Gå til innhold

Feminismens nye kampsaker


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

I dag kunne denne artikkelen pryde dagbladet sin nettstad:

http://www.dagbladet...risor/25375659/

 

Den handlar om at likestillingsombudet får mange henvendelsar frå kundar som har sett seg lei av at frisørane skal ta ulik pris for herre og dameklipp. Dette er i følge både likestillingsombud Sunniva Ørstavik og Olav Eikemo, direktør i Norske frisør- og velværebedrifter, feil.

 

Det burde heller .være sett ved vanskelegheitsgrad og tidsforbruk i følge Eikemo. Noko som betyr at menn må betale meir for klipp, og sjølvsagt at vi må sitte lenger hos frisøren enn før. som om nokon ikkje frostår det.

 

Dette er altså ein av dei nye kampsakane for feministane. Men det er ikkje feil at menn må betale meir for å få forsikring, at millitærtjeneste framleis er tvungen, kvotering og lista går vidare. Feministane skal ha i pose og sekk og kvar del av samfunnet skal finkjemmast slik at dei får det best mogleg.

 

Synes du at feminismen har utspilt sin rolle? Har likestillinga gått for langt? Og synes du at kvinner sine rettar har gått på bekostning av menn sine? Skriv det du meinar her.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tullesak, spør du meg. Herreklipp er uansett blitt så dyrt at jeg kjøpte meg en hårtrimmer og raket av mmeg alt sammen. (Det lille som var igjen.) Men noe skal vel likestillingsombudet gjøre for lønna si.

 

Hvorfor mener du at dette tjener feministene? Og hvorfor tror du at vi må sitte lenger hos frisøren? Min eks-frisør brukte til slutt bare 10 minutter på å klippe meg men tok allikevel 400 kroner...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virkelig? Når LDO faktisk har et poeng, nemlig at klipp bør prises etter hvor arbeidsom den er og hvor mye skill som er involvert, ikke etter kundens kjønn, så kommer man med whiningen? Den aktuelle saken handlet om en kvinne med kort "mannesveis" som kom innom for en stuss men måtte betale som om hun hadde en halvmeter med hår.

 

Dette er ikke "feminismens kampsaker". Dette er en følge av at LDO faktisk er nødt til å behandle de saker folk klager inn opp mot det aktuelle lovverket, som sier at forskjellsbehandling på grunn av kjønn ikke er tillatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er unødvendig politikk. Dette er hva jeg mener er svært unødvendig formynderpolitikk fra de rødgrønne dritt-partiene. Jeg tar håret mitt med hårtrimmer.. Men om jeg velger å ta en ordentlig klipp, så jeg får en frisyre, vel så betaler jeg for det. Faen så mye disse autoriære farcistene skal bestemme!

 

Faen at det er så få som ser verdien i liberale partier som ønsker frieht! :(

 

Problemet er heller at likestillingen gjelder der den kommer kvinnen til gode, mens menn for eksempel har verneplikt, mens kvinnene slipper.

Ja.. Feminisme er ikke en kamp om likestilling, det er en kam om feminisme, og gjøre alt til det beste for det kvinnelige kjønn, men ikke for det mannelige.,
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er på bakgrunn av erfaring at frisørlauget etablerte denne diffrensierte prisen, dvs. at herreklipp generelt er kjappere unnagjort. Så finnes det sikkert herreklipp innimellom som tar litt lenger tid (og noen kjappere også, siden kvinner ikke lider av skallethet), men for at man skal slippe stå med stoppeklokke, så baserer man det på "gjennomsnitt" som betyr kortere tidsbruk generelt vs kvinner.

 

Såvidt jeg vet er basic barneklipp kjønnsnøytral i pris(?), og det burde holde.

Lenke til kommentar

Dette er ikke "feminismens kampsaker". Dette er en følge av at LDO faktisk er nødt til å behandle de saker folk klager inn opp mot det aktuelle lovverket, som sier at forskjellsbehandling på grunn av kjønn ikke er tillatt.

Vel praksis viser noe helt annet.

F.eks gratis laptop eller 25000 kr til jenter ved visse linjer er visst helt OK:

Tone R. Bjellaanes jobber i juridisk avdeling ved Likestillings- og diskrimineringsombudet.

.............

– Likestillingsloven åpner i større grad for positiv særbehandling av det ene kjønn

..............

Hvis situasjonen hadde vært omvendt, altså at gutter hadde fått en tilsvarende fordel, hadde situasjonen vært noe annerledes. Dette fordi likestillingsloven spesifikt sier at man skal bedre kvinners stilling.

http://dusken.no/art...-gratis-laptop/

 

Eller treningssenter for kun kvinner er visst også helt OK:

Likestillings- og diskrimineringsombudet har blitt gjort oppmerksom på at Curves treningssenter (Lysaker) tilbyr trening kun for kvinner, og ikke for menn.

Konklusjon

Curves Lysaker har ikke handlet i strid med likestillingsloven.

http://www.ldo.no/no...treningssenter/

Ombudet ble gjort oppmerksom på at Innersvingen treningssenter tilbyr sirkel trening kun for kvinner, og ikke for menn.

Ombudet konkluderte med at treningssenter ikke har handlet i strid med likestillingsloven § 3.

http://www.ldo.no/no...ud-til-kvinner/

 

Også har vi jo verneplikt kun for menn, gratis taxi hjem fra byen kun for kvinner, jentedager kun for kvinner på universiteter og høgskoler, Kjønnskvotering av kvinner i en hel haug av offentlige stillinger og verv (men ikke for menn), studiepoeng (kjønns poeng) for det overrepresenterte kjønnet av studenter (kvinner) ironisk nok, lettere fysiske krav for samme arbeid, osv, osv.

 

Og du som er så opptatt av juss burde vel vite om det massive kjønns gapet når det gjelder straff for samme forbrytelser i alle vestlige land hvor det er gjort statistikk på dette og det faktum at kvinner i mye større grad blir tiltalt og dømt for mildere former av forbrytelsen som f.eks uaktsomt drap istedenfor overlagt drap. Og at de ofte for massive strafferabatter eller går helt fri bare at de hevder at mannen de drepte mishandlet dem "battered woman syndrome".

 

Eller for å ta det helt spesifikt et helt likt eksempel som i denne saken med forskjellig prising så kan vi jo ta Ladies Night på div utesteder hvor jenter for gratis cover og ofte også billigere eller gratis drinker:

Ladiesnight_zpsc70cc7eb.jpg

http://www.facebook.com/pages/ACE-Nattklubb/141563669287388

 

Jeg ser ikke at LDO klager over dette. Gjør du?

 

 

Så nå er det bare å lene seg tilbake også vente på Dobbeltmoralen som kommer til å komme fra krikkert i neste innlegg...

Endret av flesvik
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er på bakgrunn av erfaring at frisørlauget etablerte denne diffrensierte prisen, ...

Bør slike priser være bestemt av noen som helst, andre enn kunden og frisøren seg imellom? Min salige far gikk til en nyåpnet frisør og tok av seg hatten og spurte: Hvor mye tar dere for dette. Han hadde ingenting på toppen, bare litt å stusse i nakken og ved ørene, og synes prisen burde reflektere arbeidmengden. Det var frisøren enig i.

 

Tannlegen min opererer med enhetspriser fastsatt av tannlege-foreningen. Det tjener han bra på. 750 kroner for en reparasjon av en tann er ikke så mye, men når han klarer 4 på 3 kvarter så blir det en bra timepris. Og så slipper han å krangle om prisen og kan henvise til tariffen.

 

Tannleger har kanskje det til felles med damefrisører at når man har funnet en man stoler på så bytter man helst ikke. Dermed blir det ikke så prissensitivt. Men jeg synes at markedet kan få bestemme slike ting. Så får damer med guttesveis gjøre som min far.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Legg merke til at saken handler om kjønnsbaserte prisforskjeller på samme klipp. Det er vel som krikkert sier ulovlig praksis og da er det vel bare å bruke det eksisterende lovverket til å slå ned på den type adferd. At det finnes andre eksempler på praksis som bryter likestillingsloven, med samme eller motsatt fortegn, rettferdiggjør jo på ingen måte dette eksemplet. Så vidt jeg kan skjønne bør likestillingsombudet brette opp ermene og gyve løs på alle disse lovbruddene, uansett fortegn.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bør slike priser være bestemt av noen som helst, andre enn kunden og frisøren seg imellom? Min salige far gikk til en nyåpnet frisør og tok av seg hatten og spurte: Hvor mye tar dere for dette. Han hadde ingenting på toppen, bare litt å stusse i nakken og ved ørene, og synes prisen burde reflektere arbeidmengden. Det var frisøren enig i.

Tannlegen min opererer med enhetspriser fastsatt av tannlege-foreningen. Det tjener han bra på. 750 kroner for en reparasjon av en tann er ikke så mye, men når han klarer 4 på 3 kvarter så blir det en bra timepris. Og så slipper han å krangle om prisen og kan henvise til tariffen.

Tannleger har kanskje det til felles med damefrisører at når man har funnet en man stoler på så bytter man helst ikke. Dermed blir det ikke så prissensitivt. Men jeg synes at markedet kan få bestemme slike ting. Så får damer med guttesveis gjøre som min far.

Geir

 

Jeg er enig. Prisene på både tannlegetjenester og frisørtimer bør bestemmes av tilbud og etterspørsel.

 

Likestillingsloven bør fjernes. Det finnes vel ingen andre lover som er så selvmotsigende som den er. Jeg kan leve med at enkelte treningssentre bare slipper inn kvinner, for eksempel, men det må være tillatt med det samme for menn. Men hvis noen prøvde seg på dette, er jeg helt sikker på at de ville bli pålagt å slippe til begge kjønn.

 

Denne saken er også tullete: http://www.aftenpost...la-7004069.html

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Likestillingsloven bør bestå. Samfunnet bør forhindre slike ting som:

 

Reklameskilt utenfor frisøren:

Gutteklipp - kvinner 800 kr

Gutteklipp - menn 400 kr

 

Jobbannonse:

Kvalifikasjonskrav: vagina

 

like mye som:

Skilt på bussen:

whites only

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bør slike priser være bestemt av noen som helst, andre enn kunden og frisøren seg imellom? Min salige far gikk til en nyåpnet frisør og tok av seg hatten og spurte: Hvor mye tar dere for dette. Han hadde ingenting på toppen, bare litt å stusse i nakken og ved ørene, og synes prisen burde reflektere arbeidmengden. Det var frisøren enig i.

 

Geir :)

 

I tillegg er det på bakgrunn av erfaring at prisene er slik (altså ikke bare pga. "god" velvilje), det er forklaringa jeg fikk av frisør-dama mi. Og hun "klipper alt" dvs. også endel gamle-karer med minimalt arbeidsbehov, 15 min. stussing/klipp og innsmøring med Brylcremè, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Legg merke til at saken handler om kjønnsbaserte prisforskjeller på samme klipp. Det er vel som krikkert sier ulovlig praksis og da er det vel bare å bruke det eksisterende lovverket til å slå ned på den type adferd.

 

Dette er bare dum "millimeter-likestilling" for i praksis er det nok ikke slik.

 

Dessuten jobber de jo ikke etter minutt-pris og stoppeklokke. Hun jeg går til er alene, og rett som det er ringer telefonen og hun må skrive ned timebestillinger, eller det det kommer folk fra gata og spør om ting osv. Det vil jo bli helt uoversiktlig hvis man skal holde styr på dette, ergo baserer de seg på at i løpet av en arbeidsdag eller uke, så er herre-klipp generelt mindre arbeidskrevende. Du kunne nok spurt hvilken som helst noenlunde erfaren frisør hva som er mest arbeidskrevende av 10 menn vs 10 kvinner?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Dette er bare dum "millimeter-likestilling" for i praksis er det nok ikke slik.

Nei, det bør være ulovlig å ha ulik pris på samme vare/tjeneste for ulike kjønn uansett om det er hos frisøren, på puben, på flyet, hos PC-leverandørene eller andre plasser. Vagina eller penis bør ikke utløse prisforskjell, med mindre det er relevant for produktet eller tjenestens omfang. (underlivsundersøkelse, intimfrisering etc kan nok prisdifferensiere lovlig på kjønn)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge varen/tjenesten er frivillig ser jeg ikke problemet. Å anta at kvinner i mindre grad enn menn er i stand til forhandle fram en fornuftig pris er i seg selv en diskriminerende tanke. Det bør - om i det hele tatt - forbeholdes reelt svake grupper/minoriteter. Kvinner utgjør 50 % av befolkningen og kan som gruppe ta vare på seg selv.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...