frevild Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Vi har et bad på ca. 2,5 m2 som nok ingen har gjort noe med siden 90-tallet en gang. Det er modent for litt fornying. Det er vinylbelegg på gulvet og baderomsplater på veggene. Platene er ikke tette lenger, så de må byttes ut. Vi må altså rive ned alle veggplatene og sette opp nye. Er det noen som har peiling på om dette er noe en amatør bør våge seg på? Jeg har sett denne, og det ser enkelt ut - men instruksjonsvideoer gjør vel alltid det. Vinylbelegget skal også hives, og treplatene under skal gå samme veien. Vi skal ha støp med varmekabler og membran og legge fliser. Er dette noe man kan vurdere å gjøre selv, eller er det nødvendig å kontakte murer? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Det er ikke vrient å gjøre godt nok arbeid hvis man veit hva man driver med. Men for at forsikringen skal gjelde så må det vel utstedes et sertfikat på arbeidet som er utført og det må man være godkjent for å gjøre så da stopper det seg selv såfremt man ikke kjenner en med våtromssertifisering som er villig til å gå god for arbeidet. 1 Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Rørlegger og elektriker arbeid SKAL være gjort av godkjente håndtverkere. Derimot membranlegging, flislegging og denslags, trenger ikke være fagmann. Vidarkri skriver at man må ha en fagmann for at forsikringen skal gjelde, dette er feil. Uansett hvilken forsikring du har, blir aldri membranlekkasje dekket. Uavhenging om det er gjort av fagmann eller ikke. Forsikring dekker kun plutselige rørbrudd - i eller utenfor vegg. En murer/membransmører/flislegger kan derimot gi deg en garanti, såfremt han gjør alt. Skal du/dere dusje rett på gulv? - Få tak i en fagmann. Skal du/dere ha dusjkabinett? - Gjør det selv. Anbefaler det siste. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Rørlegger og elektriker arbeid SKAL være gjort av godkjente håndtverkere. Derimot membranlegging, flislegging og denslags, trenger ikke være fagmann. Vidarkri skriver at man må ha en fagmann for at forsikringen skal gjelde, dette er feil. Uansett hvilken forsikring du har, blir aldri membranlekkasje dekket. Uavhenging om det er gjort av fagmann eller ikke. Forsikring dekker kun plutselige rørbrudd - i eller utenfor vegg. En murer/membransmører/flislegger kan derimot gi deg en garanti, såfremt han gjør alt. Her tar du feil! Med "fagmann", mener han sikkert et godkjent firma! Og firmaets forsikring dekker eventuelle problemer i ettertid. Men det betinger at alt arbeid er utført etter forskriftene, ellers blir firmaet ansvarlig. Og hvert enkelt firma, må ha kompetanse på oppgavene de skal utføre i.h.t. GOF. Et godkjent firma har automatisk 5 års garanti, for arbeidet de har utført, i.h.t. norsk lov. På våtromm anbefaler jeg ikke at privatfolk å gjøre noe som helst! Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Kan du gi meg en link som viser at forsikringer dekker membranlekkasjer? Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Kan du gi meg en link som viser at forsikringer dekker membranlekkasjer? Jeg snakket med forsikringsselskapet mitt og de sier at med veldig god dokumentasjon så gjelder forsikringen selv om man gjorde arbeidet selv. De nevnte: Kvittering på elektrikerarbeid Kvittering på rørleggerarbeid Kvittering på innkjøpt materiale Masse bilder på arbeidet som er blitt gjort.... MASSE bilder!! (spesielt ved legging av membran, innbygging av toalett, mansjetter og skjøter) Bruksanvisning på materiale Dokumentasjon på at du har fulgt bruksanvisningene (som oftest bilder) Dokumentasjon på at det du kjøper passer sammen. Forresten kan du dokumentere at forsikringsselskaper ikke dekker membranlekkasje på ett veldig godt dokumentert privat "lagt" bad? 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Kan du gi meg en link som viser at forsikringer dekker membranlekkasjer? Hvis det er meg du sikter til, så burde du ikke uttale deg i det hele tatt. Du vet ikke nok om bransjen. Hvis jeg skulle vise deg linker måtte det være til nødvendige og pålagte forsikringsavtaler. Og påbud i lovverket! Men det gidder jeg ikke. Et godkjent firma (byggningsfirma) er lovpålagt å ha forsikringer for arbeidet de utfører, enten det er som "prosjekterende", eller som "utførende" firma. Og hvis firmaet utfører lovlige membranarbeider, skal forsikringen dekke dette. Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Hvis det er meg du sikter til, så burde du ikke uttale deg i det hele tatt. Du vet ikke nok om bransjen. Hvis jeg skulle vise deg linker måtte det være til nødvendige og pålagte forsikringsavtaler. Og påbud i lovverket! Men det gidder jeg ikke. Et godkjent firma (byggningsfirma) er lovpålagt å ha forsikringer for arbeidet de utfører, enten det er som "prosjekterende", eller som "utførende" firma. Og hvis firmaet utfører lovlige membranarbeider, skal forsikringen dekke dette. Med andre ord finnes det ikke... så det ser ikke ut som du vet så mye om bransjen selv, det er altså ikke automatikk i at forsikringen ikke dekker skader i forbindelse med bad som er renovert selv, altså det du etter loven har lov å gjøre selv. Uansett er det nok lurt å høre med forsikringsselskapet om hvilken holdning de har før man begynner med badet selv. 2 Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Hvis det er meg du sikter til, så burde du ikke uttale deg i det hele tatt. Du vet ikke nok om bransjen. Hvis jeg skulle vise deg linker måtte det være til nødvendige og pålagte forsikringsavtaler. Og påbud i lovverket! Men det gidder jeg ikke. Et godkjent firma (byggningsfirma) er lovpålagt å ha forsikringer for arbeidet de utfører, enten det er som "prosjekterende", eller som "utførende" firma. Og hvis firmaet utfører lovlige membranarbeider, skal forsikringen dekke dette. Men hvorfor finnes det ikke forskrifter for våtrom da? Kun våtromsnormen. Regner med at du kjenner forskjellen mellom forskrifter og normer. Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Men hvorfor finnes det ikke forskrifter for våtrom da? Kun våtromsnormen. Regner med at du kjenner forskjellen mellom forskrifter og normer. Det gjør vel de fleste... normer er ikke pålagte så jeg trenger ikke bry ,eg om de men det ville vel ikke vært så lurt Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Jeg snakket med forsikringsselskapet mitt og de sier at med veldig god dokumentasjon så gjelder forsikringen selv om man gjorde arbeidet selv. De nevnte: Kvittering på elektrikerarbeid Kvittering på rørleggerarbeid Kvittering på innkjøpt materiale Masse bilder på arbeidet som er blitt gjort.... MASSE bilder!! (spesielt ved legging av membran, innbygging av toalett, mansjetter og skjøter) Bruksanvisning på materiale Dokumentasjon på at du har fulgt bruksanvisningene (som oftest bilder) Dokumentasjon på at det du kjøper passer sammen. Forresten kan du dokumentere at forsikringsselskaper ikke dekker membranlekkasje på ett veldig godt dokumentert privat "lagt" bad? Under rette betingerlser/forbehold, er nok dette riktig, men..... Her må en skille på arbeid utføret av et (eller flere) godkjent firma (er) og hvis en selv har ansvaret. Skal en selv være ansvarlig for slikt arbeid, må en kunne dokumentere at alt arbeid er i.h.t. forskriftene. Og det er her problemet ligger. Forsikringsselskapene betaler ikke for mer enn de må. Og er det feil utført tømrer-/ murer-/membranlegger- og flisleggerarbeid, dekker ikke hjemforsikringen. Og det er mange feil som kan gjøres av amatører, som i under utførelsen kan synes bagatellmessige (eller mangende kunskap), som fører til problemer i ettertid. For en 3 -4 år siden sjekket jeg med IF og da godtok de ikke "smøremembran", hvis dette gikk på husforsikring. Kun sveisert banebelegg, alla Sarnafil. Dette til tross for at myndighetene godkjente fagmessig utført "smøremembran". Og da hjelper det lite. Må avslutte da jeg har fått besøk, ellers så hadde jeg noen flere kommentarer. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Jeg skal pusse opp bad selv snart, og skal benytte smøremembran. I tillegg skal jeg ha dusjkabinett da dusjing på gulv ALDRI er holdbart. Smører hele badet i et heldekkende belegg av smøremembran. Er vel 1mm membran som er krav, jeg har regnet meg fram til at med ca 5 lag( heller mye enn lite) kommer jeg på ca 1,5mm membran på hele badet. Alt rørleggerarbeid blir gjort av rørlegger, og elektriker arbeid tar jeg selv. Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Jeg skal pusse opp bad selv snart, og skal benytte smøremembran. I tillegg skal jeg ha dusjkabinett da dusjing på gulv ALDRI er holdbart. Smører hele badet i et heldekkende belegg av smøremembran. Er vel 1mm membran som er krav, jeg har regnet meg fram til at med ca 5 lag( heller mye enn lite) kommer jeg på ca 1,5mm membran på hele badet. Alt rørleggerarbeid blir gjort av rørlegger, og elektriker arbeid tar jeg selv. Hvis du tar elektrikearbeidet selv ha fagbrev... det er ikke bare snakk om å klare det selv men også ha kvalifikasjonene men regner med det ikke er ett problem når du sier det så åpent. Under rette betingerlser/forbehold, er nok dette riktig, men..... Her må en skille på arbeid utføret av et (eller flere) godkjent firma (er) og hvis en selv har ansvaret. Skal en selv være ansvarlig for slikt arbeid, må en kunne dokumentere at alt arbeid er i.h.t. forskriftene. Og det er her problemet ligger. Forsikringsselskapene betaler ikke for mer enn de må. Og er det feil utført tømrer-/ murer-/membranlegger- og flisleggerarbeid, dekker ikke hjemforsikringen. Og det er mange feil som kan gjøres av amatører, som i under utførelsen kan synes bagatellmessige (eller mangende kunskap), som fører til problemer i ettertid. For en 3 -4 år siden sjekket jeg med IF og da godtok de ikke "smøremembran", hvis dette gikk på husforsikring. Kun sveisert banebelegg, alla Sarnafil. Dette til tross for at myndighetene godkjente fagmessig utført "smøremembran". Og da hjelper det lite. Må avslutte da jeg har fått besøk, ellers så hadde jeg noen flere kommentarer. Viser din egen dokumentasjon at du ikke har fulgt forskriftene eller har gjort noe feil vil selvsagt ikke forsikringsselskapene godta dette. