Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pusse opp badet: Gjøre det selv/hyre fagfolk - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Takk, geco5, Henriken m.fl.

Dette med forsikring hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Det er et spørsmål som kan gjelde store summer dersom skaden først skjer. Forsikringsbetingelsene har jeg liggende hjemme.

Og som et apropos: Noe annet man må tenke på hvis en vil pusse opp selv, er at man lettere får ansvar for evt. mangler overfor en kjøper. Har man utført arbeidet selv, kan man ikke vise til at man var ukjent med forholdet - slik man kan hvis man har hyret inn håndverkere.

I mitt prosjekt er planen så langt er å få tak i en kopi av våtromsnormen og så legge membran og flis iht. den. Hjelp kan jeg få. Underveis skal jeg ta bilder av byggeprosessen slik at den kan dokumenteres fullstendig.

Deretter har jeg tenkt å få en murer til å gå erklære at arbeidet synes utført fagmessig iht. våtromsnormen. En slik erklæring vil være kjekk å ha når leiligheten skal selges - og hvis det skulle bli en forsikringssak. Man må vel ut med et par-tre tusen for å få en slik erklæring, men det er det nok verd. Noen som har gjort dette før?

Tror det blir vanskelig å få en murer til å gi en erklæring på at noe er bra fordi det synes bra ut på utsiden.

En mulighet er å gjøre alt selv bortsett fra å legge membran.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reklamasjonsfristen er maksimalt fem år, men begrensa til "innan rimeleg tid etter å ha oppdaga eller burde ha oppdaga det (mangelen, min anm)". Dog med et unntak i lovparagrafens tredje ledd...

Selv om reklamasjonsfristen er 5 år tolker jeg det slik at man ikke har automatisk får erstatning hvis man finner fuktskader like før 5 år er gått.

Så lenge alt er i orden når du selger kan man ikke garantere for at det vil holde seg slik.

Lenke til kommentar

Hvor lenge kan man stå ansvarlig for leilighet/hus etter det er solgt?

Som andre har nevnt er det fem års reklamasjonsfrist ved salg av fast eiendom. Om man kan reklamere, kommer imidlertid an på om det er noen "mangel". Dette kommer helt an på hva feilen består av, hva som er opplyst om standard m.v. Og det er i denne vurderingen det kan ha betydning om selger egenhendig har skapt mangelen ved et oppussingsprosjekt.

Har han gjort det, vil man generelt lettere komme til at han er kjent med mangelen selv - og dermed er ansvarlig for den.

Av den grunn risikerer man faktisk også at foreldelsesfristen ikke er begrenset til fem år. Fristen utvides hvis selger "har vore grovt aktlaus, uærleg eller for øvrig handla i strid med god tru."

Det skal ikke alltid så mye til før denne bestemmelsen kan anvendes; hvis mangelen skyldes at man ikke har vært klar over de aktuelle reglene i teknisk forskrift, anses man lett som "grovt aktlaus" idet manglende kunnskap om regelverk sjelden er unnskyldelig.

Og en boligeier som går inn i rollen som håndverker, risikerer også at arbeidet hans blir målt opp mot en bransjestandard: Man spør da hvor grov feilen er sett fra en fagmanns perspektiv, uten å ta hensyn til at det faktisk var en amatør som utførte det. Da kan man anses som "grovt aktlaus" selv om han kanskje ikke har vært dummere eller mer uforsiktig enn folk flest ville vært.

Slike tilfeller bedømmes skjønnsmessig fra sak til sak, men det er klart at man alt i alt er tryggere mot evt. reklamasjon om man har latt være å skape manglene selv ved egen oppussing.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis du går for fagfolk, så kan du finne de fleste her, og enkelt kontakte dem fra siden, det er ikke bare malerfirmaer, men også de som utfører diverse husarbeid, som gulvbelegg og tapetsering osv., du kan lete etter de aktuelle i din region: http://malermester.info/maler

Ja, ser ut som akkurat det han leter etter. Noen som kan gjøre husarbeid på badet hans. Mens de tapetserer gulvet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...