Gå til innhold

Skal kjøpe Albin Ballad, hva skal jeg se etter?


Anbefalte innlegg

Hallo :) .

 

Funnet ut jeg skal kjøpe meg en båt, og fikk et bra tilbud (tror jeg) med en Albin Ballad, til 70 000. Nå vet jeg "ingenting" om båter, men hva bør jeg se etter når jeg skal se på båten?

 

Det jeg vet om båten er at motoren er overhalt ganske nylig, det følger med 8 seil og den har autopilot (ikke at jeg vet hvordan det fungerer).

 

Hadde uansett satt pris på svar :D .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler og ta kontakt med Norske ballad klubben for tips.

Yes, skal gjøre det :) .

 

Du sier at motoren er overhalt, forlang dokumentasjon på hva som er gjort, mange som tror at klatt maling er nok for å kalle en motor nyoverhalt.

Er det en eldre saltvannkjølt motor kan det være mye tæring i blokka som du kan få problemer med senere.

Forlange dokumentasjon på hva som er gjort? Tror nok det er mye mulig det kan være gjort "hjemme", men ja, skal nok ta en god kikk på motoren også. Lest at det er mye problemer med at motoren på grunn av saltvannskjøling lett ruster den opp. Hva mener du med blokka?

 

Er ganske nevenyttig av meg, og har mye verktøy og utstyr tilgjengelig via jobben, så min plan er å bruke en del tid, energi og penger på å pusse opp båten.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Blokka er selve hoveddelen i en motor, den delen som stemplene flyr opp og ned i, den har vannkanaler rundt stempelsylindrene og der kan det bli litt tynt gods på sikt.

 

Ta gjerne og post her hva som er gjort og om du føler at eieren har greie på det som er gjort.

Takker for svar. Ja, skal se etter at blokka er bra, men blir nok å kjøpe den selv om den ikke er i topp stand da det virker som en god pris (etter hva jeg har sett). Hvor mye koster sånn ca en ny motor, om jeg tenker sånn worst case scenario?

Lenke til kommentar

På finn.no ser du hva motorer pleier og ligge på i pris, disse motorene er fra 11 til 59 HK.

Nice, satser på at motoren er i god stand, skal selvfølgelig sjekke den ut før kjøp. Nå skal jeg ikke dra å se på båten før i februar/mars, men satser på kjøp da finanser i hvert fall ser ut til å gå i orden, og det eneste som har vært på min hjerne de siste dagene er seilbåt :p .

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Du må få sett båten mens den ligger på land, burde være greit når du er på jakt etter båt allerede nå. Det er viktig å se at båten ikke har skader etter grunnstøting eller osmose. Nye seil er dyrt, så prøv å finne en der disse er oppgradert i noenlunde moderne tid.

 

Tenk litt på hva du vil ha av utstyr, hva båten har og hvor dyre oppgraderinger du bør planlegge for. Ofte er svært velutstyrte båter langt billigere enn prisen på utstyret alene tilsier, mens innkjøp av en mengde nytt utstyr til en gammel båt blir abnormt dyrt.

Lenke til kommentar

Du må få sett båten mens den ligger på land, burde være greit når du er på jakt etter båt allerede nå. Det er viktig å se at båten ikke har skader etter grunnstøting eller osmose. Nye seil er dyrt, så prøv å finne en der disse er oppgradert i noenlunde moderne tid.

Tror ikke båten er på land nå, så kan vel bli litt vanskelig å sjekke bunnen? Med mindre jeg får tak i en våtdrakt og dykkerbriller slik at jeg kan sjekke det mens den er i vann.

 

Det følger med 8 seil (tror alle man trenger), men aner ikke noe om kvaliteten på disse. Hvordan kan man bedømme kvalitet på seil?

 

Tenk litt på hva du vil ha av utstyr, hva båten har og hvor dyre oppgraderinger du bør planlegge for. Ofte er svært velutstyrte båter langt billigere enn prisen på utstyret alene tilsier, mens innkjøp av en mengde nytt utstyr til en gammel båt blir abnormt dyrt.

Vet det følger med autopilot, mens det ikke er kartplotter. Planlegger å bruke 50 000 kroner og mye arbeid på oppgradering fram til jeg skal på langtur. Tenker da blant annet å kjøpe meg en redningsflåte, noe som koster opp i mot 20 000 om man skal ha en av god kvalitet.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Kvaliteten bedømmes primært under seil, sekundært av en seilmaker, i mangel på noe annet får du bare spørre om alder. Hvis den ligger på vannet ville jeg forsøkt å få den løftet for å se etter skader under vannlinja.

 

Langturplaner er bra! 50k er ikke helt på bærtur, men ville tippet det fort går litt mer. Er i samme fase nå (med båt som i utgangspunktet var veldig bra utstyrt), regner med bruke 70-80k selv om vi gjør vårt beste for å spare der det spares kan.

Lenke til kommentar

Om det viser seg å være umulig å få løftet båten (men det burde være mulig!) kan et alternativ være å skrive inn i kontrakten at selger garanterer for at det ikke er osmose eller skade fra grunnstøtinger. Dette er langt fra like bra som å se selv, for det kan alltids oppstå en diskusjon om at skaden kom etter kjøp.

 

Skal slikt repareres profesjonelt kommer det til å koste mer enn du planlegger å gi for båten.

Lenke til kommentar

Skal slikt repareres profesjonelt kommer det til å koste mer enn du planlegger å gi for båten.

 

Vi hadde en 37" prinsess her på jobben for noen år siden som var osmoseskadet, måtte sandblåse alt under vannlinjen, frese ut ca. 3000 blærer, båten måtte tørke i et halvt år, så måtte alt sparkles opp igjen, slipes og påføre tre strøk epoksyprimer og bunnstoff, kom på ca 120.000.-

Lenke til kommentar

Vi hadde en 37" prinsess her på jobben for noen år siden som var osmoseskadet, måtte sandblåse alt under vannlinjen, frese ut ca. 3000 blærer, båten måtte tørke i et halvt år, så måtte alt sparkles opp igjen, slipes og påføre tre strøk epoksyprimer og bunnstoff, kom på ca 120.000.-

120 000 med arbeid?

 

Skal se om jeg får heist opp båten, hadde vært kjipt om det er noen dyre/tidkrevende skader.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...