Gå til innhold

Bruke annen RAID enn det en hardiskboks støtter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lar denne saken deg enkelt og greit koble hver disk til HK separat bare med en ramme for montering osv eller inneholder den en egen raid kontroller?

Om det er tilfellet at den lar hver disk vises som "seg selv" så ser jeg ikke noen grunn til at du ikke skal kunne sette opp et raid med den, etter som at du er på freenas og du ikke skal ha et HW-raid så vil jeg anbefale deg å bruke zfs og henholdsvis raidz-2 som er tilsvarende raid6.

Lenke til kommentar

Det er en kontakt til hver av diskene på baksiden sammen med to strømkontakter så jeg er tilbøyelig til å tro HK/diskkontrolleren ser alle diskene hver for seg. Den inneholder ikke en egen RAID-kontroller men jeg synes det da er litt rart det er oppgitt hvilke RAID-standarder den støtter.

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å lure på om jeg begynner å bli tullete da jeg ikke finner igjen informasjonen om begrensningene på RAID. jeg var til og med i kontakt med Komplett som ikke kunne garantere at det funket med høyere RAID enn 5 "da jeg må forholde meg til at maksimal RAID på disse er 5, da det er det produsenten er oppgitt".

Planen er å koble diskene til en eller to LSI SAS 9207-8I.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan finne ut, så må du sette opp RAID selv, entern via OS, kontrollerkort etc. Boksen i seg selv har visst ingen begrensinger på RAID type. Så skal du sette opp software RAID via FreeNAS, kan du bruke hvilken som helst RAID som FreeNAS støtter.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Ikke lett å bli klok på den boksen, "Operating system: OS independent", kan jo tolkes som at det faktisk ER en kontroller der?? "HDD interface: 5x 3.5" SAS/SATA Host interface: 10x SATA (Dual Channel)".

ilpostino: jeg kjøpte meg denne

http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Kabinetter/Tilbehor,-Lian-Li/Drevrammer/Lian-Li-EX-H34S,-Drevramme,-Sort-med-vifte-og-filter-40135-p0000138250.aspx

dog har den bare plass til 4 disker men fungerer ihvertfall slik du ønsker det. Koster jo også betydelig mindre.

Lenke til kommentar

Admiral-K: er tilbøyelig til å hoppe på den istedenfor hvis du er fornøyd med den.

Jeg er fornøyd, eneste var at jeg kløna litt med montering i kabinettet da alle kabler er koblet til og henger ut på baksiden http://lian-li.com/v2/tw/product/upload/image/ex-h34s/EX-H34S-02.jpg , altså til venstre for viften på bildet.

Hot-swapen funka glimrende, diskene sklir lett inn og ut og sitter godt. Støtter også SAS/SATA 6.

Lenke til kommentar

I forbindelse med at jeg har tittet litt på SST-3141SAS har jeg vært i kontakt med kundeservice hos Chieftec. (De har vært overraskende raske til å svare på e-post btw). På produktsiden står det

Unterstützte Raid-Level: 0, 1, 5 und 10 (kein Raid Controller im Gerät)

noe som betyr at produktet støtter RAID 0, 1, 5 og 10. Han jeg var i kontakt med hos kundeservice sa vel noe folk over i tråden har sagt tidligere; det er ikek noe kontrollerkort i boksen så man står ganske fritt til å bruke hvilken som helst RAID.

This device has no integrated RAID controller so each HDD works separately. You can use it in combination with an optional RAID controller card or a mother board which supports software RAID.

Det er case closed for min del så kommer til å kjøpe om ikke mange dagene.

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å lure på om jeg begynner å bli tullete da jeg ikke finner igjen informasjonen om begrensningene på RAID. jeg var til og med i kontakt med Komplett som ikke kunne garantere at det funket med høyere RAID enn 5 "da jeg må forholde meg til at maksimal RAID på disse er 5, da det er det produsenten er oppgitt".

Planen er å koble diskene til en eller to LSI SAS 9207-8I.

Bare så det er klart, det du ser på her er en backplane, det vil si kun en boks som gjør om 5.25 til 3.25 som i tillegg er hotswap og lar deg bare stappe inn disker.

Altså ingen kontroller eller noe annet snacks, så her er det programvaren som stanser deg, når du nå snakker om å bruke FreeNAS og da antar jeg ZFS? Så får du ikke RAID 60 slik som du tenker det, er ikke sikker på om FreeNAS lar deg mekke sammen noe i GUI heller, så du må ned på kommandolinja og fikse litt selv, men det skal være mulig med 2 pools eller "Basseng" og få til noe lignende. (Har ikke gjort dette på FreeNAS men med ZFS On Linux)

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at det ikke er noen kontroller. Hensikten med disse boksene er at jeg skal få enkel tilgang til å bytte disker samt at det, i alle fall til en viss grad, gir mer støyfri og bedre kjøling enn hvis jeg hadde stappet ting rett inn i kabinettet. (Jeg kunne nok stappet inn noen vifter i kabinettet men jeg ser for meg det ville gitt mer støy).

Når det gjelder bruken av RAID og dilsystem er nok det noe jeg må lese meg opp på da FreeNAS har wn del muligheter som jeg ikke har vært borte i før. Jeg kunne uansett tenke meg tilsvarende dataintegritet som ligger i RAID 6/60.

Lenke til kommentar

Det gir ikke bedre kjøling eller mer støyfri løsning vil jeg påstå. Min erfaring er at viftene på disse er av den mer hissige typen - særlig når det bare er 80 mm. Og med f.eks 5 harddisker i et slikt boks må du bruke vifta for å få nok kjøling. Selve "backplanet" er laget slik at det faktisk reduseres luftstrømmen. Men du kan nok skifte ut selve vifta om den bråker for mye, i og med at den er standard 80 x 80 x 25, og ikke som på mitt backplane, 80 x 80 x 15.

Det finnes noen slike backplane/HD-bokser med 120 mm vifter - men jeg har bare sett med 4 stk plasser. Lian Li har i alle fall en modell med 120 mm vifte.

Men at det er lettere å skifte ut harddisker, ja det er helt korrekt - og i tillegg utnytter de kabinettet på en svært god måte når det gjelder antall tilgjengelige harddiskplasser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...