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Fagbrev har jeg, så det tror jeg skal gå greit. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Men hvorfor finnes det ikke forskrifter for våtrom da? Kun våtromsnormen. Regner med at du kjenner forskjellen mellom forskrifter og normer. Det finnes forskrifter, som dekker våtrom! Og det er TEK (Teknisk forskrift). I TEK er det angitt funksjonskrav. Og funksjonskrav som er tilfredstillende for myndighetene, er angitt i bl.a. BVN (og Byggforsk katalogen). Som et eksempel angir BVN 34.315 funksjonskrav, for legging av smøremembran på golv/vegg. Følges denne og det blir dokumentert riktig, er forskriftene oppfylt! Endret 30. januar 2013 av geco5 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Det gjør vel de fleste... normer er ikke pålagte så jeg trenger ikke bry ,eg om de men det ville vel ikke vært så lurt Riktig at generelle normer ikke er pålagte. Men PBL er pålagt og DEN viser til TEK! TEK har krav som må oppfylles og både Byggforsk katalogen og Våtrommsnormen (BVN) oppfyller disse kravene! Så du må nok bry deg BVN! Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Viser din egen dokumentasjon at du ikke har fulgt forskriftene eller har gjort noe feil vil selvsagt ikke forsikringsselskapene godta dette. Tror det er litt viktig at du pressiserer, om arbeidet utføres av et godkjent firma, eller av en amatør. Hvis en er amatør (eller en, som ikke har et godkjent firma) utfører arbeidet, går dette på husforsikringen, ved skade i ettertid. Dette skal dokumenteres veldig godt! Og i så tilfelle, anbefaler jeg folk å kontakte sitt forsikringsselskap i forkant av arbeidet. Hvis det blir avdekket feil ved et våtromsarbeid, i ettertid og arbeidet blir utført av et (eller flere) godkjent (e) firmaer, vil forsikringene til firmaet dekke alle skader. Slike firmaer skal ha forsikringer, som dekker firmaet for erstattningskrav i ettertid. Og forsikring som dekker skade ved "slurv", feil utførelse, m.m. og den siste heter Ansvarsforsikring. Den siste, er for å beskytte Tiltakshaver, hvis ikke bl.a. Entreprenørforsikringen dekker skadene. Og dette er grunn til at (spessielt) ved våtrommsarbeider, bør en overlate til firmaer, som har de riktige godkjenninger. Og da tenker jeg på både prosjektering og utførelse, samt godkjenning, for alle nødvendige funksjoner! Endret 30. januar 2013 av geco5 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Fagbrev har jeg, så det tror jeg skal gå greit. Fagbrev.... for hva? Og om du har rett fagbrev, så skal du også ha erfaring. Og så skal arbeidet prosjekteres og det er ikke alle svenner som har lov til å gjøre! Skal du gjøre arbeidet "på din husforsikring", anbefaler jeg at du tar kontakt med ditt forsikrings selskap, før du begynner. Endret 30. januar 2013 av geco5 Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Fagbrev.... for hva? Og om du har rett fagbrev, så skal du også ha erfaring. Og du skal Prosjektere arbeidet og det er ikke alle svenner som har lov til å gjøre! Skal du gjøre arbeidet "på din husforsikring", anbefaler jeg at du tar kontakt med ditt forsikrings selskap, før du begynner. Elektriker? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 (endret) Takk, geco5, Henriken m.fl. Dette med forsikring hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Det er et spørsmål som kan gjelde store summer dersom skaden først skjer. Forsikringsbetingelsene har jeg liggende hjemme. Og som et apropos: Noe annet man må tenke på hvis en vil pusse opp selv, er at man lettere får ansvar for evt. mangler overfor en kjøper. Har man utført arbeidet selv, kan man ikke vise til at man var ukjent med forholdet - slik man kan hvis man har hyret inn håndverkere. I mitt prosjekt er planen så langt er å få tak i en kopi av våtromsnormen og så legge membran og flis iht. den. Hjelp kan jeg få. Underveis skal jeg ta bilder av byggeprosessen slik at den kan dokumenteres fullstendig. Deretter har jeg tenkt å få en murer til å gå erklære at arbeidet synes utført fagmessig iht. våtromsnormen. En slik erklæring vil være kjekk å ha når leiligheten skal selges - og hvis det skulle bli en forsikringssak. Man må vel ut med et par-tre tusen for å få en slik erklæring, men det er det nok verd. Noen som har gjort dette før? Endret 31. januar 2013 av frevild Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå