2pro4u Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Er det noe spesielt jeg burde kreve når jeg kjører til forhandler imorgen? Unødvendig slitasje på bremser, som ikke er dekket av garanti? Aldri et problemfritt bilkjøp. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Informerte selger om dette? Hvis ikke, er det bare å angre kjøpet. Lenke til kommentar
2pro4u Skrevet 22. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2013 (endret) Informerte selger om dette? Hvis ikke, er det bare å angre kjøpet. Nei, var ikke noe info om dette. Siste jeg sa før jeg kjørte ut av av bilforetningen var "Da er den klar til å kjøre?" Hvor han bekreftet Ja. Så kjørte jeg. De hadde mandag på å klargjøre bilen til jeg skulle hente den. Er jo avhengig av bil, men går det å kreve avslag eller noe håndfaste papirer på den feilen, for billigere skift av bremser senere? Vet ikke hvor alvorlig det er, men det er svært irriterende og måtte klage på en ny bil. Endret 22. januar 2013 av 2pro4u Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Du kan ikke kreve avslag vil jeg tro; sannsynligvis kan du velge å heve kjøpet, og eventuelt gi et nytt tilbud til forhandler. Ikke at jeg har alt for mye greie på bil og rettigheter, dette er bare min erfaring og forståelse. Lenke til kommentar
2pro4u Skrevet 22. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2013 Jeg får dra opp der og høre med de imorgen. skal ikke være slik. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Hvis ikke, er det bare å angre kjøpet. Angre kan han nok gjøre, men han har sannsynligvis ingen angrerett. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 (endret) Regner med at du handlet som privatperson, og at forbrukerkjøpsloven følgelig gjelder. §16 bokstav b sier at tingen har en mangel dersom "selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet". Ferdigslitte bremser på en ny bil er definitivt noe jeg ville ønsket å vite om på forhånd. Alternativt - om selgeren ikke "burde kjenne til" dette - sier §16 bokstav a at "Tingen har en mangel dersom [...] den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15", og §15 bokstav b sier at "Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen [...] svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper". §27 dikterer dine tidsfrister for å reklamere, og §29 og 30 spesifiserer at du har rett på avhjelp (retting eller omlevering). §31 gir deg rett til "et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden", og §32 gir deg rett på heving dersom mangelen ikke er "uvesentlig", men disse to paragrafene gjelder kun når selger ikke retter eller omleverer i samsvar med §29 og 30. Altså: gitt at du har kjøpt bilen hos en fysisk forhandler i deres lokaler har du ingen lovfestet angrerett, med mindre selger selv tilbyr dette. Imidlertid har du krav på å få feilen rettet eller bilen omlevert, ellers vil du kunne kreve passende prisavslag, eventuelt heving (med mindre ferdigslitte bremser er en "uvesentlig" mangel). Endret 23. januar 2013 av srbz Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Når du sier at bremsene subber, så tenker jeg at de henger fast, slik at de blir liggende inne hele tiden. Er det det du mener, eller mener du at bremseklossene er slitt ned så mye at du hører den klassiske metalliske lyden når du bremser? Og uansett: hvorfor merket du ikke dette da du prøvekjørte bilen før kjøp? Vil ikke slike ting som bremser falle inn under forbrukerens undersøkelsesplikt? Det er jo tross alt en av de aller mest essensielle elementene ved en bil. 3 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 (endret) Forbrukerens undersøkelsesplikt falt bort ved innføringen av forbrukerkjøpsloven i 2002. Ved næringskjøp og brukthandel mellom privatpersoner (mm.), har kunden undersøkelsesplikt iht. kjøpsloven. Rettelse: Selv ikke iht. kjøpsloven har kunden nødvendigvis undersøkelsesplikt; kun dersom selger oppfordrer til undersøkelse. Kjøpslovens § 20 andre ledd: "Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro." Merk: dette er ikke relevant dersom du har kjøpt bilen som privatperson! Felles for både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven er at "[Kjøperen/Forbrukeren] kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet". Endret 23. januar 2013 av srbz 1 Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Er det noe spesielt jeg burde kreve når jeg kjører til forhandler imorgen? Unødvendig slitasje på bremser, som ikke er dekket av garanti? Aldri et problemfritt bilkjøp. Før du krever noe ville jeg først prøvd å ta det høflig med selger. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Er det noe spesielt jeg burde kreve når jeg kjører til forhandler imorgen? Unødvendig slitasje på bremser, som ikke er dekket av garanti? Hva mener du med dette? Ny bil eller bruktbil? Bremsene(-delene som klosser og skiver) er slitedeler og må byttes ut etterhvert. Ingenting som heter unødvendig slitasje.(unntatt feil delproduksjon på nye biler) Edit: vil også anbefalle at du tar en tur innom bilforumet vårt før "hobbyjurister" her tar nattesøvnen din.. 1 Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Hva mener du med dette? Ny bil eller bruktbil? Bremsene(-delene som klosser og skiver) er slitedeler og må byttes ut etterhvert. Ingenting som heter unødvendig slitasje.(unntatt feil delproduksjon på nye biler) Edit: vil også anbefalle at du tar en tur innom bilforumet vårt før "hobbyjurister" her tar nattesøvnen din.. Det høres ut som trådstarter mener at bremsene henger på, det skyldes sannsynligvis en treg caliper. Kanskje bakre calipere med brekkfunksjon som henger seg opp. Dette skaper varmgang ved en lang nok kjøretur, og ødelegger klossene (glazing). I verste fall når bremsevæska kokepunktet. Jeg opplevde det selv en gang, det var ikke artig. En bremsecaliper er garantert ikke en slitedel, så her ville jeg ha brukt reklamasjonsretten. Før du krever noe ville jeg først prøvd å ta det høflig med selger. Fullstendig enig, men det skader ikke å være forberedt. Jeg kjenner altfor mange som har latt seg overkjøre fordi de tror alle forhandlere ønsker å ivareta kundens interesser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå