Gå til innhold

Hjelp til å velge skjermkort

RemiM2

Anbefalte innlegg

Hei, tenker å oppgradere pc'n, og tror at det lureste er å begynne med skjermkort. Har Asus CG8250(socket 1155 LGA), med i5-2300 og gtx 460.

Hva er det jeg burde tenke på når jeg ser etter skjermkort (med tanke på om det passer inn i oppsettet mitt, har ikke bygd den selv, den var ferdigbygd)

Har sett litt på GTX serien, 660ti, 670 og 680.

Her er de jeg har sett på:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746578

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=751369

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=759547

Hvor mye forbedring vil jeg se med disse kortene? Det er 1000 kroner forskjell fra det billigste til det dyreste, så hvor mye forskjell får jeg får de ekstra 1000 kronene? Og vil disse kortene passe i pc'n min?

Kan ikke så altfor mye om hardware, så all hjelp blir verdsatt :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje dette...

Jeg liker ikke kjipe skjermkort-kjølere. Bråker og er varme.

670 vil gjøre en kjempejobb. Spranget opp til 680 kan kanskje ikke forsvare pengene, men maskinen din vil muligens vare litt lenger før neste upgrade.

Har lest ett par steder at det nesten ikke er noen forskjell fra 670 til 680

Lenke til kommentar

Tror nok du får mer ut av en 680 hvis CPU'n din takler det, men gå for et 670 du. Blir nok kjempebra. :)

PS: Vedr. kjøling: Personlig har jeg satt på en aftermarket GPU-kjøler, hvor GPU er vannkjølt og VR/RAM er luftkjølt. Genial løsning. Veldig lite støy (Ingen vifter som girer seg opp under belastning, fordi det kreves ikke) og veldig bra temperaturer. Kan anbefales hvis du ønsker å oppgradere etter hvert :)

[Edit] Som du sier er det nok lite vits å kjøpe 680 over 670. Videre er vel 7970 bedre enn 680 også, så hvorfor ta 680? Hehe .... Kjøp en bra luftkjølt 670 og du kommer til å bli fornøyd.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Zotac 680 kortet har jeg selv og det er mindre støy fra den enn det meste annet. stock 680 kjøleren er veldig bra.

IKKE kjøpe 670 med den kjøleren da den har en grusom viftelyd. men dette kortet er desidert best på pris/ytelse.

men den beste av dem er 660ti zotac kortet for den kjøleren er stille og det kortet er veldig bra.

Vil jeg kunne dra de fleste spill på maks med 660ti? (etter jeg og har oppgradert cpu)

Tror nok du får mer ut av en 680 hvis CPU'n din takler det, men gå for et 670 du. Blir nok kjempebra. :)

PS: Vedr. kjøling: Personlig har jeg satt på en aftermarket CPU-kjøler, hvor GPU er vannkjølt og VR/RAM er luftkjølt. Genial løsning. Veldig lite støy (Ingen vifter som girer seg opp under belastning, fordi det kreves ikke) og veldig bra temperaturer. Kan anbefales hvis du ønsker å oppgradere etter hvert :)

Tenker å skaffe sånn lukket vannkjøling for GPUen (H80, eller hva det nå heter, hører jeg funker fett).

Men vil alle disse kortene passe inn? Tenker på størrelse og sockel og sånt (har aldri byttet noen komponenter annen enn litt modding av kabinettet)

Lenke til kommentar

Tenker å skaffe sånn lukket vannkjøling for GPUen (H80, eller hva det nå heter, hører jeg funker fett).

Men vil alle disse kortene passe inn? Tenker på størrelse og sockel og sånt (har aldri byttet noen komponenter annen enn litt modding av kabinettet)

H80 er vel Corsair sin CPU-kjøler ... Men Arctic Cooling har noen hybrid sett til GPU.

Om dette passer i ditt kabinett er ikke lett for meg å si. Hvis du har plass til en 120mm på bakveggen, er sansynligheten veldig stor for at dette går fint.

[Edit] Sånn ser mitt ut.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Vil jeg kunne dra de fleste spill på maks med 660ti? (etter jeg og har oppgradert cpu)

Vel min 660ti drar bf3 på ultra med en i5-3570k med rundt 60 fps(45fpsmin) så er nok ikke noe stress. skal dra alt på ultra eller high ved full hd.

Jeg ville ikke kjøpt den arctic acellero hybrid løsningen da den er et knot å montere(og ikke passer på alle versjoner, brant meg nesten på denne biten selv). Kjøp heller et 670 med aftermarket kjøler fra msi eller asus eller zotac 660ti kortet. Disse kjøler kjempebra og er stillegående.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjøpt den arctic acellero hybrid løsningen da den er et knot å montere(og ikke passer på alle versjoner, brant meg nesten på denne biten selv).

Knot å montere, ja. Men passer som hånd i hanske på min 580. Hvis man liker å modifisere så var det settet kjempegøy :) Men er nok litt enig at en god luftkjøler er mer for hvermannsen.

[Edit] Og jeg hadde MSI Twin Frozr II, som skal være en god luftkjøler. Tja .. Jeg var ikke imponert. Gikk fra 82°C til 62°C på full last (BF3 Ultra i maaange timer).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Knot å montere, ja. Men passer som hånd i hanske på min 580. Hvis man liker å modifisere så var det settet kjempegøy :) Men er nok litt enig at en god luftkjøler er mer for hvermannsen.

[Edit] Og jeg hadde MSI Twin Frozr II, som skal være en god luftkjøler. Tja .. Jeg var ikke imponert. Gikk fra 82°C til 62°C på full last (BF3 Ultra i maaange timer).

hm det var varmt. før jeg vannkjølte superriggen min(med 2 680) så var ikke temperaturene over 75 grader...

Men har du noen råd om montering? jeg vil virkelig ha den kjøleren på da stock kjøleren på 660ti bråker som et uvær.

Lenke til kommentar

(noen som forresten har forslag til cpu? og burde jeg også oppgradere hovedkortet mens jeg er i gang, eller har ikke det så mye å si?)

Kan anbefale i5 3570K til spill. Så klokker du.

Men har du noen råd om montering? jeg vil virkelig ha den kjøleren på da stock kjøleren på 660ti bråker som et uvær.

Hva står du fast med? Syntes det var enkelt jeg, men tidkrevende og det krever nøyaktighet.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hmm .. Aldri hørt om. Må være noe triviell navn til ferdigmaskinene til Asus.

Det er H67, og tror det er litt bad til OC. Men ta dette men en klype salt.

Mulig du skal ha deg et nytt HK. Du får en P8Z77-V-PRO rimelig billig (1400,-). Men hvis du ikke har tenkt å klokke noe seriøst, og det kortet du har støtter nyere prosessorer (kanskje en BIOS update som trengs?) så bare behold kortet ditt.

Lenke til kommentar

Hmm .. Aldri hørt om. Må være noe triviell navn til ferdigmaskinene til Asus.

Det er H67, og tror det er litt bad til OC. Men ta dette men en klype salt.

Mulig du skal ha deg et nytt HK. Du får en P8Z77-V-PRO rimelig billig (1400,-). Men hvis du ikke har tenkt å klokke noe seriøst, og det kortet du har støtter nyere prosessorer (kanskje en BIOS update som trengs?) så bare behold kortet ditt.

Hvordan finner jeg ut om det støtter i5-3570k? Tenker at hvis hk støtter det, så prøver jeg først uten å kjøpe nytt, også kjøper jeg nytt hvis det blir problemer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...