange kan jeg kan ta ut hele beløpet i fond?

Edit: Det er jo egentlig bare å sjekke månedlig hva summen ligger på. Så kan jeg sammenligne med dersom jeg hadde hatt dem på sparekonto med 3.20% rente. Så lenge avkastningen er høyere enn med sparekonto så burde det være bedre?

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Fordelen med fond er at du kan få betre avkasting enn sparekonto. Ulempa er at du kan få dårlegare avkasting og tape pengar på det.

Eit leit scenario er at du har ganske mange tusen i eit fond og det går nedover. Det er kjipt å gå ut av fondet dersom du er fleire titals tusen i minus.

Det finnes sjølvsagt forskjellige fond med forskjellig risiko. Jo større risiko, jo større er potensialet for høgare avkasting, men samtidig er faren for å gå like mykje i minus større.

På sparekonto veit du kva du får og kan ikkje gå i minus. Renta vil sjølvsagt endre seg etter marknaden, men det er meir forutsigbart.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale deg å spare i aksjefond med din tidshorisont. Du kommer nok også til å bli skuffet for strategien du nevner med å sjekke hver måned. Det er sjelden slik at aksjefond har en lineær avkastning over korte perioder, det er mer "hopp og sprett". De fleste anbefaler minimum mellom 5 og 10 år for å spare i aksjefond.

Du kan selvfølgelig være heldig med din korte periode, men du kan også være veldig uheldig.

Hvis du ønsker høyere avkastning enn du får i bank, bør du se på pengemarkedsfond, eller rentefond (obligasjonsfond). Det egner seg bedre til din tidshorisont. Merk at disse typene fond også innebærer risiko i forhold til banksparing.

Uansett, lykke til med sparingen :)

Les mer om fond her:

http://www.finanspor...o+og+avkastning

http://www.altomfond.no/

Endret av MemorX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med tre års horisont er det ikke vanlig å anbefale fond, da risikoen for å tape penger ikke er ubetydelig. Evt kan du vurdere kombinasjonsfond som KLP Kombinasjon som investerer både i aksjer og renter. https://www.skandiabanken.no/Fond/Fondsnyheter/Norges-billigste-kombinasjonsfond/

Du spør om du kan selge og kjøpe når du vil. Det kan du, men det er ikke så lett med timing i praksis. De færreste får det til. Det er lett å se i ettertid når man skulle ha kjøpt og solgt, men det er bortigmot umulig å forutsi om fremtiden.

Lenke til kommentar

Hvis dere begynner å spare nå fra 0 og sparer 15 000 kr mnd vil 1 % rente bety ca 1000 kr 1. år, ca 3000 kr andre år og ca 5000 kr 3. år.

Ser ikke helt hvorfor man ikke vil sette noe slikt på høyrentekonto fremfor sparing med risiko med det tidssperspektivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...